خانمی که بیماری سرطانش را از همه پنهان می کند

پنهان کردن بیماری

پنهان کردن بیماری

پنهان کردن بیماری از دیگران می تواند نشان دهنده ی یک نوع ترس یا اختلال ارتباطی عاطفی با اطرافیان باشد. مناسب ترین راه برای حل این مشکل نفوذ به دنیای فرد بیمار و درک آن می باشد.

پنهان کردن بیماری سرطان از دیگران ممکن است این دید را به بیمار بدهد که این بیماری مایه ی حقارت و تحقیر شدن آن می شود  یا مهارت لازم برای برخورد با این بیماری را ندارد.

من دکتر بیژن نوذری هستم مشاور شما در وب سایت yaresevom.com

امروز سوالی از من شد که بسیار برای من تکان دهنده بود. عزیزی که خودش بهبود یافته ی سرطان بود در مورد همکارش که به تازگی به بیماری سرطان مبتلا شده است سوالی از من پرسید. ایشان گفت که دوست من از اوایل امسال دچار بیماری سرطان شده و تا حال به هیچ کس حتی به خانواده و همکارانش در مورد بیماری اش اطلاعاتی نداده است با این سخن که نمی خواهم تحقیر شوم. پرسش این است که چگونه به او کمک کنم در حالی در مورد بیماری اش این همه پنهان کاری دارد.

پنهان کردن بیماری

پنهان کردن بیماری

یک سبکی از اندیشه وجود دارد که می گویند اگر کسی کمک نخواست شما به او کمک نکنید. من با این سبک تفکر موافق نیستم، من فکر می کنم در هر صورت ما باید راه هایی را برای کمک کردن به افرادی پیدا کنیم که حتی کمک نمی خواهند، شاید کمک نخواستن آنها نشان دهنده ی نوعی مقاومت یا نوعی انکار باشد و نباید آنها را رها کرد و تنها گذاشت.

از قرار معلوم این خانم نمی خواهند اجازه دهند که بیماری سرطان هیچ تغییری در سبک زندگیشان ایجاد کند.

خود این نشان دهنده ی این است که پیام بیماری سرطان را دریافت نکردند که می گوید تغییر کن، از طرف دیگر بیماری سرطان را مایه ی حقارت و تحقیر شدن می بیند این هم نشانه ی دیگری از این است که مهارت مناسبی برای برخورد با این بیماری را از جنبه ی روانی و معنوی ندارند.

خیلی از اوقات ما از افراد این هدف را می شنویم که می خواهند برگردند به پیش از بیمار شدنشان.

اگر ما به پیش از بیمار شدنمان بازگردیم آیا همان روش و سبک زندگی را ادامه می دهیم؟ من در پاسخ کسانی که می گویند من می خواهم به پیش از بیمار شدنم برگردد که می گویم سعی کنید رو به جلو بروید، به زندگی سالم تری از نسبت به قبل رو کنید.

سبکی که این خانم دارند پیش می برند ایشان را از حمایت هایی که واقعا در شرایط مورد نیاز است محروم می کند.

 از طرفی نشان دهنده ی یک نکته ای هم هست که البته نمی توان پیش از اینکه با این خانم به طور شخصی مصاحبه کرد درباره ی آن دقیق نظر داد و آن این است که به نحوی از حالت محتاج بودن و حالت کمک گرفتن انگار ایشان می ترسند.

پنهان کردن بیماری

پنهان کردن بیماری

احتمالاً اینها را نشانه ی ضعف می دانند و از اینکه ضعیف به نظر بیایند هم احتمالاً می ترسند اما ما آیا می توانیم واقعیت زندگیمان را که یک تغییر بزرگ است، یک بیماری است که انواع و اقسام هزینه ها را به ما تحمیل می کند و نیازمند انواع و اقسام حمایت ها می شویم پنهان کنیم، تا کی می خواهیم پنهان کنیم؟ شما خودتان را به جای یکی از بستگان این خانم بگذارید که به آن علاقه مند است مثلا عضوی خانواده اش است آیا اگر بعداً متوجه شوید که ایشان نیاز به کمک و حمایت داشته و از شما کمک نگرفته است از آنها دل گیر نمی شوید؟ آیا احساس نمی کنید که اختلال ارتباطی عمیق در کار است؟

اگر نظر من را می خواهید به هر طریقی راهی به درون این فردباید پیدا کرد تا بتوان عمیقاً با دلایل او آشنا شد و راه حل هایی را به او ارائه کرد. بالاخره خرد کار خودش را می کند و ایشالله که پیش می رود و عشق و مهر مسیر خودش را پیدا می کند.

پنهان کردن بیماری

پنهان کردن بیماری

جهت مشاوره ، هماهنگی کلاس و برگزاری سمینار با شماره تلفن 02144023001 در ارتباط باشید.   
قبلی «
بعدی »

2 دیدگاه ها

  1. سلام. ضمن عرض تشکر و خسته نباشید.
    گاهی هم ممکن است بیمار نخواهد باعث نگرانی اطرافیان شود.یا از تماس های مکرر دیگران درمورد جویای احوال شدن خسته باشد.
    مثل خواهر کوچک من

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.