تاثیر عزت نفس بالا و عزت نفس پایین در روابط اجتماعی

عزت نفس بالا

عزت نفس بالا

عزت نفس بالا باعث داشتن حس استقلال طلبی و ارزش فردی می شود و به فرد کمک می کند تا تصویر مناسبی از خود به دیگران ارائه داده و او ارزیابی صحیح و واقع بینانه ای از خود داشته باشد.

عزت نفس بالا در فرد باعث می شود که دیگران  ارزیابی های مناسبی از او به عمل آورده و با این شیوه فرد به شناخت صحیح تری از خود دست پیدا کرده و در نتیجه اعتماد به نفسش نیز افزایش پیدا می کند.

 تداوم روابط بین فردی نیازمند برخی فاکتورهای روانی – اجتماعی است. یکی از مهم ترین فاکتورهای روانی و اجتماعی عزت نفس است.

به طور کلی عزت نفس پائین نتیجه برداشت منفی از «خود» است.

در حالی که عزت نفس بالا ثمره برخورداری از یک تصویر مثبت فردی است. افرادی که سطح عزت نفس آنها در حد مطلوبی قرار دارد، معمولا دارای اعتماد به نفس هستند و از انگیزه بالایی نیز برخوردارند.

علاوه بر این عزت نفس بالا عامل مؤثری در برقراری ارتباط اجتماعی به شمار می رود زیرا ارتباط عمیق تری را بین افراد ایجاد می کند.

عزت نفس بالا

عزت نفس بالا

هنگام برقراری روابط اجتماعی و یا همسرگزینی، تمایل به انتخاب فردی با سطحی برابر عزت نفس خودمان زیاد است.

بدان معنی که به طور ناخودآگاه افراد دارای عزت نفس متوسط جذب کسانی می شوند که آنها نیز عزت نفسی متوسط دارند و بالعکس افراد دارای عزت نفس بالا نیز با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند.

اگرچه در این رابطه نیز استثنائاتی وجود دارد که فردی با عزت نفس پائین برای کسب اطمینان و آرامش جذب شخصیتی که عزت نفس بالایی دارد، می شود اما برعکس آن مصداق ندارد یعنی افراد با عزت نفس بالا کمتر تمایل به برقراری رابطه با شخصیتی که دارای عزت نفس پائین است، دارند.

که البته در این موارد گاه رابطه دوطرفه به هم می ریزد و فردی که عزت نفس بالایی دارد از رفتارهای فرد با عزت نفس پائین احساس ناامنی کرده و رنج می برد و این رفتارها اغلب منجر به مشاجره، رفتارهای غیرقابل کنترل و رنجش طرفین از یکدیگر می شود و در صورت حل نشدن باعث جدایی طرفین از یکدیگر خواهد شد. در برخی موارد نیز دوطرف با گذشت زمان خود را با شرایط تطبیق داده و سطح عزت نفس آنها به هم نزدیک تر می شود که در اغلب اوقات نیز عزت نفس پائین ارتقا پیدا می کند زیرا در این موارد فرد دارای عزت نفس بالاتر با تأثیر بر طرف مقابل احساس بهتری را در او ایجاد کرده و از این رو سطح اعتماد به نفس و ارزش فردی را در او افزایش می دهد.

عزت نفس بالا

عزت نفس بالا

ناامنی با عزت نفس پائین باعث ایجاد احساس نگرانی و اگرچه عکس این حالت نیز وجود دارد یعنی احساس کاهش عزت نفس در فرد با عزت نفس بالا می شود.

افراد دارای عزت نفس پائین اغلب به دلیل احساس بی ارزشی و اینکه لیاقت دوستی با دیگران را ندارند اغلب پیش زمینه ذهنی شیوه های برقراری روابط دوستانه را از دست می دهند.

افراد دارای عزت نفس پائین اغلب به دلیل احساس بی ارزشی و اینکه لیاقت دوستی با دیگران را ندارند اغلب پیش زمینه ذهنی شیوه های برقراری روابط دوستانه را از دست می دهند.

این دسته از افراد به دلیل آنکه باور خوبی نسبت به خود ندارند، نمی توانند دوستی ها و رابطه های موفق داشته باشند. زیرا آنها قادر نیستند احساس دوست داشتن «خود» و مقبولیت از طرف دیگری را در درون خود ایجاد کنند در نتیجه نظرات تأیید کننده و یا رد کننده دیگران احساس آنها را نسبت به خود رقم خواهد زد و در بسیاری موارد نسبت به کسانی که به آنها محبت می کنند نیز با دید سوء ظن نگریسته و در برخورد با آنها دچار سردرگمی می شوند و در نتیجه فرصت های ایجاد رابطه دوستانه را از دست می دهند.

عزت نفس بالا

عزت نفس بالا

بنابراین عزت نفس نقش مهمی در ایجاد رابطه دوستانه و حفظ آن برعهده دارد.

از این رو فراگیری مهارتهای ارتقا بخش عزت نفس از اهمیت خاصی برخوردار است. تحقیق و بررسی در خصوص عزت نفس مفهوم یک واکسن اجتماعی را به خاطر می آورد، بعدی از شخصیت که به افراد قدرت می دهد و در برابر کمبودها و نقصان های آنها و رفتارهای ناشایست اجتماعی محافظتشان می کند.

خانواده یک عامل مهم در رشد عزت نفس است.

سال های ابتدایی در ایجاد یک عزت نفس درست و پایدار، در اشخاص بسیار مهم است. والدینی که عزت نفس بالایی دارند در پرورش عزت نفس در فرزندانشان بسیار تأثیرگذار هستند. جو مدرسه نیز نقش مهمی در رشد عزت نفس در دانش آموزان دارد. افرادی که در خود احساس عزت نفس بالایی می کنند کمتر در رفتارهای مخرب مانند سوء استفاده از کودکان، استعمال سیگار و مواد مخدر و… مشارکت دارند. دخترانی که عزت نفس بالایی دارند به ندرت گرفتار ازدواج های زود هنگام و بی موقع می شوند و از طرف دیگر همسران و مادران شایسته ای خواهند بود.

جهت مشاوره ، هماهنگی کلاس و برگزاری سمینار با شماره تلفن 02144023001 در ارتباط باشید.   
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.