عوامل تاثیر گذار در فرسودگی از یاری گری و مراقبت

فرسودگی از مراقبت

فرسودگی از مراقبت

فرسودگی از مراقبت به عوامل متعددی بستگی دارد، طبعاً مراقبت از فرد نیازمند مراقبت یک رویداد یک طرفه می باشد به این معنا که یاری گر در مقابل خدماتی که به مراقبت شونده می دهد پاسخ و بازخوردی را دریافت نمی کند.

فرسودگی از مراقبت به عوامل متعددی از جمله؛ نداشتن مهارت های یاری گری سالم و همدلی سالم، ستم، بی عدالتی، قدر ندانستن و… باشد که در ادامه با آنها آشنا خواهید شد.

من دکتر بیژن نوذری هستم مشاور شما در وب سایت yaresevom.com

در ادامه ی مباحث مرتبط با فرسودگی از یاری گری، امروز می خواهم در مورد عوامل این مشکل با شما صحبت کنم.

طبعاً این مراقبت از یک فرد یا یاری گری به یک بیمار یا فرد نیازمند یاری گری یک رویداد و فرآیند یک طرفه است یعنی آن خدماتی که فرد یاری گر به یاری شونده انجام می دهد، یاری شونده پاسخ آنها را به فرد یاری گر بازتاب نمی دهد و اعلام نمی کند. طبعاً به همان اندازه به او خدمات نمی دهد.

فرسودگی از مراقبت

فرسودگی از مراقبت

زمانی که ما با یک یاری شونده یا مراقبت شونده سرو کار داریم که احساس همدلی ما را، خدمات ما را به هیچ وجه به ما برنمی گرداند و به اصطلاح یک مصرف کننده ی کامل است احتمال اینکه دچار فرسودگی از یاری گری شویم بالاتر است. افراد و بیمارانی که مدام به طور عمد یا غیر عمد به بدحال کردن فرد یاری گر و مراقبشان می پردازند به احتمال بسیار آن را دچار فرسودگی می کنند.

ایجاد احساس های ناراحت کننده از جمله ستم، بی عدالتی، تحمیل، تحت فشار قرار گرفتن عمدی به فرسودگی از یاری گری کمک می کنند.

اگر یاری گر احساس تنهایی در موضوع یاری گری داشته باشد به احتمال قوی دچار آسیب فرسودگی خواهد شد چون در تنهایی ممکن است که احساس درماندگی و ناتوانی و نا امیدی به او دست دهد. یاری گرانی که علاوه بر استرس مراقبت دچار استرس های دیگر نیز می شوند از جمله نداشتن امکانات، فقر، بلاتکلیفی و… به احتمال زیاد بیشتر دچار فرسودگی خواهند شد.

فرسودگی از مراقبت

فرسودگی از مراقبت

یکی از عوامل دیگر دچار شدن به فرسودگی از یاری گری این است که ما با یک بیمار بسیار بدحال کار کنیم.

کار با بیمار بد حال از یک جنبه هایی بسیار برای ما استرس زا خواهد بود خصوصاً اگر ما آن بیمار بدحال برایمان بسیار عزیز باشد اگر این بدحالی جنبه ی جسمی باشد باز احتمال فرسودگی ما کمتر است تا فرد مراقبت شونده یک بدحالی روحی روانی شدید و بالا داشته باشد؛ مثلا نا امید باشد، تمایل به خودکشی داشته باشد، مدام نیاز به حمایت روانی داشته باشد و اینها می تواند فرد یاری گر را کم کم به سوی تلف شدن احساس ها و منابع عاطفی و روانی درونی اش پیش ببرد. اینکه با وجود تلاش های بسیاری که ما انجام می دهیم نمی توانیم ما تاثیر مناسب و دقیق در شرایط سلامتی فرد مراقبت شونده بگذاریم خودش یک عامل استرس زا خواهد بود و می تواند به فرسودگی ما از یاری گری کمک کند.

فراگیر بودن فعالیت مراقبت و یاری گری برای یک فرد نیز از عوامل ایجاد کننده ی فرسودگی از یاری گری است یعنی فرد جز مراقبت نتواند به کار دیگری بپردازد و به طور قوی و فراگیری زندگی اش توسط موضوع مراقبت عملاً اشغال شده باشد.

طبعاً نداشتن مهارت های یاری گری سالم و همدلی سالم از عوامل کمک کننده به ایجاد فرسودگی از یاری گری است.

از همینجا می توانیم یک سری توصیه ها را به افراد مراقبت شونده و همچنین به اطرافیان مراقبین داشته باشیم، یک زمان هایی مراقبت شدن در ما ممکن است روحیه ی مصرف کننده بودن را تقویت کند من همیشه به عزیزانی که تحت مراقبت هستند توصیه می کنم که از روحیه ی مصرف کننده بودن دوری کنند و منش تولید کننده بودن را در خودشان پرورش دهند.

فرسودگی از مراقبت

فرسودگی از مراقبت

پرورش منش تولید کننده بودن به این معناست که که ما هم در ایجاد شرایط خوب در موضوع مراقبت احساس سهیم بودن داشته باشیم.

ممکن است که ما در حال گرفتن خدمت باشیم؛ حالا از یک فرد حرفه ای یا نیمه حرفه ای یا یک مراقب خانگی اما این بدان معنی نیست که نباید وظیفه ی انسانی خودمان را انجام بدهیم، مثلا قدر دانی کردن یکی از اصولی است که باعث می شود فرد مراقب با احساس بهتری به کارش ادامه دهد. پذیرفتن مسئولیت به اندازه و توان خودمان در حالی که ممکن است به طور کلی نیاز به مراقبت ذاشته باشیم یکی از مواردی است که احساس خوب به فرد مراقب و یاری گر می دهد.

باید تاکید کنم که منظور ما فعالیت یا اقدامی خارج از توانتان نیست بلکه ما می خواهیم روحیه ای در صورت امکان در افراد مراقبت شونده شکل بگیرد که آنها بتوانند به ادامه ی فرآیند یاری گری کمک و خدمت کنند از طرف دیگر می دانیم که:

روحیه ی مصرف کننده بودن یکی از مقدمات مشکلاتی است که ممکن است به تشدید حالت های اضطرابی و افسردگی و یا حتی رفتارهای هیستریک یا غیر اخلاقی و خشونت منجر شود.

متاسفانه کم نیستند مراقبت شوندگانی که به عمد یا غیر عمد با مراقبین خودشان خشونت می کنند ممکن است که این خشونت آشکار یا پنهان باشد این به شدت می تواند به فرسودگی فرد مراقب منجر شود.

فرسودگی از مراقبت

فرسودگی از مراقبت

سخنی هم که با اطرافیان افراد مراقب دارم این است که نظارت کنند روی حال و وضیعت آن کسی که وظیفه ی اصلی مراقبت را برعهده گرفته، به موقع به نیازهای او رسیدگی کنند، او را تنها نگذارند تا موضوع مراقبت تمام زندگی اش را اشغال کند، انتظارات بیش از حد از او نداشته باشند، انتظار نداشته باشند که مدام در موضوع مراقبت کردن مورد مصرف قرار بگیرد و نادیده و کم اهمیت شمرده شود بدون اینکه از او قدردانی شود یا به داشتن احساس خوب او اهمیت داده شود برای خاطر خودمان هم که شده و حتی از روی خودخواهی هم که شده بیاییم واقعا از افراد یاری گر و مراقب حمایت کنیم.

فرسودگی از مراقبت

فرسودگی از مراقبت

جهت مشاوره ، هماهنگی کلاس و برگزاری سمینار با شماره تلفن 02144023001 در ارتباط باشید.   
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.