پیشگیری از فرسودگی از مراقبت و یاری گری در خانواده

پیشگیری از فرسودگی در خانواده

پیشگیری از فرسودگی در خانواده

پیشگیری از فرسودگی از مراقبت در خانواده مستلزم حمایت، تحسین و مورد تکریم قرار گرفتن توسط فرد مورد مراقبت و اطرافیان می باشد. همچنین در خانواده دریافت بازخورد در امر مراقبت از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

پیشگیری از فرسودگی از مراقبت در خانواده مستلزم همراهی کردن، همدلی کردن، احوال پرسی کردن و صله ی رحم است.

پیشگیری از فرسودگی در خانواده با رعایت تقسیم کار سالم نتیجه ی بهتری را به دنبال دارد.

من دکتر بیژن نوذری  هستم مشاور شما در وب سایت yaresevom.com

امروز می خواهم با شما در مورد پیشگیری از فرسودگی از مراقبت در خانواده صحبت کنم.

متاسفانه اکثر مراقبین خانگی به خوبی حمایت نمی شوند، اطلاعات مناسبی را دریافت نمی کنند و اغلب پیش می آید که آنها دست تنها می مانند البته خوشبختانه مراقبت در کشور ما هنوز به عنوان یک اقدام مثبت، خداپسندانه و مورد تایید توسط مردم مطرح است اما خصوصاً در زمان هایی که مراقبت طولانی می شود ما بیشتر شاهد این تنها گذاشتن و این کاهش حمایت از افراد مراقب هستیم.

پیشگیری از فرسودگی در خانواده

پیشگیری از فرسودگی در خانواده

یکی از نکاتی که موجب فرسودگی از مراقبت می شود دریافت نکردن بازخورد مناسب از فرد مورد مراقبت و از اطرافیان است.

پژوهش می گوید افرادی که مورد تحسین و تکریم توسط فرد مورد مراقبت و اطرافیانشان و کسانی که از آنها حمایت می کنند قرار می گیرند کمتر دچار فرسودگی از یاری گری و مراقبت می شوند این قضیه بیشتر در مورد مراقبین خانگی مطرح است زیرا مراقبینی که به صورت سازمانی در موسسات مرتبط با سلامت و بهداشت روان و بهداشت جسمی و موسسات درمانی کار می کنند این اقدامات را به صورت حرفه ای انجام می دهند، حتی داوطلبین خودشان را آماده کردند برای اینکه ممکن است بازخورد مناسبی از سوی افراد تحت مراقبشان دریافت نکنند اما در خانواده خصوصاً این موضوع دریافت بازخورد اهمیت زیادی پیدا می کند و باید حتما در خانواده ای که یک یا چند نفر به مراقبت از یک عزیزی مشغول هستند موضوع تحسین کردن و تکریم کردن نهادینه شود.

البته به یاد داشته باشیم همیشه خاصیت سپاس گزاری و قدردانی این است که سطح انرژی هر دو طرف را بالا می برد.

هر کسی هم به یک نحوی آن انرژی مثبت را دریافت می کند ما نمی توانیم مثلا یک کسی درکش این است که اگر داری از من قدردانی می کنی حتما باید جبران مادی کنی و با یک قدردانی کلامی راضی نمی شوم یا ممکن است یک فردی به شما بگوید من نیازی ندارم که شما از نظر مالی برای من جبران کنید بلکه علاقه مندم که با من مهربانانه برخورد کنید. هر فردی یک نحوی نیاز به تکریم و نیاز به سپاسگزاری دارد و ما باید این را در افراد مختلف در نظر بگیریم.

پیشگیری از فرسودگی در خانواده

پیشگیری از فرسودگی در خانواده

طبعاً در این موضوع هم باید حدود را رعایت کنیم.

این که ما متوجه احوال افرادی که مثلا در مجموعه خانواده ی ما درگیر مراقبت از یک فرد هستند باشیم خودش به نوعی باید نهادینه شود همان طور که قبلاً گفتم خیلی از اوقات ما ممکن است دچار فرسودگی از مراقبت شویم بدون اینکه خودمان متوجه باشیم و اینقدر تدریجی پایین می آییم که خودمان متوجه نمی شویم که چه زمانی به آن درجه از خستگی یا فرسودگی رسیدیم.

باید متوجه باشیم که فرد مراقب نیازمند یک مقدار اطلاعات و آموزش است. همیشه به یاد داشته باشیم که بالا بودن روحیه لازم است اما کافی نیست ما باید بلد باشیم با آن سطح انرژی بالایی که داریم و روحیه ی بالای خود در چه راستایی حرکت کنیم.

پس باید اطلاعات و منابعی را در دسترس فرد مراقب قرار دهیم تا هم مراقبت از خودش را یاد بگیرد و هم با نحوه ی صحیح مراقبت از فرد نیازمند مراقبت آشنا شود.

از سوی دیگر ما می توانیم با خود فرد نیازمند مراقبت در صورتی که توان درک کردن این نکته را داشته باشد مثلا بزرگسال باشد، متوجه باشد، صحبت و کار کنیم و به او آموزش دهیم که چگونه به عنوان یک فرد مورد مراقبت رفتار سالمی داشته باشد. متاسفانه گاهی اوقات افرادی که تحت مراقبت قرار می گیرند به صورت مصرف کننده در می آیند و حتی تا آن اندازه ای که می توانند هم توانمندی هایشان را به عمل در نمی آورند و این بسیار به مراقب فشار می آورد و او را به شدت دچار فرسودگی می کند.

اگر مراقبی هیجانی برخورد می کند و در نتیجه ی هیجاناتش حدودش را نادیده می گیرد، ما حتما باید به عنوان اطرافیان او حدودش را به او گوشزد کنیم و برای این که آن فرد مراقب مطابق حدودش، حدود توانایی هایش، حدود وقتش و آن حدودی که در واقع به زندگی سالمش تعرض نمی کند عمل کند، در مورد رعایت این حدود باید به او تذکر بدهیم و باید متوجه آن باشیم، باید بر رعایت این حدود نظارت داشته باشیم.

پیشگیری از فرسودگی در خانواده

پیشگیری از فرسودگی در خانواده

تقسیم کار سالم یکی دیگر از اصول پیشگیری از فرسودگی از یاری گری در مراقبت های خانگی است.

مثلا فرض کنیم که یک خانواده ای یک فرزند دارای نیاز خاص دارد و باید حتما بین پدر و مادر در مراقبت از آن فرزند یک تقسیم کار سالم صورت بگیرد. یک نکته ی مهم که در پیشگیری از فرسودگی از مراقبت و یاری گری در مراقبت خانگی مطرح است اطرافیان حتماً باید در مقابل برخوردهای نا به جای فرهنگی که با کمال تاسف کم هم اتفاق نمی افتد بایستند.

مثلا ممکن است که همین خانواده ای که فرزند دارای نیاز خاص دارند اطرافیانی داشته باشند که به آنها متلک بیندازند، یا کنایه بزنند، یا به صورتی مسخره کنند، به نظر من نباید برخورد با این موضوعات و این حمله ها فقط توسط مراقبین انجام شود بلکه باید همه ی خانواده نسبت به این برخوردهای زشت حساس باشند و اجازه ندهند که این اتفاقات بیافتد و بدانید که اگر این اتفاقات بیفتد فرسودگی آن مراقبین را تشدید خواهد کرد و آنها را آزار خواهد داد.

همراهی کردن، همدلی کردن و احوالپرسی کردن و صله ی رحم حتما باید در خانواده هایی که یک فرد نیازمند مراقبت خصوصاً در آنها است و افراد مراقب در آنها هستند نهادینه شود.

ما واقعا برای بسیاری از همراهی کردن ها بدون وقت و گرفتار نیستیم، اما متاسفانه خیلی از اوقات تنبلی می کنیم. در حالی که این همراهی کردن ها فرصتی است ما که ما در ثواب معنوی و ارزش عاطفی و دنیوی و اخروی مراقبت سهیم شویم. حتما با مراقبین همراهی کنید.

صله ی رحم

صله ی رحم

بدترین روحیه این است که خانواده خودشان را کنار بکشند و خودشان را دور بدانند. ما از هیچ مشکلی دور نیستیم. هر لحظه ممکن است برای هر یک از ما اتفاقاتی بیفتد که نیاز به مراقبت پیدا کنیم. پس با سهیم شدن در موضوع مراقبت اعمال خوب را برای خودمان بنویسیم و مطمئن باشید که کسی که همدلی می کند با او همدلی می شود، کسی که محبت می کند با او محبت می شود و کسی که دیگران را تنها می گذارد، دیگران او را تنها می گذارند.

پیشگیری از فرسودگی در خانواده

پیشگیری از فرسودگی در خانواده

جهت مشاوره ، هماهنگی کلاس و برگزاری سمینار با شماره تلفن 02144023001 در ارتباط باشید.   
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.