كمك به فردي كه از لحاظ اجتماعي منزوي است

افراد منزوی

افراد منزوی

افراد منزوی اکثرا افرادی تنها و گوشه نشین هستند و ارتباط اجتماعی پایینی دارند، حضور در جمع برای این افراد دشوار است و ترس از قضاوت شدن توسط دیگران دارند.

افراد منزوی همیشه مضطرب و نگران هستند اگرچه این افراد در ظاهر آرام هستند ولی درونشان مضطرب و بی قرار است.

افردی که از نظر اجتماعی منزوی است لازم است با دقت ویژه ای برخورد کنید. ابتدا باید اعتماد فرد را مانند یک دوست خوب که قصد کمک به او را دارد  جلب نمایید. این کار را می توانید با گذراندن اوقاتی با فرد البته به طریقی که تحمیلی نباشد انجام دهید.

اگر احساس می کنید حضور شما برای او ناراحت کننده است ، جلسات را کوتاه تر کنید.

زمانی که مطمئن شدید حضور شما او را ناراحت نمی کند، می توانید به تدریج گفتگو با او را در بیرون از خانه شروع کنید تا دوباره به محیط بیرون وهمسایگان عادت کند. برای فعالیت های اجتماعی عجله نکنید مگر اینکه تمایلی برای ملاقات دوستان قدیمی، همسایگان و وابستگان ابراز شود. زمانی که فرد به شما اعتماد کرد، خود رابرای انجام گام های بعدی برای غلبه بر انزوای اجتماعی آماده کنید.

افراد منزوی

افراد منزوی

  • با فرد، همسرش ، ساير اعضای خانواده ودوستان درباره ی فعاليت هاي اجتماعی که فرد قبل از شروع بيماری انجام می داده و افرادی که آن ها را ملاقات می کرده، گفت وگو کنيد.
  • فهرستی از فعاليت های اجتماعی که فرد قبلاً در آنها مشارکت داشته است و اکنون انجام نمی دهد، تهيه کنيد.
  • مطمئن شويد که این فعالیت ها شامل تعامل با دوستان و اقوام می شود، بدون آن که نیازی به تماس خیلی نزدیک در شروع کار باشد، مثل انجام باغبانی با دیگران، رفتن به فروشگاه با سایرین، آب دادن به گل ها وغیره
  • برای مرتب کردن فهرست کار را با فعالیت هایی که ساده تر است شروع کنيد ، و به تدريج به سراغ تکاليف مشکل تر برويد.

اهدافی را برای دستيابی به هرتکلیف تنظيم کنيد. مشارکت در فعالیت های اجتماعی برای افراد مبتلا به روان پریشی ممکن است به اضطراب یا حملات هول بینجامد. اگر فکر می کنید ممکن است چنین اتفاقی بیفتد با پزشک مشورت کنید.

افراد منزوی

افراد منزوی

  • در مورد اين فهرست با فرد مشورت کنيد و همکاری وی را جلب نمایید.

اگر تمايل به همکاری ندارد او تحت فشار قرار ندهيد. پس از چند روز دوباره سعی کنيد . اين کار را تا آن جايی انجام بدهيد که همکاری او جلب شود .

  • در مورد اين فهرست با همسر، سايراعضای خانواده، دوستان و وابستگان گفتگو کنيد و همکاری آنان را جلب نمایید.

اگر از همکاری امتناع می کنند آن ها را تحت فشار قرار ندهيد. به خاطر داشته باشید جلب همکاری آنان بسیار مهم است اگر آنان همکاری نکنند، کار اجتماعی کردن فرد بسیار دشوار خواهد بود

  • اگرعلی رغم تکرار تلاش ها فرد از همکاری امتناع می کند، با پزشک مشورت کنيد او به شما خواهد گفت که چه بايد کرد.
  • پس از اينکه همکاری فرد، همسرش، سايراعضای خانواده ،دوستان و وابستگان را جلب نموديد، ازآن ها بخواهيد تکالیف مشخص شده درفهرست را به طور منظم با یکدیگر اجراکنند. در ابتدای کار سعی کنيد در کنار بیمار حضور یابید و خود را به تدريج پس از رسيدن به هدف کنار بکشيد.
  • اگر تلاش های اوليه ی شما آن طوری که برنامه ريزی کرده بوديد نتيجه ندهد نا اميد نشويد. با مداومت بیشتر به نتایج دلخواه خواهید رسید.
  • هنگامی که متوجه شدید فرد دچار پریشانی می شود و از کوره در می رود به او فشار نیاورید و یکی دو روز کار را متوقف کنید و سپس از نو آغاز کنید.
جهت مشاوره ، هماهنگی کلاس و برگزاری سمینار با شماره تلفن 02144023001 در ارتباط باشید.   
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.