یک مراقبت دشوار از بیمار سرطانی

مراقبت از بیمار

مراقبت از بیمار

مراقبت از بیمار در شرایطی که فرد مراقبت کننده به تنهایی و بدون حمایت خانواده و اطرافیان به امر مراقبت بپردازد برایش دشوار می شود و آن فرد احساس آسیب دیدگی می کند.

مراقبت از بیمار خانگی که از سرطان رنج می برد به مرور زمان ممکن است فرد مراقبت کننده را خسته کند و احساس افسردگی و نا امیدی نسبت به ادامه ی زندگی پیدا کند که در این موارد بهترین راه مرجعه به مشاور روانشناس می باشد.

من دکتر بیژن نوذری هستم مشاور شما در وب سایت yaresevom.com

سوال پرسیده اند که پدر من اوایل امسال دچار عود بیماری سرطان کبد شد با اینکه برای درمان او اقدام کردیم اما حالش روز به روز بدتر می شود اگر چه روزهایی هم حال او خوب است. در کنار حضور یک پرستار من تنها مراقب او هستم اما از دیدن ناخوشی و بدحالی تدریجی او بسیار افسرده شده ام، همه ی امیدم را به زندگی از دست داده ام و نمی دانم چه باید کنم لطفاً من را راهنمایی کنید.

مراقبت از بیمار

مراقبت از بیمار

بسیار شرایط سختی است. واقعاً دیدن اینکه یک فردی برای ما عزیز است دارد جلوی چشم ما حالش بدتر می شود و این بالا و پایین های امید و ناامیدی و این احساس درماندگی از اینکه ما در خیلی موارد کاری از دست مان برای عزیز خود بر نمی آید بسیار دردناک است و بسیار از روانی می تواند به ما آسیب بزند.

کما اینکه به نظر می آید این خانمی که این سوال را پرسیده اند دچار آسیب شده اند.

در این موارد نمی توانیم کاری کنیم که فرد دچار نوعی بی تفاوتی شود اما می توانیم توصیه کنیم که ایشون حتما تحت نظر یک مشاور آگاه به این شرایط و این وضعیت قرار بگیرند. با پذیرش اینکه مراقبت در یک زمان هایی بسیار دشوار می شود اما یک مشاور می تواند توجه ایشون را بر اساس پایه های ذهنی که خودشان دارند به مواردی جلب کند و مهارت هایی را به آنها آموزش دهد که بتوانند با این شرایط یک برخورد کم آسیب تری داشته باشند یعنی بتوانند با شدتی که الان دارند پیش می روند آسیب نبینند.

واقعیت این است که ما نمی توانیم در چنین مواردی با توصیه کردن به اینکه روحیه ی خودت را حفظ کن، به آینده امیدوار باش و آن توصیه هایی از این دست حال آن فرد را تحت تاثیر قرار دهیم بلکه به نظر می آید که نیاز به یک مشاوره ی تخصصی و حتی شاید نیاز به دارو درمانی داشته باشند چون این شرایط به شدت استرس زا می تواند زمینه ی بیماری هایی خلقی مثل افسردگی را در فرد فعال کند.

مراقبت از بیمار

مراقبت از بیمار

ایشان فرموده اند که تنها مراقب هستند و من می خواهم یک توصیه کنم:

 در این موارد حتما به داد آن فرد مراقب برسید و متوجه باشید که باید به ایشان کمک شود تا بتوانند یک مقداری فاصله بگیرند از مشکلات و خودشان را جمع و جور کنند و شرایط روحی، روانی، معنوی خوشان را احیا کنند به این دلیل که زندگیشان را در اصل نباید فدای مراقبت کنند.

ما باید امر مراقبت را بسیار جدی بگیریم اما قاعده این نیست که زندگی یک انسان فدای موضوع مراقبت شود همه باید کمک کنیم تا زندگی انسان ها تا حد ممکن حفظ شود اگرنه در کنار یک فرد بیمار یا آسیب دیده یا نیازمند مراقبت ما یک فرد دیگری را خواهیم داشت که آن هم بیمار و آسیب دیده و نیازمند مراقبت خواهد بود و این چرخه را همین طور داریم متاسفانه ادامه می دهیم.

پس در این موارد نخست اینکه حتما به مشاور مراجعه کنید و نکته ی دوم اینکه حتما از اطرافیانتان و از کسان دیگری که مسئول هستند در امر مراقبت کمک بگیرید و آنها را دخیل کنید با شرایط سخت را تنها به دوش کشیدن بسیار فرساینده و آسیب زا است.

مراقبت از بیمار

مراقبت از بیمار

جهت مشاوره ، هماهنگی کلاس و برگزاری سمینار با شماره تلفن 02144023001 در ارتباط باشید.   
قبلی «
بعدی »

2 دیدگاه ها

  1. ُسپاسگزارم جناب دکتر نوذری
    مثل همیشه از راهنمایی های مفید و سازنده و کاربردی شما بهرهمند میشویم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.