• صفحه خانگی
  • >
  • صوت
  • >
  • پسر جوانی که به علت مبتلا بودن به بیماری ایدز از خانواده طرد شده بود

پسر جوانی که به علت مبتلا بودن به بیماری ایدز از خانواده طرد شده بود

بیمار مبتلا به ایدز

بیمار مبتلا به ایدز

بیمار مبتلا به ایدز به علت داشتن روحیه کم احساس می کند که عمرش رو به پایان است و به دلیل اطلاعات ناکافی جامعه و فرهنگ کم نسبت به این بیماری انگشت تمام اتهامات به سوی فرد مبتلا گرفته می شود.

بیمار مبتلا به ایدز نیاز به حمایت از سوی اطرافیان و خانواده دارد و  امید به زندگی در این افراد باید تقویت شود.

من دکتر بیژن نوذری هستم مشاور شما در وب سایت yaresevom.com

امروز می خواهم به پرسشی پاسخ دهم که شنیدنش برای خود من هم بسیار دردناک بود.

سوال کرده اند که یکی از دوستان من که ۲۱ سال دارد در نتیجه ی استفاده از سوزن تاتوی آلوده مبتلا به بیماری ایدز شده است مشکل این است که خانواده ی او از ابتدای ابتلای او به بیماری عملاً وی را طرد کردند و حتی دیگر از لمس او نیز پرهیز می کنند عملاً با او مانند کسی رفتار می کنند که حتی نفسش نیز بیماری زا است. این پسر جوان ۲۱ ساله به حدی از افسردگی رسیده است که تمایل به خودکشی پیدا کرده است. من چه کمکی به او می توانم کنم؟

بیمار مبتلا به ایدز

بیمار مبتلا به ایدز

چنین برخوردی که این فرد بیمار دارد انجام می شود بسیار ناراحت کننده و دردناک است. واقعاً من به خانواده ها توصیه می کنم که در زمان بیماری از فرزندان خودشان حمایت و مراقت کنند. برای این حمایت و مراقبت باید دانش خودمان را بالا ببریم.

بیماری ایدز راه های انتقال مشخصی دارد از راه تنفس منتقل نمی شود، از راه لمس منتقل نمی شود، اما متاسفانه موضوعات نادرستی در پیرامون این بیماری گفته می شود و در بین عموم رواج دارد.

طبعاً وقتی یک جوان ۲۱ ساله از سوی خانواده اش این گونه طرد می شود دچار مشکل افسردگی می شود.

ما فکر نمی کنم بتوانیم بدون اینکه رفتار آن خانواده را تحت تاثیر قرار دهیم روی افسردگی این فرزند کار کنیم.

به یاد داشته باشیم زمانی که با چنین خانواده هایی می خواهیم کار کنیم باید فرهنگ این خانواده ها را در نظر بگیریم و ببینیم که از چه زاویه و از چه طریقی می شود روی آنها تاثیر گذاشت.

بعضی افراد هستند که مذهبی و سنتی هستند و از طروق مرتبط با تفکرات مذهبی از طریق کمک گرفتن از روحانیون می شود روی آنها تاثیر گذاشت. در بعضی خانواده ها به حرف بزرگتر گوش می کنند، در بعضی خانواده ها موضوعات علمی مورد توجه قرار می گیرد.

بیمار مبتلا به ایدز

بیمار مبتلا به ایدز

ما زمانی که می خواهیم روی خانواده تاثیر بگذاریم حتماً باید به گرایش های فرهنگی آن خانواده توجه کنیم.

نمی توانیم یک حکم کلی صادر کنیم اما می توانیم بگوییم که حتما باید با خانواده ی این فرد کار شود اگرچه خود بیماری افسردگی نیاز به درمان دارد اما به نظر می آید که شرایط پیرامونی این آقا دچار مشکل شدید است در این راستا حتما به مراجع علمی و تخصصی مورد قبول برای خانواده باید رجوع کنیم و از آنها بخواهیم مداخله کنند، با خانواده صحبت کنند و افراد تاثیر گزار در خانواده را شناسایی کنند تا بشود این تغییرات را در خانواده ها ایجاد کرد و من امیدوارم که فرهنگ عمومی پیرامون بیماری ایدز بتواند آن قدر متحول شود که دیگر ما از این پس شاهد یک چنین برخوردها و یک چنین آسیب دیدگی های ثانویه نباشیم.

ای کاش یاد بگیریم به جای اینکه به دنبال بهانه ای برای دوری کردن یا برای کنار گذاشتن یا طرد کردن باشیم به دنبال بهانه ای برای نزدیک شدن و حمایت کردن از عزیزانمان بگردیم.

بیمار مبتلا به ایدز

بیمار مبتلا به ایدز

جهت مشاوره ، هماهنگی کلاس و برگزاری سمینار با شماره تلفن 02144023001 در ارتباط باشید.   
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.