راه های پیشگیری از فرسودگی در یاری گری و مراقبت

پیشگیری از فرسودگی

پیشگیری از فرسودگی

پیشگیری از فرسودگی از یاری گری نیازمند داشتن فرهنگ پیشگیری هم در فرد و هم در اجتماع مانند خانواده و سازمان می باشد.

پیشگیری از فرسودگی از یاری گری نیاز به پرورش فرهنگ مراقبت سالم دارد که از مهم ترین راه های پیش گیرنده از فرسودگی پرورش اصول مراقبت سالم در امر مراقبت و یاری گری است.

من دکتر بیژن نوذری هستم مشاور شما در وب سایت yaresevom.com

امروز می خواهم با شما در مورد پیشگیری فرسودگی از یاری گری و مراقبت صحبت کنم.

ما پزشکان و همه ی فعالین خدمات سلامت شعارمان این است که پیشگیری از درمان بهتر است. برای پیشگیری از فرسودگی از یاری گری ما باید به تغییرات فردی و تغییرات سازمانی فکر کنیم در واقع باید فرهنگ این پیشگیری را در فرد و در مجموعه هایی مثل خانواده و در سازمان و محیط کار پرورش دهیم.

پیشگیری از فرسودگی

پیشگیری از فرسودگی

در مورد پیشگیری فردی باید بگویم که مهم ترین اقدام ما برای پیشگیری فردی همان آموختن اصول مراقبت سالم است، اصولی که قبلا در مورد آنها گفتارهایی را برای شما داشتیم.

برای یادآوری من این ۹ اصل را دوباره برای شما به صورت فهرست تکرار می کنم:

  1. مهارت همدلی سالم را بیاموزید.
  2. برای مراقبت هدف معنوی داشته باشید.
  3. هرگز پایتان را از حدودتان فراتر نگذارید.
  4. مهارت خود مراقبتی را بیاموزید.
  5. یاری گرفتن سالم را بیاموزید
  6. یک مشاور آگاه داشته باشید.
  7. با خودتان صادق باشید، احساساتتان را بشناسید و ابراز کنید.
  8. در مورد شرایط فرد مورد مراقبت دانش خود را بالا ببرید و با درمانگران به خوبی همکاری کنید.
  9. مکتوب و منضبط باشید.

اگر به یاد بیاورید گفتیم که اینها اصول و میثاق های یک مراقبت سالم هستند که هر مراقبی باید اینها را بیاموزد، میثاق و تعهد به آنها داشته باشد و به کار ببندد.

در کنار پرورش فرهنگ مراقبت سالم که مهم ترین پیش گیرنده از فرسودگی از مراقبت و یاری گری است. ما باید به وضعیت خودمان حساس باشیم، باید بازخوردهایی را که از پیرامون می گیریم جدی بگیریم، نباید بد حالی های خودمان را و احساس خستگی های خودمان و خشم های نهفته و درونی خودمان یا غصه های درونی خودمان را سرسری بگیریم و نباید اینها را بخشی از فرآیند مراقبت بدانیم.

پیشگیری از فرسودگی

پیشگیری از فرسودگی

خیلی ها می گویند که مراقبت کردن کار سختی است و حتماً باید فرد در آن آسیب ببیند.

این حرف منطقی نیست! همان طور که بارها از خود من سوال می شود که طبعاً زمانی که با افراد بد حال برخورد می کنید حال خودتان بد میشود چگونه حال خودتان را خوب می کنید؟ در حالی که در اکثر مواقع چنین اتفاقی برای من نمی افتد و خود این پیش فرض اساساً برای من زیر سوال است.

اگر کار با بیمار بدحال، حال من را به شدت بد کند معنی اش این است که من باید خیلی سریع به وضع خودم رسیدگی کنم و نه فقط به بهبودی و درمان آن حال بد بپردازم بلکه باید برگردم به قبل و اقدامات پیشگیرانه ای را برای بد حال شدن های بعدی ام انجام دهم. این به این معنی نیست که ما بی رحم هستیم یا مثل سنگ سخت هستیم دقیقاً برعکس این به این معنا است که ما اگر از یک ثبات ذهنی و عاطفی نسبی در برخورد با افراد نیازمند مراقبت یا با مراجعان خود برخوردار باشیم، کمتر آسیب می بینیم و می توانیم در یک تعامل سالم هم خودمان را به سمت حال خوب هدایت کنیم و هم آنها را به سمت حال خوب هدایت کنیم.

همان طور که من در مورد برخورد با افراد نزدیک به مرگ گفتاری را برای شما داشتم و نیز در مورد برخورد حرفه ای با افراد سوگوار نیز یک گفتار برای شما گذاشته ام. دقیقاً ما در این موارد نباید مثل سنگ باشیم چون آنقدر به ما فشار می آید تا خورد می شویم بلکه باید در این موارد دارای انعطافی باشیم که آن انعطاف در کنار ریشه داشتن ما در یک سری اصول سالم، می تواند ما را در شرایط ناگوار در وضعیت تعادل نسبی نگه دارد یا به آن وضعیت به زودی برگرداند و در این صورت ما می توانیم به خوبی مفید باشیم و کارایی بالایمان را داشته باشیم.

پیشگیری از فرسودگی

پیشگیری از فرسودگی

این یک نظر حرفه ای است.

ولی ممکن است ما که مراقب هستیم حرفه ای نباشیم و بنابراین باید بیاموزیم و حق ناراحت بودن، حق خشمگین شدن، حق نگران بودن و… را برای خود قائل باشیم و سعی کنیم حالمان را خوب کنیم. اگر این موارد ادامه پیدا کرد و باعث شد که سطح انرژی ما پایین بیاید، باید این را جدی بگیریم. نباید سرسری بگیریم و نباید بخشی از روند طبیعی مراقبت محسوب کنیم، قرار نیست که ما مراقبت را به قیمت نابودی خودمان انجام دهیم.

پس نظارت مداوم بر حالمان و اهمیت دادن به چیزهایی که دیگران در مورد ما تشخیص می دهند بسیار مهم است.

ما باید این فرهنگ را داشته باشیم و به بازخوردهایی که از دیگران دریافت می کنیم به خوبی توجه کنیم. شاید این مفید باشد و من توصیه می کنم که این کار را انجام دهید که یک دفتر خاطرات روزانه داشته باشید. یک دفتر یا سر رسید که شما خودتان را روزانه ارزیابی کنید. این خود ارزیابی را لطفاً جدی بگیرید می توانید از نظر انرژی عاطفی، از نظر انرژی روانی، از نظر انرژی جسمی، از نظر خشمگین بودن، از نظر شاد بودن، از نظر احساس همدلی و شفقت به خودتان نمره دهید و بعد به تدریج خودتان را با قبل مقایسه کنید، می توانید رویدادهایی که شما را آزار داده است یادداشت کنید و در مورد آنها با مشاورتان صحبت کنید. حتما باید همه ی ما تن به نظارت بدهیم چه مراقبین خانگی، چه مراقبین غیر حرفه ای داوطلب، چه نیمه حرفه ای داوطلب و چه مراقبین و یاری گران حرفه ای و همه کسانی که مستقیماً در موضوعات مرتبط با سلامت جسمی، سلامت روانی و سلامت اجتماعی درگیر هستند.

پیشگیری از فرسودگی

پیشگیری از فرسودگی

همه ی ما باید تن به نظارت دهیم و باید ضرورت ۲ چیز را همواره در نظر داشته باشیم:

۱) آموختن ۲) نظارت

بخش دیگر ایجاد فرهنگ پیشگیری فرسودگی از مراقبت و یاری گری به موضوعات پیرامونی و سازمانی برمی گردد که در گفتار بعدی به آن اشاره خواهیم کرد و در مورد سیستم خانوادگی حمایت گر برای شما توضیح خواهیم داد همچنین راجع به سازمان ها و ساختارهای سلامت و نقش آنها در پیشگیری از فرسودگی از یاری گری سخن خواهیم گفت.

پیشگیری از فرسودگی

پیشگیری از فرسودگی

جهت مشاوره ، هماهنگی کلاس و برگزاری سمینار با شماره تلفن 02144023001 در ارتباط باشید.   
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.