• صفحه خانگی
  • >
  • صوت
  • >
  • وضعیت نوجوانان در خانواده ای که پدر معتاد به الکل دارند

وضعیت نوجوانان در خانواده ای که پدر معتاد به الکل دارند

داشتن پدر معتاد

داشتن پدر معتاد

داشتن پدر معتاد به الکل می تواند یکی از علل خطر ابتلا به اعتیاد در خانواده به خصوص فرزندان نوجوان یا جوانشان باشد و آسیب های جدی را در روحیه ی فرزندان ایجاد کند.

داشتن پدر معتاد به الکل معضلی  است که در برخی خانواده ها دیده می شود و افرادی که از این راه آسیب می بینند کم نیستند.

من دکتر بیژن نوذری هستم مشاور شما در وب سایت yaresevom.com

خانمی سوال کرده اند که شوهر من معتاد به الکل است. او هر شب تا مقدار زیادی الکل مصرف نکند نمی خوابد و صبح ها نیز پس از بیدار شدن حتما به مصرف الکل می پردازد البته نگرانی من از بابت او نیست و کلاً از او قطع امید کرده ام ما یک پسر ۱۴ ساله داریم و من برای او نگران هستم اگرچه هیچ علاقه ای به الکل نشان نمی دهد و همیشه از پدرش انتقاد می کند اما من میترسم که او هم روزی مانند پدرش به الکل معتاد شود از این فکر دچار اضطراب شده ام لطفاً مرا راهنمایی کنید.

داشتن پدر معتاد

داشتن پدر معتاد

وجود پدر معتاد در منزل یکی از عوامل خطر در ابتلا به اعتیاد است.

اما آن به این معنی نیست که همه ی افرادی که پدر معتاد دارند دچار بیماری اعتیاد می شوند البته داشتن پدر معتاد اغلب آسیب های جدی را در روحیه ی فرزندان ایجاد می کند. تعداد جوان ها و حتی میان سالانی که سابقه ی این مشکل را در زندگیشان داشتند و به ما مراجعه می کنند کم نیست. دچار طیف وسیعی از آسیب دیدگی می شوند شامل خجالت، ترس های اجتماعی، اضطراب، خشم، افسردگی و….

متاسفانه یکی از خواص اعتیاد این است که فرد نسبت به این آسیب دیدگی ها در اطرافیانش بی توجه می شود.

یکی از موضوعاتی که در اعتیاد است مشغولیت به ماده ی اعتیاد آور است و این مشغولیت موجب آن بی توجهی به اطراف می شود. حتی من گاهی دیده ام که والد معتاد از بابت این آسیب دیدگی ها از اطرافیانش و از فرزندانش طلب کار هم است و در فاز مظلوم نمایی وارد شده است.

داشتن پدر معتاد

داشتن پدر معتاد

به این خانم می شود توصیه کرد که با کمک مشاور مدرسه و مشاورینی که در حوزه ی کار با نوجوانان فعالیت می کنند روی استحکام روانی فرزندشان کار کنند. این نوجوان باید بتواند آزادانه در مورد مشکلاتی که با پدرش دارد صحبت کند و نباید آن مشکلات را سرکوب کرد باید آزادانه اضطراب هایش را بگوید و باید با او روی مهارت قاطعیت نه گفتن و نیز در مورد رشد شخصیت اجتماعی و عاطفی اش کار شود خصوصاً که در سن بلوغ است.

بحران های بلوغ ممکن است یک شکنندگی هایی در فرد ایجاد کند.

خب یک الگویی هم پیش رو دارد که آن الگو پدر و خواه ناخواه مصرف الکل او را شاهد است. پدری که برای رفع مسائلش به الکل رو می آورد طبعاً خودش نمی تواند فرزندش را ترغیب کند که برای رفع مسائلش راه های مناسب تری انتخاب کند. اگر داشتن یک فرزند کودک این انگیزه را به آن فرد نداده که اعتیادش به الکل را ترک کند احتمالاً نوجوان شدن آن فرزند هم انگیزه ی آن پدر را تقویت نخواهد کرد متاسفانه اما هر زمان می شود با آن فرد مذاکره کرد و آن را به ترک کردن ترغیب کرد.

بحران بلوغ را جدی بگیرید، این نوجوان را به حال خودش نگذارید و حتما به افرد متخصص مراجعه کنید و فرزندتان را هم پیش افراد متخصص ببرید.

داشتن پدر معتاد

داشتن پدر معتاد

جهت مشاوره ، هماهنگی کلاس و برگزاری سمینار با شماره تلفن 02144023001 در ارتباط باشید.   
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.