کنار آمدن با غم از دست دادن عزیز

اندوه از دست دادن

اندوه از دست دادن

اندوه از دست دادن کسانی که دوستشان داریم خیلی سخت و مشکل است به طوری که ممکن است احساس خلاء و تنهایی را در فرد سوگوار ایجاد کند.

اندوه از دست دادن عزیز، اندوهی بزرگی است که در این دوران ممکن است فردی که عزیزش را از دست داده عواطفش را بروز ندهد و غم از دست دادن را ابراز نکند و وارد مرحله ی سوگواری می شود.

من دکتر بیژن نوذری هستم مشاور شما در وب سایت yaresevom.com

سوال کردند که پدر دوستم پس از حدود ۳ ماه بیماری دیروز صبح به رحمت خدا رفتند. دوستم که بسیار به پدرشان نزدیک بودند در شرایط روحی بدی به سر می برد. متاسفانه اصلا گریه نمی کند، بد حالی خود را ابراز نمی کند و این بسیار من را نگران می کند نظر شما چیست؟ من چه باید کنم؟

اندوه از دست دادن

اندوه از دست دادن

ضمن عرض تسلیت به این دوست گرامی و دوستشان و همه ی کسانی که در حال سوگواری به سر می برند همان طور که ما در مورد مراحل سوگواری گفتیم در چنین زمانی ممکن است انتظار داشته باشیم که با یک سوگوار انکارگر روبه رو شویم.

نخستین مرحله ی سوگ انکار است و خیلی اوقات پیش می آید که در این زمان به نحوی عواطف حالت مسدود پیدا می کند و آن غم ابراز نمی شود.

این باور عمومی نسبتاً صحیح است که آن جاری شدن اشک و گریه کردن و ابراز غم و ناراحتی به سلامت روان فرد خدمت می کند. اینکه فرد را ترغیب کنند به خارج کردن احساس غم و ناراحتی درونی اش کاری عاقلانه است اما وقتی که در ما در مرحله ی انکار هستیم دقیقاً همین اتفاق دچار اشکال است.

در مرحله ی انکار فرد سوگوار از باور کردن فرار می کند.

این یک مکانیزم دفاعی روانی است که در این شرایط به فرد آسیب دیده از سوگواری کمک می کند که خودش را از موضوعی که به شدت برایش ناراحت کننده است دور نگه دارد در این شرایط ما باید حضورمان را در کنار فرد سوگوار حفظ کنیم، او را خصوصاً در مراسم های مختلفی که برگزار می شود شرکت بدهیم و در کنارش قرار بگیریم.

یکی از محسنات برگزاری این مراسم همین گذراندن فرد در مرحله ی ناباوری هستند، نباید اجازه داد که فرد سوگوار از مراسم کناره گیری کند به خاطر اینکه مراسم دارد به او اعلام می کنند که شرایط عوض شده و نیاز است که خودش را با شرایط جدید زندگی مطابقت بدهد.

اندوه از دست دادن

اندوه از دست دادن

در عین حال باید از فشار آوردن به فرد سوگوار خودداری کرد.

شاید فرد نیاز به یک آرامبخش ضعیف پیدا کند برای اینکه در شرایط برانگیختگی قرار بگیرد اما از دادن آرامبخش های قوی و شل کردن بیمار بهتر است که خودداری شود چون این آرامبخش های قوی بیشتر جلوی خارج شدن احساسات را می بندند. در عین حال باید به یاد داشته باشیم که این مرحله یک مرحله ی گذرا است و فرد برای یک مدت طولانی در این مرحله نمی ماند و این ما هستیم که باید یک مدت معقولی را برای حضور فرد در این مرحله مهلت دهیم.

قرار گرفتن در موضع همدلی یکی از اصول برخورد با فرد سوگوار است این همدلی بیشتر فردی را که در مرحله ی انکار است ترغیب می کند که رویداد از دست دادن را بپذیرد و از این مرحله عبور کند. با فردی که به تازگی عزیزش را از دست داده است همدلی کنید و صبور باشید و اجازه دهید که مراسم و آن سیر رویدادها کم کم او را از حالت ناباوری بیرون بیاورد، خودتان را مضطرب نکنید و به فرد سوگوار هم فشار وارد نکنید.

اندوه از دست دادن

اندوه از دست دادن

جهت مشاوره ، هماهنگی کلاس و برگزاری سمینار با شماره تلفن 02144023001 در ارتباط باشید.   
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.