امید داشتن به زندگی

امید به زندگی داشتن

امید به زندگی داشتن

امید به زندگی داشتن سهم زیادی از شادی ما را به خود اختصاص می دهد که هر چه قدر امید به زندگی در ما بیشتر شود از زندگی لذت بیشتری می بریم و برای بهتر کردن کیفیت آن تلاش می کنیم.

امید به زندگی داشتن بسیار شفابخش است و می تواند موجب تسریع در بهبودی زخم ها شود.

من دکتر بیژن نوذری هستم مشاور شما در وب سایت yaresevom.com

امروز می خواهم برای شما در مورد امید صحبت کنم.

 امید حتی می تواند تعداد گلبول های سفید خون ما را ترشح موادی را که در بدنمان در مقابل بیماری ها از ما محافظت می کنند بالا ببرد. امید فقط یک وضعیت ذهنی نیست بلکه در بدنمان نیز تاثیر می گذارد و ما را به سوی سلامتی می برد خصوصاً زمانی امید بیشتر کاربرد پیدا می کند که ما در شرایط سخت قرار می گیریم مانند زمانی که در معرض بیماری هستیم متوجه می شویم که بیمار هستیم و در آن زمان بیشتر نیاز به امید داریم.

امید به زندگی داشتن

امید به زندگی داشتن

در گفتارهای قبل ما از شما خواستیم که وقتی خود را در معرض بیماری می بینید خودتان را در آغاز سفر بهبودی ببینید.

طبعاً بر هر چه که تمرکز کنیم در ما تقویت می شود ما اگر بر زندگی تمرکز کنیم در ما تقویت می شود، اگر بر بیماری تمرکز کنیم در ما تقویت می شود و اگر بر بهبودی تمرکز کنیم بهبودی در ما تقویت می شود این است که ما توصیه می کنیم خودتان را در آغاز سفر بهبودی ببینید وئ دستور کار شما این باشد که بر سلامتی، زندگی و بهبودی خودتان تمرکز کنید. برای طول عمر تضمینی نیست اما می شود این را تضمین کرد وقتی به کیفیت زندگی توجه کنیم می توانیم خوب زندگی کنیم، با توجه کردن می توانیم کیفیت زندگیمان را بیشتر کنیم، کیفیت زندگیمان را بالا ببریم و خودمان را رشد دهیم.

نکته ی ظریفی که وجود دارد این است که انگار خداوند و کائنات به ما اعلام می کنند که برای طول زندگی تضمینی به ما داده نمی شود. هیچ یک از ما نمی تواند تضمین کند که تا یک ساعت دیگر زنده است اما در عین حال به ما این پیام داده می شود که با امید زندگی کنید، انتظار خیر داشته باشید.

امید یعنی داشتن انتظار خیر از هر منبعی که شما به آن باور دارید.

خداوند و کائنات به ما می گویند که طول عمرت را تضمین نمی کنم اما تو امیدوار باش و این یعنی یک آدم امیدوار چشم به آینده ندارد چون آینده تضمینی ندارد بلکه یک انسان امیدوار چشم به لحظه ی حال دارد در این لحظه سعی می کند خوب زندگی کند با وجود هر مشکلی که ممکن است داشته باشد. این انتظار خیر که ما از آن حرف می زنیم حواله به اینده نیست بلکه خیری است که هر لحظه جریان دارد و این جریان است که موجب می شود ما با توجه کردن به زندگیمان بتوانیم کیفیت آن را بهتر کنیم.

امید به زندگی داشتن

امید به زندگی داشتن

امید یعنی انتظار خیر، یعنی من هر لحظه که شادمانی ام را بسازم آنجا شادمانی است، یعنی من هر لحظه که محبت را بسازم آنجا محبت است، یعنی هر لحظه که من خیر را بسازم آنجا خیر است و هر لحظه که کیفیت و معنا را در زندگی ام بسازم برای من جاری می شود و آنجا است این یعنی انتظار خیر.

امید حواله دادن به آینده نیست.

این است که اشتباه می کنیم اگر فکر کنیم انسان امیدوار در آینده زندگی می کند خیر؛ انسان امیدوار به جریان داشتن خیر در این لحظه باور دارد. می توانم مثالی بزنم من محبت نمی کنم به اینکه در آینده به من محبتی می شود من محبت می کنم و در همان زمان محبت کردن احساس خوب را از منشا خیر دریافت می کنم بنابراین امیدوار بودن یک فرد مثلا مبتلا به یک بیماری مزمن مثل MS این نیست که او فکر کند که حتما در آینده درمانی برای MS پیدا خواهد شد شاید هم نشود بلکه امیدوار بودن یک فرد مبتلا به بیماری مزمن مانند MS این است که او متوجه شود هر زمانی بخواهد با وجود بیمار بودن، با کیفیت زندگی کند.

ممکن است که این زندگی با کیفیت با زندگی با کیفیت پیش از ابتلای بیماری متفاوت باشد اما می تواند با کیفیت زندگی کند. برای امیدوار کردن افراد را، به آینده حواله ندهید بلکه به آنها اعلام کنیم که خیر همین حالا در دسترس است، خیر در باقی مانده ی توانمندی های ماست، خیر در نامحدود بودن توانمدی های ماست و باید خودمان را در معرض آن قرار دهیم تا آن را به دست بیاوریم در همین لحظه و در همین جا.

امید به زندگی داشتن

امید به زندگی داشتن

یک جنبه ی دیگر امید توجه کردن به آن چیزی است که باقی است در مقابل توجه کردن به آن چیزی که فانی است.

من باور دارم که روح باقی است شاید برخی از شما چنین باوری نداشته باشید اما یک واقعیت است اعمال ما بعد از ما باقی می ماند، اوج محبتی که ما ایجاد می کنیم بعد از ما باقی می ماند اینها که ربطی به باور و به روح ندارد.

بسیاری از انسانها هستند که دیگر در بین ما نیستند اما ما از آنها سخن می گوییم ما از اثراتی که روی دنیای ما گذاشتند صحبت می کنیم یک بخش دیگر امید این است که من همیشه می توانم آن چیزی که باقی می ماند را ایجاد کنم و از این طریق خودم باقی بمانم درست است که بدن فانی است اما خیلی از کارهایی که ما با همین بدن می توانیم انجام دهیم فانی نیستند و باقی می مانند داشتن یک بدن بیمار به هیچ وجه به این معنا نیست که ما نمی توانیم کاری را برای باقی ماندنمان انجام دهیم.

منظور من باقی ماندن فقط با بدن و در بدن نیست بلکه باقی ماندن در اعمال و نیات و عشق و محبتی است که ما به دنیایمان از طریق عملی که با این عمل انجام می دهیم نثار می کنیم.

به عبارت دیگر می شود گفت ما نمی توانیم به آنچه فانی است امیدوار باشیم آنچه فانی است مانند جوانی، مانند زیبایی نمی توانیم به اینها امیدوار باشیم اما می توانیم به بقای محبتی که از خودمان منتشر می کنیم امید داشته باشیم چیزی فراتر از زیبایی و جوانی فانی در واقع زیبایی و جوانی باقی.

می خواهم در اینجا یادی کنم از معلمینی که نقش باقی در وجود من گذاشتند، معلمینی که الان حتی از زنده بودن بدن تعدادی از آنها اطلاعی ندارم اما در یاد من، در وجود من و در اعمال من باقی هستند. معلمینی که نه فقط با آگاهی خودشان بلکه با عشقشان به ما آموختند که امیدوار باشیم با عشق و محبت بقا را پیدا می کنیم.

امید داشتن به زندگی

امید داشتن به زندگی

جهت مشاوره ، هماهنگی کلاس و برگزاری سمینار با شماره تلفن 02144023001 در ارتباط باشید.   
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.