تاثیر نشاط داشتن در زندگی روزمره

احساس نشاط

احساس نشاط

احساس نشاط ، شادمانی، احساس انبساط خاطر فقط حالت های ذهنی و احساسی نیستند بلکه اینها حالت های ذهن بدنی هستند یعنی بدن ما هم از نشاط تاثیر می پذیرد.

احساس نشاط در فرهنگ جامعه ی ما دست کم گرفته می شود و به آن ارزش کمی داده می شود به همین دلیل افراد زیادی ممکن است به اختلال افسردگی دچار باشند.

من دکتر بیژن نوذری هستم مشاور شما در وب سایت yaresevom.com

امروز می خواهم با شما در مورد نشاط صحبت کنم.

مطالعات نشان داده که سلول های گلبول سفید ما آن فعالین سیستم ایمنی بر روی خودشان گیرنده هایی برای موادی دارند که در مغز ترشح می شوند بنابراین به زبان ساده می توانیم این گونه نتیجه بگیریم که وقتی ما با نشاط هستیم گلبول های سفید ما، سلول های سیستم دفاعی ما با نشاط هستند وقتی غمگین می شویم آنها غمگین می شوند و وقتی احساس رنجش یا سرخوردگی می کنیم آن سلول ها احساس رنجش و سرخوردگی دارند و این را با الگوهای ترشحی و عملکردی خودشان نشان می دهند.

احساس نشاط

احساس نشاط

جالب این جاست که بدن ما و سیستم ایمنی ما بین نشاط سالم حاصل از احساس گشایش عاطفی و معنوی، بین احساس نشاط سالم حاصل از مفید بودن و مولد بودن با احساس نشاط حاصل از یک عملی مانند انتقام جویی یا مردم آزاری فرق می گذارد.

در واقع الگوهای هورمونی عصبی که در این ۲ حالت فعال می شوند در بدن ما یکسان نیستند.

ظاهراً ما در هر ۲ حالت احساس شادمانی می کنیم اما سیستم ایمنی ما و سیستم هورمونی ما بین این ۲ حالت تفاوت قائل است تا آنجا که همان طور که قبلاً هم در مورد صحبت کردم برخی از محققین اعلام می کنند که سیستم ایمنی و دفاعی ما دارای نوعی اخلاق است یا در واقع سلامتی ما از نوعی اخلاق حمایت می کند. زمانی که شما کمک به هم نوع می کنید و از این کمک شاد می شوید هورمون هایی در بدنتان ترشح می شوند نظام عصبی ای در بدن شما فعال می شود که سیستم ایمنی شما را بالا می برد.

بله واقعاً در عفو لذتی است که در انتقام نیست!

و می توانیم بگوییم در عفو سلامتی ای است که در انتقام نیست. سیستم ایمنی ما واقعاً بین نشاط حاصل مواد اعتیادی و نشاط حاصل از مفید بودن و مولد بودن فرق می گذارد درست است که ظاهراً هر دو اینها یک مرکز را به نام مرکز لذت فعال می کنند اما روی سیستم ایمنی ما تاثیرات یکسانی ندارند. مثلا پژوهش ها نشان داده زمانی که شما از یک رابطه ی متعهدانه لذت می برید هورمون اکسی توسین که یکی از تقویت کننده های سیستم ایمنی است در بدنتان ترشح می شود اما زمانی که از یک رابطه ی غیر متعهدانه حتی لذت می برید هورمون اکسی توسین در بدن شما ترشح نمی شود و آن تاثیر را روی سیستم ایمنی شما ندارد.

احساس نشاط

احساس نشاط

نشاط و شادمانی الگوهای عصبی هورمونی را بدن ما فعال می کنند که در زمان های دیگر فعال نمی شوند.

متاسفانه از بسیاری از افراد اگر بپرسیم آخرین زمانی که شاد بودی کی بود نمی توانند به ما پاسخ دهند اصلا نمی توانند به یاد بیاورند و این بسیار مایه ی ناراحتی است.
یک نکته ی دیگر اینکه در فرهنگ ما باز متاسفانه ارزش سلامتی بخش شادی و نشاط دست کم گرفته می شود حتی گاهی افراد شاد و با نشاط توسط اطرافیانشان مورد عتاب و خطاب قرار می گیرند و با الفاظی خوانده می شوند که شایسته نیست به یاد یکی از اساتید روانپزشکی می افتم که می گفت البته که الکی خوش بودن بتر از الکی ناخوش بودن و متاسفانه ما نمی دانیم با نادیده گرفتن نشاط داریم سلامتی خودمان را دست کم و نادیده می گیریم.

برخی افراد هم هستند که وقتی از آنها می پرسیم شما از چه چیزی لذت می برید به ما می گویند من از کارم لذت می برم .

البته که باید انسان از کارش لذت ببرد اما ما نیاز به تفریح هم داریم، کار تفریح نیست. الگوی عصبی شما زمانی که مشغول کار هستید و ملزم به انجام اعمالی هستید باید از یک برنامه ی زمانی تبعیت کنید و یک خواسته ها و وظایفی را برآورده کنید حتما با زمانی که شما برای تفریح اقدام می کنید متفاوت است.

احساس نشاط

احساس نشاط

یک موضوع دیگر اینکه ما نباید تفریح را مانند کار انجام دهیم، هر کدام را باید در جای خودش انجام دهیم و از منافع سلامتی بخش هر ۲ موضوع کمک بگیریم هم از منافع سلامتی بخش ذت بردن از کار و هم از منافع لذت بردن از تفریح این مثل این است که وقتی شما از فردی می پرسید آیا شما دوستانی دارید این پاسخ را بگویید که من با کارم دوست هستم خب بله ما باید با کارمان دوست باشیم اما آن جریان عاطفی که با دوستی با انسان ها برقرار می شود و اتفاق می افتد د کار قابل اتفاق افتادن نیست این جریان دیگری است، هر ۲ برای ما لازم است.

محققان توصیه می کنند که ما برای سلامتی خود حتما باید وقت برای تفریح بگذاریم.

در تفریح حالت رهایی و گشایش وجود دارد مثلا زمانی که شما به ماهیگیری تفریحی می روید الزام نمی کنید خودتان را که حتما باید ۳ تا ماهی بگیرم یا اساساً حتما باید ماهی بگیرم بلکه ماهی گیری تفریحی زمانی واقعاً تفریحی است که شما از تعداد ماهی که می گیرید آزاد باشید و فقط از انجام آن عمل لذت ببرید در غیر این صورت تفریحی نیست و دارید یک کار انجام می دهید.

منظور من این نیست که منضبط نباشیم منظورم این است که احساس گشایش کنیم و خودمان را درگیر محدودیت های نتیجه نکنیم.

مثلا فعالیت بدنی که به قصد تفریح انجام می شود قرار است که شما را سالم کند و احساس بهتری به شما دهد، قرار است به شما لذت و نشاط دهد، قرار نیست که در یک فعالیت ورزشی و تفریحی شما برای یک مسابقه یا رقابت آماده شوید در آن صورت دیگر آن فعالیت ورزشی تفریحی نیست.

احساس نشاط

احساس نشاط

این به نحوی ما را به یاد لذت بردن بچه ها هم می اندازد در اقع ما باید یاد بگیریم که مثل بچه ها یک زمانی بتوانیم اعمال را برای خود آن اعمال انجام دهیم البته به دلیل زندگی بزرگسالانمان باید اعمال را به قصد و به نیت تولید کردن و مفید بودن هم انجام دهیم اما باید یاد بگیریم که یک وقت هایی هم کودکانه لذت ببریم. لذت کودکانه فارغ از نتیجه است و به شدت سیستم ایمنی ما و سلامتی ما را تقویت می کند.

شادی، لبخند زدن و خندیدن را باید بسیار جدی بگیریم.

اینجا بخش های مهمی از زندگی یک انسان سالم و در نتیجه ابزارهایی مهمی در سفر بهبودی ما هستند.
عزیزان همیشه و در همه حال شاد باشید.

احساس نشاط

احساس نشاط

جهت مشاوره ، هماهنگی کلاس و برگزاری سمینار با شماره تلفن 02144023001 در ارتباط باشید.   
قبلی «
بعدی »

2 دیدگاه ها

  1. با سلام
    موضوع
    “سیستم دفاعی ما دارای نوعی اخلاق است و سلامتی ما از نوعی اخلاق دفاع میکند ”
    قبلا به صورت مبهم انرا در خود احساس کرده بودم ولی با مطرح شدن دقیق آن
    بصورت واضح و روشن برایم مشخص شد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.