نشانه ها و علائم مشکل فرسودگی از یاری گری و مراقبت

فرسودگی از مراقبت

فرسودگی از مراقبت

یکی از نشانه های فرسودگی از یاری گری که مهم ترین نشانه است مشکلات اخلاق حرفه ای می باشد، ممکن است که ما به نحوی بی تفاوت شویم به فردی که از او مراقبت می کنیم و به او یاری می رسانیم.

یکی از نشانه های دیگر فرسودگی احساس خستگی در انجام فعالیت های شغلی می باشد که در ادامه بیشتر با این موضوع آشنا خواهید شد.

من دکتر بیژن نوذری هستم مشاور شما در وب سایت yaresevom.com

در گفتار پیشین مقدمه ای در مورد فرسودگی از یاری گری و مراقبت برای شما مطرح کردیم.

طبق وعده ای که داده بودیم امروز برای شما در مورد تشخیص این مشکل برای شما صحبت می کنم.

می توانیم بگوییم که فرسودگی از یاری گری مجموعه ای از علائم خستگی روانی، هیجانی، عاطفی، ذهنی، اجتماعی، معنوی و شغلی است که فرد مراقبت کننده یا یاری گر آنها را تحمل می کند.

یکی از نشانه های فرسودگی

یکی از نشانه های فرسودگی

همان طور که از اسمش پیدا است فرسودگی از یاری گری و مراقبت در نتیجه ی تماس با فرد نیازمند مراقبت پدید می آید.

ممکن است از زمینه هایی از پیش در فرد مراقب یاری گر داشته باشد اما در نتیجه ی برخورد با فرد مراقبت شونده یا بیمار یا مراجع برای ما اتفاق می افتد. طبعاً هر چه قدر ما بیشتر با بیمار یا مراجع یا فرد نیازمند مراقبت احساس همدردی و هم زاد پنداری داشته باشیم به معنی خود را مطابقت دادن با آن در این صورت بیشتر امکان دارد که دچار مشکل فرسودگی از یاری گری و مراقبت بشویم.

درباره ی طول زمان و عمق تاثیر وضعیت مراجعین فرد مراقبت شونده برای شما صجبت کردم.

یکی از نشانه های فرسودگی از یاری گری و مراقبت این است که فرد مراقب یا مشاور یا یاری گر احساس احترام، پذیرش و همدلی خودش را و نیز توان گوش دادن به فرد مراقبت شونده یا مراجع را از دست می دهد.

نکته ای که پژوهش های اخیر خیلی به آن اشاره می کنند این است که مشکلات فرد نیازمند یاری گری الزاماً با مشکلاتی که فرد مراقب یا یاری گر آنها را دریافت می کند تناسب واضحی ندارند به عبارت دیگر موضوع این است که ما چگونه مشکلات مراجع خودمان را درک و دریافت می کنیم این موضوع اهمیتش بیش از آن است که خود آن مراجع چه شدتی از مشکل را تجربه می کند اما طبعاً هر چه قدر که مشکل مراجع ما یا فرد نیازمند یاری گری جدی تر باشد و غم انگیزتر و اندوه بار باشد بیشتر امکان دارد که مشاور یا یاری گر را تحت تاثیر قرار دهد و حال آن بد کند و آن را دچار استرس ثانویه کند همان طور که در گفتار قبل برای شما مطرح کردم.

فرسودگی از مراقبت

فرسودگی از مراقبت

در واقع به نحوی می شود گفت که خود مشکل پذیری ما که احتمالاً ناشی از حل نکردن و توجه نکردن به مسائل درونی مشترک با فرد نیازمند مراقبت یا یاری گری است می تواند به فرسودگی از یاری گری ما دامن بزند.

در واقع این دوری احساسی و عدم پذیرش نسبت به فرد بیمار یا مراجع یا نیازمند یاری گری به گونه ای ممکن است یک مکانیزم دفاعی باشد که فرد یاری گر یا مراقب دارد برای محافظت خودش از ابتلا به استرس ثانویه از آن استفاده می کند.

این کاهش احساس پذیرش و احترام را معمولاً اطرافیان متوجه می شوند، همکاران متوجه می شوند یا اگر یک فردی مراقب خانگی باشد به کسانی که به دیدن و عیادت می آیند به این موضوع اغلب توجه می کنند اما متاسفانه در خیلی مورارد آن را به عنوان یک فرآیند طبیعی در نظر می گیرند در حالی که یک فرآیند طبیعی نیست و بخشی از مبحث فرسودگی از مراقبت و یاری گری است .

این موضوع عدم پذیرش و احترام می تواند از حد بی تفاوتی و نشنیدن مسائل تا توهین آشکار و پنهان به مراجع یا فرد نیازمند مراقبت امتداد داشته باشد و این طیف را ما مشاهده کنیم.

مثلا اگر فردی بدون آنکه خودش آگاه باشد شروع می کند با افراد نیازمند شنیده شدن یا روش بی تفاوت برخورد می کند احتمال بسیار قوی او دچار فرسودگی از یاری گری و مراقبت است.

فرسودگی از مراقبت

فرسودگی از مراقبت

نکته ی تشخیصی نادرست در واقع کاهش انگیزه برای ادامه ی فعالیت یاری گری یا مراقبت است که معمولاً در ابتدا ما این را به صورت عدم تمایل به سخن گفتن از شغل یا فعالیت های فرد می بینیم و به تدریج ممکن است به تعارض و درگیری با فعالیت های شغلی یا فعالیت های مراقبتی منجر شود یعنی در کنار موضع گیری به خود مراجع یا خود فرد مراقبت شونده ما خستگی در انجام فعالیت ها و فرآیندهای یاری گری و مراقبت را هم شاهد هستیم.

این کاهش توان فعالیت معمولاً فقط به صورت شغلی تظاهر نمی کند بلکه ممکن است به صورت یک شرایط عمومی خستگی قوای روانی مشاهده شود.

در کنار این علائم ما ممکن است که در فرد دچار فرسودگی از یاری گری و مراقبت نشانه هایی مانند افسردگی، اضطراب، بی خوابی و مشکل نظم در ریتم روزانه را نیز مشاهده کنیم در کنار شرایط مناساتی و روحی تغییر پذیر شاید به این علت که فرد در درونش دارد احساس های منفی را در قبال مراجعه یا فرد مراقبت شونده پرورش می دهد و این احساس های منفی منجر به این می شوند که نسبت به مراجع یا فرد مراقبت شونده واکنش های منفی داشته باشد و زمانی که واکنش های منفی به او دست می دهد احساس خطاکاری و خجالت و گناه کاری می کند و می افتد به آن طرف قضیه و پیش خدمت گذاری ممکن است که کند.

پس واکنش های افراط و تفریطی نیز یکی دیگر از نشانه های فرسودگی از یاری گری و مراقبت است.

علائم فرسودگی از مراقبت

علائم فرسودگی از مراقبت

جهت مشاوره ، هماهنگی کلاس و برگزاری سمینار با شماره تلفن 02144023001 در ارتباط باشید.   
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.