• صفحه خانگی
  • >
  • صوت
  • >
  • توصیه هایی برای مراقبت شوندگانی که می خواهند با مراقبت کننده خود همکاری کنند

توصیه هایی برای مراقبت شوندگانی که می خواهند با مراقبت کننده خود همکاری کنند

یک فرد مراقبت شونده

یک فرد مراقبت شونده

 یک فرد مراقبت شونده باید حدود خودش را رعایت کند و موضوعاتی را که با مراقب خود در میان می گذارد مشخص شده باشد و در حد و توان مراقب باشد نه به گونه ای که باعث آسیب یا فرسودگی در مراقب شود.

یک فرد مراقبت شونده باید در امر مراقبت با مراقب خود همکاری کند و احترامش را در نزد دیگران حفظ کند.

من دکتر بیژن نوذری هستم مشاور شما در وب سایت yaresevom.com

امروز توصیه هایی دارم برای مراقبت شوندگان عزیز. آن دسته از عزیزانی که تحت مراقبت هستند و می خواهند که به نحوی با مراقبت کننده ی خود مشارکت داشته باشند و برایشان مهم است که در فرایند مراقبت فرد مراقب آسیب نبیند.

مطالعات نشان داده است که یکی از عوامل فرسودگی از مراقبت این است که فرد مراقب بازخورد مناسب از سوی مراقبت شونده دریافت نمی کند.

مثلا مراقبت شونده به او احساس گناه می دهد، مراقبت شونده به او احساس کم کاری می دهد یا به او این احساس را می دهد که خدماتش، مراقبت و کمکش بی فایده و بی حاصل است، خب زمانی که فرد مراقبت شونده از خودش توانایی برای بازخورد دادن ندارد نمی شود از او انتظار داشت که برای کاهش فرسودگی از مراقبت و یاری یا رفع آسیب های مراقبت به فرد مراقب کمک کند اما زمانی است که ما خودمان تحت مراقبت هستیم و می خواهیم از عزیزی که در حال مراقبت از ما است یا فردی که داوطلب شده و با قلبش، با محبش دارد به ما محبت می کند حمایت هم کنیم در این زمان ها لازم است بدانیم که این حمایت در چه مسیری اگر باشد صحیح و موثرتر خواهد بود.

یک فرد مراقبت شونده

یک فرد مراقبت شونده

گاهی فرد مراقب برای ما بسیار عزیز است و ما در او احساس آسیب پذیری می کنیم.

 در نتیجه ممکن است به عنوان یک مراقبت شونده مشکلات، رنج ها و دردهای خودمان را در میان نگذاریم این تا اندازه ای می تواند محبت آمیز باشد اما اگر این در میان نگذاشتن به صورت افراطی در بیاید ممکن است که مشکلاتی که ما داریم از نظر مراقب دور بماند و بعد آسیب هایی ایجاد شود مثلا فرد مراقبت شونده عادات روده ایش تغییر کردن و به دلیل حیا و یا به دلیل اینکه نمی خواهد مراقب ناراحت شود این را به او اعلام نمی کند اما شاید این تغییر عادات روده ای ناشی از یک فرآیند و رویداد بیماری زا در بدن باشد که نیاز به رسیدگی داشته باشد. یک وقت هایی ما با نگفتن داریم این رسیدگی را به عقب می اندازیم.

به عنوان یک فرد مراقبت شونده ما باید حدود رعایت کردن موضوعاتی را که با مراقبمان در میان می گذاریم تعیین کنیم.

نباید آنچنان به او فشار بیاوریم که دچار اضطراب شود اما ما عملا باید همه ی موضوعاتی را که بر ما می گذرند با او مطرح کنیم چون ممکن است که رسیدگی به تاخیر بی افتد.

قدر دانی، سپاس گزاری، تشکر کردن، تلاش برای جبران از صفات اخلاقی و رفتاری خوب است که ما دوست داریم در فرد مراقبت شونده تقویت شود برای اینکه مراقب به احساس خوبی برسد.

یک فرد مراقبت شونده

یک فرد مراقبت شونده

به عنوان یک انسان فرد مراقب نیازمند است که این تاثیرات را دریافت کند تا احساس ارزشمندی و عزت نفس داشته باشد.

در عین حال ما همان طور که گفتم باید آسیب پذیری های فرد مراقب را هم در نظر بگیریم و همین طور حدود توانمندی آن را هم لحاظ کنیم. گاهی اوقات پیش می آید که افراد مراقبت شونده همه ی مشکلاتشان را به نحوی مربوط یا نتیجه ی عملکرد مراقبشان می دانند در حالی این چنین نیست مثلا ممکن است که یک فرد مراقبت شونده نیازی داشته باشد که آن را باید با پزشکش مطرح کند و مطرح کردن آن با مراقبش در واقع به صورتی یک انتظار بیش از اندازه محسوب می شود.

بزرگترین سپاس گزاری از فرد مراقب این است که مراقبت شونده به او اعلام کند عملکردش و زحمتش دارد به نتیجه می رسد اینجاست که بسیاری از مراقبین می گویند که نیاز به تشکر خشک و خالی نداریم معنی اش این است که ما نیاز داریم نتیجه داشتن مراقبتمان را مشاهده کنیم، ما نیاز داریم که لبخند مراقبت شوندمان را ببینیم، ما نیاز داریم که ببینیم او با رضایت مندی دارد زندگی می کند، همان طور که ما به مراقبین توصیه می کنیم حدودشان را بدانند و از حدودشان تخطی نکنند.

به مراقبت شوندگان نیز توصیه می کنیم در این کار با مراقبشان همکاری کنند و برای پیشگیری از آسیب دیدن و فرسودگی اجازه ندهند که آن از حد توانمندی خودش و از حد دانش خودش فراتر عمل کند تا حد ممکن منظم و منضبط بودن می تواند کل فرآیند مراقبت را به یک سلامتی و تعادلی برساند.

یک فرد مراقبت شونده

یک فرد مراقبت شونده

یک نکته ی دیگر در مورد مراقبت شوندگان این است که باید سعی کنیم از کرامت مراقبمان از برخوردهای اجتماعی مواظبت کنیم و آن را در نزد دیگران احترامش را حفظ کنیم و گرامی بدانیم.

به عنوان یک مراقبت شونده ما باید در حد توانمان فعال باشیم و به دستورالعمل های مراقبین خود توجه کنیم تا آن حد توانمدیمان را به اجرا در بیاوریم.

حرف گوش کن نبودن یکی از فرسایش دهنده ترین رفتارها است که ممکن است یک مراقبت شونده با مراقبش داشته باشد.

البته تا اندازه ای طبیعی است افرادی که در درد و رنج بیماری به سر می برند به دلیل اذیت سیستم عصبیشان مقداری لج باز یا بدخلق می شوند اما توصیه ی من  است که تا حد ممکن به حرف مراقبتان گوش کنید تا او را از یک اندازه ای بیشتر خسته نکنید.

همان طور که ما همه را به همدلی دعوت می کنیم ما مراقبت شوندگان را هم به همدلی با مراقبینشان دعوت می کنیم همچنین ما از همه درخواست می کنیم که مهم ترین اصل پایه ای ارتباط بین انسانی یعنی احترام را همواره رعایت کنند و به نوان آخرین نکته من از همه ی مراقبت شوندگان عزیز می خواهم به این نکته توجه کنند که مراقبت از شما فقط بخشی از زندگی مراقب است.

یک فرد مراقبت شونده

یک فرد مراقبت شونده

مراقب باید در کنار فعالیت مراقبت از شما به زندگی خودش هم بپردازد، زندگی شخصی، زندگی عاطفی، زندگی تحصیلی اش، زندگی خانوادگی، زندگی معنوی اش، زندگی اجتماعی آن باید به همه ی وجوه زندگی اش بپردازد و من انتظار دارم که عزیزان مراقبت شونده با رعایت این موضوعات گفته شده به کاهش آسیب های مراقبین و نیز کاهش مشکل فرسودگی از مراقبت در مراقبین خودشان کمک کنند.

یک فرد مراقبت شونده

یک فرد مراقبت شونده

جهت مشاوره ، هماهنگی کلاس و برگزاری سمینار با شماره تلفن 02144023001 در ارتباط باشید.   
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.