• صفحه خانگی
  • >
  • صوت
  • >
  • پیشگیری از فرسودگی از مراقبت و یاری گری در سازمان ها

پیشگیری از فرسودگی از مراقبت و یاری گری در سازمان ها

پیشگیری از فرسودگی در سازمان

پیشگیری از فرسودگی در سازمان

پیشگیری از فرسودگی در سازمان ها نیازمند مدیریت استراتژیک و هدفمند به منظور حفظ سرمایه ها و نیروهای انسانی در آن سازمان می باشد.

پیشگیری از فرسودگی در سازمان ها نیازمند ۲ امر مهم نظارت و آموزش می باشد که در ادامه با آنها آشنا خواهید شد.

من دکتر بیژن نوذری هستم مشاور شما در وب سایت yaresevom.com

طبق وعده ای که داده بودم امروز می خواهم در مورد پیشگیری از فرسودگی از مراقبت و یاری گری در سازمان ها صحبت کنم.

طبعاً هر سازمانی باید سلامتی و حفظ اعضایش را که در واقع سرمایه های انسانی سازمان هستند مد نظر قرار دهد و آن را در اسناد سازمانی، در اهداف و استراتژی های خودش بگنجاند.

پس نخستین گام برای این پیشگیری این است که اصلا برای سازمان مهم باشد که افرادش در مقابل فرسودگی از یاری گری و مراقبت محافظت بشوند.

طبعاً ما داریم در مورد سازمان هایی صحبت می کنیم مانند بیمارستان که در آن افراد با سلامت جسمی و انواع دیگر سلامتی بیماران و مراجعان سر و کار دارند یا در مورد موسسات بهزیستی یا موسسات مرتبط با افراد داری نیاز خاص و مثلا دچار انواع معلولیت یا نیازمند نگه داری صحبت می کنیم که در آنجا افراد داوطلب یا افراد حرفه ای، مدد کار، انواع و اقسام کسانی که به خدمت می پردازند جزو سرمایه های انسانی هستند و باید از آنها حمایت و حفاظت شود.

پیشگیری از فرسودگی در سازمان

پیشگیری از فرسودگی در سازمان

طبعاً ما اینجا در مورد یک سازمان اداری یا یک موسسه ی تولیدی صحبت نمی کنیم فرض کنیم که شما یک موسسه ی خیریه دارید و در آن موسسه ی خیریه شما به خدمت رسانی به افراد آسیب دیده ی اجتماعی می پردازید طبعاً یک سری مدد کار را به کار می گیرید شاید با آنها رابطه ی استخدامی داشته باشید اما ممکن است که یک سری داوطلب هم به شما کمک کنند این داوطلبان ممکن است حتی در رشته هایی تحصیل کرده باشند که نا مرتبط با چنین خدماتی است.

ممکن  است که شما پرستاران یا مستخدمینی داشته باشید که مستخدمین کارهای مراقبت های اولیه بپردازند شاید عده ای متخصص را هم که برای سرکشی به وضعیت و ویزیت هایی که مورد نیاز است در نظر بگیرید در این مثال باید حتما در اهداف و اسناد سازمانی و استراتژی این مجموعه ی خیریه حفظ سلامت روانی و اجتماعی همکاران مورد نظر قرار بگیرد، قرار نیست که ما به قیمت خدمت رسانی به یک عده ای، عده ی دیگری را نیازمند خدمت کنیم.

پس اهمیت سازمانی نخستین گام است.

و سپس این اهمیت دادن باید به صورت اجرایی در بیاید اینکه یک موضوعی فقط در اسناد سازمانی نوشته شود لازم است اما کافی نیست بلکه باید روش های اجرایی برای این حمایت طراحی شوند و به اجرا دربیایند. برای این منظور ما نیاز به یک سیستم نظارت و پایش مداوم داریم.

پیشگیری از فرسودگی در سازمان

پیشگیری از فرسودگی در سازمان

ممکن است که این سیستم نظارت و پایش را به صورتی متمرکز مستقر کنیم مثلا یک افرادی را به صورت متمرکز برای نظارت در نظر بگیریم یا ممکن است که این نظارت و پایش را به صورتی غیر متمرکز داشته باشیم در واقع گروه هایی را تشکیل دهیم که در آن گروه ها افراد خودشان نقش نظارت کردن و پایش همدیگر را انجام می دهند اما در هر حال بهتر است که در هر ۲ گزینه ما سطوح مختلف نظارتی را لحاظ کنیم و داشته باشیم تا افراد بتوانند بیشتر به خدمات تخصصی در صورت لزوم دسترسی پیدا کنند.

در کنار نظارت ما همیشه نیاز به آموزش داریم و بسیار لازم است که در سازمان هایی که مرتبط با حوزه های سلامت جسمی، روانی و اجتماعی هستند موضوع آموزش مراقبت از خود و یاری گری سالم نهادینه شود یعنی در بطن حرکت سازمانی جای بگیرد و جزو وظایف سازمانی شمرده شود.

آموزش باید به سهولت و به صورت فراگیر ارائه شود افراد باید بتوانند خیلی آسان به این آموزش ها دسترسی داشته باشند و بتوانند آموزش های خودشان را مورد پایش قرار بدهند در واقع آموزش های مرحله به مرحله همراه با آزمون بسیار در اینجا حائز اهمیت هستند.

به یاد داشته باشیم که خیلی از اوقات ما آموزش هایی را می دهیم و این آموزش ها در طول زمان فراموش می شوند، گم می شوند یا حتی دگرگونی پیدا می کنند.

بنابراین لازم است که این بازآموزی ها به صورت مداوم انجام بگیرد و افراد توانند پرسش های جدیدشان را در این ارتباط مطرح کنند و پاسخ های مرتبط را دریافت کنند می شود بر این آموزش ها یک نهادی را در داخل آن سازمان پیش بینی کرد و یا این آموزش ها را به صورت بیرونی دریافت کرد و شاید هم بشود این آموزش ها را به صورتی اینترنتی و آنلاین درآورد که ممکن است بشود به صورت e learning  هم دربیاید و افراد هم بتوانند از طریق وصل شدن به اینترنت با این آموزش ها در ارتباط باشند قرار بگیرند.

پیشگیری از فرسودگی در سازمان

پیشگیری از فرسودگی در سازمان

وجود آموزش ها یک حسن بسیار مهم دیگر هم دارد که از سخن های دهان به دهان گفته شده یا موضوعاتی که جسته و گریخته در سایت ها و منابع مختلف خوانده می شود و تا زمانی که به مخاطب می رسد تغییرات زیادی می کند جلوگیری می شود و یک یکپارچگی نگرش و یکپارچگی نظر ایجاد خواهد شد در عین حال بازآموزی ها حساسیت را در مورد فرسودگی از مراقبت و یاری گری به سازمان برخواهد گردانند.

ما از یک سو در مورد سیستم نظارت و پایش از طرف همکاران صحبت می کنیم و از سوی دیگر حتماً باید در مورد یک سیستم نظارت و پایش از سوی مراجعین صحبت کنیم که در نظام های اداری نوین به خوبی مستقر است.

سیستم هایی که بیشتر مراجع محور هستند و به کیفیت ارائه ی خدمات توجه دارند تا انجام یک سری وظایف و در پایان می توانم نتیجه بگیرم که ایجاد یک ساختار پیشگیری از فرسودگی از مراقبت می تواند سازمان ما را که در حوزه ی سلامت روانی، اجتماعی و جسمی ممکن است که فعالیت داشته باشد به صورتی پویا و متحرک در بیاورد و آن را به طرف سلامتی ببرند و طبعاً سازمانی که خودش سالم باشد می تواند در درونش کارکنان و مراجعین سالمی را پرورش دهد.

فرپیشگیری از فرسودگی در سازماند دچار اختلال دوقطبی

پیشگیری از فرسودگی در سازمان

جهت مشاوره ، هماهنگی کلاس و برگزاری سمینار با شماره تلفن 02144023001 در ارتباط باشید.   
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.