نکاتی مرتبط با مبحث سوگواری برای عزیزان حرفه ای

مشاور سوگ

مشاور سوگ

مشاور سوگ برای کمک باید خودش همان مراحل ۵ گانه ی سوگواری را طی کرده باشد و به مرحله ی پذیرش رسیده باشد و از سوگاری هایش نجات یافته باشد تا بتواند به فرد سوگوار کمک کند.

مشاور سوگ باید حتما نظر و جهان بینی نسبتاً مشترکی با فرد سوگوار داشته باشد تا بتواند به او کمک کند و به هیچ وجه نباید وارد تضادها و مخالفت های جهان بینی شویم.

من دکتر بیژن نوذری هستم مشاور شما در وب سایت yaresevom.com

در ادامه ی مطالب مرتبط با سوگ و سوگواری می خواهم نکاتی را با دوستان حرفه ای در این مورد مطرح کنم.

طبعاً شما نمی توانید به یک فرد سوگوار مشاوره بدهید مگر اینکه قبلاً با آن مطالب مطرح شده در مشاوره به خودتان کمک کرده باشید.

اولین قاعده این است که ما به عنوان افراد حرفه ای مشاوره ی سوگ، خودمان از سوگ های خودمان عبور کرده باشیم و سوگ های خودمان را به مرحله ی پذیرش رسانده باشیم ممکن است این مقداری برایتان سوال ایجاد کند اما واقعیت این است که بسیاری از رویدادهای زندگی ما که در ما سوگواری ایجاد کردند ممکن است که تکمیل نشده باقی بمانند و ما اصطلاحاً به این حالت می گوییم سوگ ناتمام به آسیب زایی و بیماری زایی سوگ ناتمام در حوزه ی روانشناسی اثبات شده است.

مشاور سوگ

مشاور سوگ

من باید خودم فرآیند رسیدن به پذیرش را در مورد تغییرات زندگی ام که محتوای فقدان داشته اند طی کرده باشم تا بتوانم به یک فردی که نیاز به مشاوره ی سوگ دارد مشاوره دهم هر چه قدر هم آموزش دیده باشم اگر که خودم به صورت عملی از مطالب مطروحه در مشاوره استفاده نکرده باشم عملاً نمی توانم آن مطالب را از آن خودم کنم و آنها را به فرد سوگوار ارائه دهم.

پس نکته ی اول، سوگ های ناتمام خود را با مشاوره دادن یا مشاوره گرفتن به خود یا از دیگران تمام کنید و به پذیرش برسانید.

نکته ی بعد اینکه همان طور که در مورد کمک به بیمار نزدیک به مرگ خدمتتان گفتم در اینجا هم ما باید صادق و خالص باشیم، نباید سخنانی بگوییم که به آنها باوری نداریم چون مطمئن باشید که در این صورت تاثیر نمی گذارید از قلبتان سخن بگویید آنگاه بر قلب خواهد نشست.

مشاور سوگ

مشاور سوگ

نکته ی دوم، صادق و دارای خلوص باشید.

نکته ی سوم که بسیار حائز اهمیت است احترام گذاشتن به فضای ذهنی و جهان بینی فردی است که سوگوار است مثلا ممکن است واقعا فردی به ما مراجعه کند که از نظر او مرگ پایان و فنا باشد و اگر ما بر حسب اندیشه های مذهبی و معنوی باور داشته باشیم که مرگ پایان نیست و بخواهیم با او به بحث بنشینیم با او به هیچ نتیجه ی خوبی در بر نخواهد داشت. با یک سوگوار بحث جهان بینی و ایدئولوژیک نکنید وقتش نیست حالا ممکن است که شما اهل این بحث ها باشید اما این زمان وقتش نیست.

نکته ی سوم، به جهان بینی و عقاید فرد سوگوار به نهایت احترام بگذارید.

اما این ممکن است موجب شود که شما عملاً نتوانید به آن فرد مشاوره دهید، خیلی از اوقات این موضوع پیش می آید، خیلی از اوقات افرادی به ما مراجعه می کنند که به دلیل تفاوت نظریات پایه یا تفاوت جهان بینی ما نمی توانیم به آنها مشاوره دهیم در این صورت نباید آن ملاقات را بیش از اندازه طولانی کنیم و کش بدهیم بلکه بهتر است به فرد بگوییم ببخشید من فکر می کنم که نمی توانم کمکی به شما کنم مثلا ممکن است که شما یک فردی باشید که باورهای مذهبی ضعیفی دارید یا باور مذهبی ندارید و یک فرد سوگوار به شما مراجعه می کند که دارای باورهای مذهبی عمیق است و اساساً انتظارش این است که از آن زاویه با شما وارد مشورت شود اما شما نمی توانید این مشورت را به او بدهید.

مشاور سوگ

مشاور سوگ

 پس می رسیم به نکته ی چهارم، در صورتی که احساس کردید نمی توانید به فرد سوگوار مشاوره دهید وقت خودتان و او را تلف نکنید.

حتی ممکن است که این ناتوانی شما از مشاوره دادن به یک فرد سوگوار به دلیل اختلاف تفاوت عقاید هم نباشد ممکن است به این دلیل باشد که آن فرد مثلا بیش از اندازه سوگوار است و شما در آن زمان در شرایط روحی مناسبی نیستید ممکن است خلق به پایین داشته باشید، حالت غمگینی داشته باشید و نتوانید به آن فرد در آن شرایط خاص کمک مشاوره ای کنید.

نکته ی پنجم بر می گردد به این موضوع که فرد سوگوار واقعاً نیاز دارد احساساتش را تخلیه کند و به نحوی آنها را ابراز کند. برای ما این بسیار اهمیت دارد چون به ما کمک می کند که بتوانیم مرحله ی سوگواری آن را هم تشخیص بدهیم و با تشخیص مرحله ی سوگواری بیشتر خودمان را برای مشاوره با او تنظیم کنیم. اگر تحمل این تخلیه هاپی احساسی هیجانی را ندارید احتمالاً برای مشاوره دادن به فرد سوگوار آماده نیستید.

پس نکته ی پنجم، اجازه ی تخلیه ی هیجانی احساسی به فرد سوگوار بدهید.

نکته ی ششم به این مربوط می شود که ما تکنیک هایی را در دسترس داریم که می توانند به تغییر مرکز توجه فرد سوگوار کمک کنند این تغییر مرکز توجه از این بابت کمک کننده است که آن تکرار وسواس گونه ی فکر فقدان را می تواند در فرد برطرف کند. تکنیک هایی مانند خود تغییر مرکز توجه و توجه به پیرامون یا EMDR  یا  EFT که اینها کمک می کنند فرد یک بازیابی تعادل و خروج از وسواس فکری در مورد فقدان را تجربه کند.

مشاور سوگ

مشاور سوگ

پس نکته ی ششم در صورت امکان یکی از روش های یاری گری و خودیاری گری برای کاهش استرس و تغییر مرکز توجه را بیاموزید و به بیمار آموزش دهید یا می توانید به اطرافیان بیمار آموزش بدهید.

و نکته ی هفتم برمی گردد به نیاز بسیار قوی یک فرد سوگوار به حمایت سالم در زمان سوگواری و اینکه شما حتما باید با خانواده ی فرد سوگوار در ارتباط قرار بگیرید. روی افرادی که بیشتر تعادل ذهن عواطفشان را توانستند حفظ کنند تمرکز کنید و آنها را به کمک بطلبید.

در واقع نکته ی هفتم این است که حتما به اطرافیان فرد سوگوار در مورد حمایت و مراقبت از او در مراحل سوگواری آموزش بدهید.

نکته ی هشتم اینکه همیشه دارو درمانی را به عنوان یک امکان در نظر داشته باشید اما خیلی زود برای درمان داروئی اقدام نکنید.

مشاور سوگ

مشاور سوگ

جهت مشاوره ، هماهنگی کلاس و برگزاری سمینار با شماره تلفن 02144023001 در ارتباط باشید.   
قبلی «
بعدی »

2 دیدگاه ها

  1. ارزو میکنم ،مواردی را که ذکر فرمودید بصورت یک فرهنگ در ذهن ریش کند ..
    سپاس گزارم آقای دکتر نوذری.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.