چگونه با غم از دست دادن همسر کنار بیاییم

غم از دست دادن همسر

غم از دست دادن همسر

غم از دست دادن همسر رویداد بسیار سختی است زیرا از این پس فردی که عزیزش را از دست داده، در افراد خانواده به دنبال جایگزینی برای ارائه خدمات و سرویس های از دست رفته می کند این اقدام منطقی ای نیست و کرامت فرد را خدشه دار می کند.

غم از دست دادن همسر فاجعه ی غم باری است که باعث آسیب های روحی و روانی می شود.

من دکتر بیژن نوذری هستم مشاور شما در وب سایت yaresevom.com

سوال کرده اند که ما یک سال پیش پدرمان را در یک تصادف اتومبیل از دست دادیم، مادرم چند روز پس از فوت پدرم به خانه ی خواهرم نقل مکان کرد و از آن زمان در منزل او زندگی می کند مشکل این است که خواهرم با این کار مادر موافق نیست اما هر زمان می خواهیم به بازگشت به منزلش تشویق کنیم او با ما تند برخورد می کند و می گوید مراقبت از او وظیفه ی ما است واقعا درمانده شده ایم، چه باید کنیم؟

غم از دست دادن همسر

غم از دست دادن همسر

از دست دادن همسر، رویداد بسیار سختی است اما ما انتظار داریم که پس از یک مدت معقول فرد کم کم به زندگی نسبتاً متعادل برگردد.

اگرچه برخی اوقات غم هایی هستند که ما هرگز از آنها نمی توانیم آزاد شویم در هر صورت ما باید کم کم مراقبت کردن از خودمان را آغاز کنیم، مراقبت از یک انسانی که توانایی مراقبت از خودش را داده بسیار ناراحت کننده است در هر صورت هر کسی باید در حد توانش مسئولیت زندگی خودش را بر عهده بگیرد.

متاسفانه گاهی اوقات ما می بینیم که برخی افراد پس از، از دست دادن یک عزیز خصوصاً همسرشان شروع می کنند با مکانیزم جابه جایی عمل کردن یعنی افراد خانواده را به شکلی به جای او می گذارند و از افراد خانواده خدمات و سرویس هایی را می خواهند که قبلا از آن فرد متوفی دریافت می کردند این کار  منطقی نیست و هم به ما و کرامتمان صدمه می زند و هم به کسی که دارد از ما مراقبت می کند.

اما این یک هشدار به همه ی ما نیز است.

 آن این که در وابسته کردن افراد به خودمان و در وابسته شدن به افراد مقداری هوشیار باشیم و متوجه باشیم که اگر کسی را به شدت به خودمان وابسته کنیم زمانی که خدایی نکرده مرگ به همه ی ما نزدیک و در عین حال از همه ی ما دور است به ما دسترسی پیدا کند آن زمان چه بلایی ممکن است سر فردی که ما به او خدمات و سرویس می دادیم بیاید. باید در زمانی که ما زنده هستیم به عزیزانمان گوشزد کنیم که ممکن است خدماتی که از سوی ما دریافت می کنند دائمی و همیشگی نباشد پس بهتر است که همه یاد بگیریم روی پای خودمان بایستیم تا بعداً خدایی نکرده زندگیمان به تلخی کشیده نشود و به دلیل وابستگی به خدمات دیگران کرامت ما زیر سوال نرود.

غم از دست دادن همسر

غم از دست دادن همسر

حضور بزرگ تر ها در زندگی ما البته که همت است اما اینکه یک سری مداخلات و یک سری اصطکاک های ناگزیر در نتیجه ی حضور دائمی یک بزرگتر در خانواده پیش می آید می تواند منشا مشکلاتی باشد که به نوعی خشم یا ناراحتی ایجاد کند در هر صورت باید توجه داشت که هر خانواده ای استقلال خودش را می خواهد و هر نزدیکی بالاخره دارای اندازه است و باید اندازه ها را حفظ کرد تا خدایی نکرده حدود نشکند.

پیشنهاد من این است که بالاخره راهی برای مذاکره با این مادر پیدا کنید تا متوجه شوند اقدامی که انجام می دهند در درازمدت چه میزان می تواند به خودشان علاوه بر دیگران آسیب بزند و امیدوار هستم که ایشان بتوانند رفتار و منش خودشان را تغییر دهند.

غم از دست دادن

غم از دست دادن

جهت مشاوره ، هماهنگی کلاس و برگزاری سمینار با شماره تلفن 02144023001 در ارتباط باشید.   
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.