• صفحه خانگی
  • >
  • صوت
  • >
  • اقدامات لازم برای زمانی که به فرسودگی از یاری گری دچار شدیم

اقدامات لازم برای زمانی که به فرسودگی از یاری گری دچار شدیم

احساس فرسودگی از مراقبت

احساس فرسودگی از مراقبت

احساس فرسودگی از مراقبت نیازمند اقداماتی نظیر آشنایی و رعایت اصول مراقبت سالم و همچنین تعیین حد و حدود توانمندی فرد یاری گر درامر مراقبت می باشد.

احساس فرسودگی از مراقبت و نحوه ی برخورد با این مشکل نیاز به مشورت یا مداخله ی یک فرد آگاه به حوزه ی فرسودگی از مراقبت و یاری گری می باشد.

من دکتر بیژن نوذری هستم مشاور شما در وب سایت yaresevom.com

امروز می خواهیم مباحث مرتبط با فرسودگی از یاری گری را ادامه دهیم. ما در مورد کلیات در مورد نشانه ها و تشخیص، و نیز در مورد برخی علل فرسودگی از یاری گری با شما صحبت کردیم.

امروز می خواهم در این مورد صحبت کنم که اگر ما دچار فرسودگی از یاری گری شدیم چه اقدامی باید انجام دهیم؟

پیشاپیش باید این را گوشزد کنم دوباره که بسیاری از اوقات ما خودمان متوجه ی فرسودگی از یاری گری و مراقبت خودمان نمی شویم، اینقدر این فرآیند ممکن است تدریجی و کند باشد که ما یک زمانی متوجه شویم از آن کارایی و نشاط همیشگی مان دور افتادیم در حالی که اصلا متوجه نشدیم چطور به اینجا رسیدیم.

زمانی که متوجه می شویم که دچار نوعی فرسودگی از یاری گری و مراقبت هستیم نخستین کاری که باید انجام بدهیم رجوع کردن به اصول مراقبت سالم است و باید حتما آن اصول را مرور و بازبینی قرار دهیم خصوصاً مطالبی که در مورد تعیین حدود خودمان مطرح کردیم باید حد توانمندی مان را دوباره بازبینی کنیم.

احساس فرسودگی از مراقبت

احساس فرسودگی از مراقبت

یکی از دلایل فرسودگی از یاری گری و مراقبت ممکن است این باشد که ما اساساً یک زمان هایی حد و حدود و توانمندی خودمان را گم و فراموش می کنیم، خودمان را بیش از آنکه واقعاً توان داریم ارزیابی می کنیم، پیش مسئولیت پذیری می کنیم یعنی مسئولیت هایی بیش از آنکه در توانمان است بر عهده می گیریم یا به نحوی تلاش می کنیم مداخله کنیم و تعیین می کنیم که چیزهایی را که اصلا در اختیار ما نیستند مثلا وضعیت و حال عمومی یک بیمار اساساً بخش های زیادی در آن دخیل هستند که بسیاری از آن بخش ها دست ما نیستند.

خانواده ای را به یاد می آورم که پدر خانواده دچار سکته ی مغزی و ناتوانی شده بود.

 فرزند آن خانواده به شدت از اینکه روند بهبودی پدرش از آن آسیب های سکته ی مغزی کند است دچار رنج و ناراحتی بود و تمام زندگی اش شده بود اینکه پدرم چه زمانی ممکن است بهتر شود؟ در حالی که همه ی ما می دانیم و در زندگی شخصی و حرفه ای خود شاهد بودیم که افراد بیمار مطابق میل و خواست ما بهبود پیدا نمی کنند بلکه مطابق پارامترهایی یا معیارهایی بهبود پیدا می کنند که اکثر آن پارامتر ها و معیار ها برای ما شناخته شده نیستند.

خب دختر این خانواده به شدت تحت فشار بود و احساس فرسودگی و درماندگی داشت در حالی که اصل قضیه این بود که می خواست چیزی را تعیین کند که در اختیارش نبود، پس با توجه مجدد به اصول مراقبت و یاری گری سالم ما باید حتما حد و حدود خودمان را باز تعریف کنیم.

احساس فرسودگی از مراقبت

احساس فرسودگی از مراقبت

یک نکته ی مهم دیگر این است که در اکثر موارد ما در اول برخورد با مشکل فرسودگی از یاری گری و مراقبت نیاز به مشورت یا مداخله ی یک فرد آگاه به این مبحث داریم پس حتما مراجعه به مشاور وارد به حوزه ی فرسودگی از مراقبت و یاری گری را جدی بگیرید.

خیلی از اوقات ما در مراقبت توسط اجبارهایی احاطه و هدایت می شویم که این اجبارها برای ما ممکن است به شدت آسیب زا باشند و خودمان را اسیر آنها احساس کنیم.

باید این اجبارها را دوباره مورد مطالعه و مرور قرار بدهیم و اگر می توانیم از فشار آنها کم کنیم مثلا من یک مراقبی را می شناسم که می گوید همه ی بار مراقبت پدر بیمارش بر عهده ی ایشان است و هیچ کس دیگری در این مراقبت به آنها کمک نمی کند پس مجبور هستند که وقتی برای خودشان نگذارند که ورزش کنند، به خودشان رسیدگی کنند، به روابطشان برسند و همیشه درگیر موضوع مراقبت پدرشان هستند؛ خب این اجبار می تواند به شدت استرس زا باشد و در درازمدت منجر به فرسودگی از یاری گری و مراقبت شود.

احساس فرسودگی از مراقبت

احساس فرسودگی از مراقبت

گاهی اوقات هم افراد از ما یک راه حل عاجل طلب می کنند.

یک راه حل عاجل می تواند تغییر فضا و رفتن به یک سفر باشد، سفری که در آن فرد استراحت کند البته گاهی اوقات افراد به سفر می روند و این سفر به دلیل مسئولیت هایی که در طول سفر به عهده ی آنها است بسیار برای این افراد خسته کننده است و می گویند که ای کاش در شرایط قبلی مان مانده بودیم نه منظور من چنین سفری نیست منظور من سفری است که فرد در آن سفر بتواند خودش را ریلکس کند و آرامش بگیرد مثلا سفری به جزایر جنوبی در فصل زمستان یا فصول سرد می تواند خسلس تازه کننده باشد یا برای افرادی که به زیارت علاقه مند هستند سفر زیارتی می تواند خیلی هم گویا باشد و هم لذت بخش.

یک خطری که همیشه فرد دچار شده به فرسودگی از یاری گری را تهدید می کند عادت های نامناسب و آسیب رسان است.

مثل عادت به سیگار کشیدن، یادت به رفع اضطراب پرخوری، عادت به مصرف مداوم داروهای آرامبخش و حتی بیماری اعتیاد که باید حتما در چنین ورته ای افتادیم از متخصصین آن حوزه کمک بگیریم در صورتی که دچار علائم نسبتاً متوسط رو به شدید هستیم باید گاهی اوقات تن به دارو درمانی هم بدهیم آنجایی که لازم است و پزشک تائید می کند و حتما باید دارو درمانی را هم مد نظر قرار دهیم چون استرس مراقبت می تواند زمینه های بیماری های روانی و عصبی را فعال کند.

احساس فرسودگی از مراقبت

احساس فرسودگی از مراقبت

داشتن یک برنامه ی منظم فعالیت بدنی و تغذیه و خواب حتما توصیه می شود زیرا این برنامه ی منظم می تواند فرد را سریع تر به یک نوع ثبات برساند و نکته ی پایانی جلب حمایت های اجتماعی است؛ همیشه زمانی که ما دچار فرسودگی از یاری گری می شویم باید حتما به یک گروه حمایتی اجتماعی رو بیاوریم و از آن مجموعه کمک و انرژی دریافت کنیم.

دریافت همدلی می تواند برای ما بسیار شفابخش و آرامش بخش باشد.

احساس فرسودگی از مراقبت

احساس فرسودگی از مراقبت

جهت مشاوره ، هماهنگی کلاس و برگزاری سمینار با شماره تلفن 02144023001 در ارتباط باشید.   
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.