آسیب های جسمی و روحی یک مراقب در امر مراقبت

عوارض جسمی و روحی

عوارض جسمی و روحی

عوارض جسمی و روحی ناشی از مراقبت از فرد آسیب دیده ی نخاغی در مدت زمان کوتاه آشکار نمی شود بلکه به صورت تدریجی و با افزایش سن علائم آن نیز بروز می کند.

عوارض جسمی و روحی ای که از مراقبت فرد آسیب دیده ی نخاعی به مراقب وارد می شود می تواند به دلیل رعایت نکردن اصول مراقبت سالم باشد.

من دکتر بیژن نوذری هستم مشاور شما در وب سایت yaresevom.com

سوال کردند که برادر من حدود ۳ سال پیش به دنبال یک تصادف دچار آسیب نخاعی شد و از آن زمان هر ۲ پای وی فلج شده است. همسرش در این مدت بسیار برای او زحمت کشیده و از او مراقبت کرده اما به تازگی او نیز دچار عوارض جسمی شده است و کمر دردهای شدید می گیرد در کنار همه ی اینها من می بینم که برادرم روز به روز افسرده تر می شود و احساس گناه دارد. چگونه می توانم به آنها کمک کنم لطفاً من را راهنمایی کنید.

عوارض جسمی و روحی

عوارض جسمی و روحی

در اینجا ما شاهد این هستیم که اصول مراقبت سالم به خوبی رعایت نشده اند.

متاسفانه اصول مراقبت سالم در حوزه ی عمومی آموزش داده نمی شوند امیدوارم به زودی برای رفع این کمبود اقدام کنید و این دانش را در اختیار همگان بگذاریم که چگونه بتوانند به خوبی و با سلامتی از عزیزانشان مراقبت کنند.

اتفاقی که برای این خانم افتاده است برای خیلی از مراقبین ممکن است بیافتد به دلیل اینکه هم عوارض جسمی و هم عوارض روحی روانی ناشی از مراقبت خیلی برای ما در کوتاه مدت آشکار نمی شوند و به صورت تدریجی بروز می کنند خصوصاً با افزایش سن که موجب برخی ضعف های جسمی می شود و دیگر ما نمی توانیم به اندازه ی گذشته با توان جسمی و عضلانی و اسکلتی گذشته به فعالیت بدنی بپردازیم.

 طبعاً فردی که از ۲ پا ناتوان است نیاز دارد به یک سری بلند کردن ها، یک سری حرکت دادن ها که ممکن است که فشار بیاورد به سیستم عضلانی اسکلتی فرد مراقب.

حتی اگر فرد خودش نداند که باید از خودش مراقبت کند ما باید به او این را گوشزکنیم بنابراین یکی از پاسخ خای من به این پرسش این است که به آن خانم حتماً ضروزت مراقبت از خود را گوشزد کنید و به ایشان بگویید که خیلی زود به مسائلشان رسیدگی کنند چون ممکن است که روز به روز اوضاع پیچیده تر شود و حتی ممکن است که ایشان خودشان به ناتوانی کشیده شوند متاسفانه.

همچنین برادرتان حتما باید صحبت و کار کنید حتماً زمانی که ما احساس می کنیم نیاز ما و مشکل ما موجب این شده که افرادی که دوستشان داریم تحت فشار قرار بگیرند احساس گناه می کنیم. احتمالا زمینه ی افسردگی که در مورد ان صحبت کردیم همین احساس گناه ناشی از فشاری باشد که دارند به همسرشان که مراقبشان است می آورند.

عوارض جسمی و روحی

عوارض جسمی و روحی

اطرافیان در این زمان حتما باید از بار مراقبت کم کنند مثلا با پیشنهاد برای گرفتن یک فرد کمکی یا استفاده از تکنولوژی های مناسب مانند جک و بالابر و…

به یاد داشته باشید همان طور که همیشه گفتم قرار نیست مراقبت به قیمت نیاز فرد دیگری این مراقبت برطرف شود. در هر صورت وضعیت این خانم و آقا نیاز به مداخله دارد و نیاز به مشورت دادن دارد حتما اصول مراقبت سالم را باید به این زوج بیاموزید، حتما باید آنها را با روش های کمکی آشنا کنید و در دسترسشان قرار دهیم و باید روی موضوع احساس مدیون بودن که بسیار احساس ناخوشایند و آسیب رسانی می تواند باشد با هر دو این عزیزان صحبت کنید.

من در مورد احساس مدیون بودن و آسیب های آن گفتارهایی برای شما خواهم داشت.

عوارض جسمی و روحی

عوارض جسمی و روحی

جهت مشاوره ، هماهنگی کلاس و برگزاری سمینار با شماره تلفن 02144023001 در ارتباط باشید.   
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.