چگونه عادات بد خود را ترک کنیم؟

داشتن عادات بد

داشتن عادات بد

داشتن عادات بد مشکلی است که ممکن است همه ی ما درگیر آن باشیم مانند ورزش نکردن، سیگار کشیدن، جویدن ناخن و… . عده ای که متوجه ی این عادات بد می شوند درصدد برطرف کردن آن هستند.

داشتن عادات بد به انجام بعضی کارها معضلی است که ترک آنها کمی مشکل است اما امکان پذیر است.

 شما می توانید عادات خوب را جایگزین عادات بد خود کنید و باید این را بدانید که انجام این کار زمان بر است و عادت ها نمیتوانند طی یک شب ایجاد یا ترک شوند.

در ادامه نکاتی ساده و اساسی برای کنار گذاشتن عادات بد را به شما معرفی می کنیم که قبل از آن باید با مهمترین و اساسی ترین مورد در این فرایند آشنا شوید، که آن خودآگاهی و ( شناخت ) می باشد.

 روانشناسان معتقدند که، یک رفتار را نمی توان تغییر داد مگر آن که درباره ی آن به آگاهی و شناخت برسیم.

پس قبل از هرچیزی باید به طور دقیق و کامل از عادت بد خود، علت به وجود امدن آن در خود، محرک های اصلی برانگیزاننده آن آگاهی کامل پیدا کنید و به شناخت برسید. بهتر است بدانید که عادت ها به تدریج و تقریبا نا آگاهانه شکل می گیرند، ترک آنها هم باید آرام و به تدریج اما آگاهانه انجام پذیرد.

داشتن عادات بد

داشتن عادات بد

بر روی چند عادت به صورت همزمان تمرکز نکنید!

 نگاهی به خودتان بیاندازید. ببینید چند عادت بد را می توانید در خصوص خودتان برشمرید؟ با خودتان صادق باشید. این عادات را برای خود یادداشت کنید اما به یاد داشته باشید که حتی تغییر یک عادت هم کار آسانی نیست چه برسد به تغییر چند تای آنها به صورت همزمان. بهتر است تغییر دادن را کم کم و یک به یک پیش ببرید.

الزاما نباید با چیزهایی که دوستشان ندارید مقابله کنید!

 عادت های خوب کارهایی هستند که باید آنها  را به دلایل اصولی انجام دهید. این عادت ها در پیشرفت شما نقش مثبتی ایفا می کنند. فرقی نمی کند که شما از آنها لذت ببرید یا از انجامشان احساس تنفر کنید. سعی کنید با کارهایی که از آنها لذت هم نمی برید کنار بیایید تا آنها را به عاداتی خوب تبدیل کنید.

لقمه را بزرگتر از دهان خود برندارید!

حالا که تصمیم گرفته اید یک عادت را انتخاب و آن را تغییر دهید، بهتر است آرام پیش بروید و انرژی خود را به درستی برای تمام مسیر تقسیم کنید. برای مثال اگر به کتاب خواندن عادت ندارید، به جای اینکه تصمیم بگیرید از امروز شروع کنید و یک شبه ۲۰۰ صفحه کتاب بخوانید، با ۱۰ صفحه كتاب شروع کنید و هر شب یکی دو صفحه  به برنامه خود اضافه کنید.

داشتن عادات بد

داشتن عادات بد

تصمیم خود را به کسی نگویید!

 دلیلی وجود ندارد به هر کسی که از راه می رسد بگویید که در حال تغییر چه عادتی هستید. این باعث می شود که خودتان زیرش بزنید. ضمن اینکه بعدا بخاطر اینکه  نتوانسته اید به خواسته خودتان عمل کنید، در برابر فردی که از تصميم تان آگاه است احساس شرم می کنید.

از راه صحیح وارد شوید!

فرض کنید که تصمیم می گیرید از امروز دویدن را شروع  کنید و فقط هم انجامش دهید. بدین صورت فقط یک تصمیم کوچک گرفته اید و بدون هدف تعیین شده و کافی به سمتش رفته اید. این روش خوبی برای ایجاد یک عادت نیست. شما باید در قبال آن تصمیم، هدف و تعهد ایجاد کنید. حتی شاید لازم باشد برای خود پاداشی تعیین نمایید. هدف، تعهد و پاداش، محرک هایی ضروری برای تبدیل کردن یک رفتار خوب به یک عادت تاثیر گذار هستند. در غیر اینصورت اگر موفق هم بشوید، به سرعت عادت بد قبلی باز می گردد و جایگزین عادت جدید می شود.

مقایسه نکنید!

 موفقیت دیگران را با خودتان مقایسه نکنید. اگر کسی از نظر شما به نقطه خوبی رسیده، از کجا معلوم که شما نتوانید؟ از کجا معلوم که دانسته های شما بیشتر از او نباشد؟ چرا فکر می کنید که باید حتما از او  یاد بگیرید؟ فکر کردن به موفقیت های دیگران در اغلب اوقات چیزی به جز عقب انداختن خود شما نیست.

بیش از حد به دنبال انگیزه نباشید!

 تعيين هدف و ایجاد تعهد می توانند در ایجاد یک عادت خوب در ما تعيين كننده باشند؛ با این حال  برای ساختن یک عادت، الزاما نیازی به یک منبع انگیزشی فوق العاده ندارید. نظم و انضباط نیز اهمیت زیادی دارند. هر چقدر هم که برای چیزی انگیزه داشته باشید، اگر نتوانید در انجام دادنش نظم کافی داشته باشید، موفقیتی در کار  نیست.

داشتن عادات بد

داشتن عادات بد

یادداشت های روزانه تنظیم کنید

 یک رفتار، زمانی تبدیل به عادت میشود که در حافظه ناخودآگاه شما قرار بگیرد و تبدیل به رفتار روزانه شود. در واقع ما ۵۰ درصد کارهای روزانه خود را بر اساس عادت انجام میدهیم اما گاهی اوقات فراموشی باعث میشود تمام زحمات شما از بین برود. در منزل خود یادداشت های کوچک بگذارید. روی موبایل خود از ابزارهای یادآور استفاده کنید یا از اپلیکیشن هایی استفاده کنید که شما را در مسیر درست قرار میدهند و هدف از تلاش هایتان را به شما یادآوری میکنند.

خودتان را تایید کنید!

 تأييد شدن یک وسیله قدرتمند برای کنار گذاشتن عادات بد است. به خودتان بگویید که شما قادر به تغيير کردن هستید و ارزش تغيير کردن دارید و فوق العاده هستید. حتی زمانی که احساس می کنید خوشبین نیستید، هر چیزی که نیاز دارید در آن لحظه بشنوید، به خودتان بگویید. این چیزها را بلند  بگوييد، آنها را بنویسید و به دیوار آویزان کنید. اگر می خواهید بیشتر ورزش کنید، به خودتان بگویید که پر از انرژی و قوی هستید. کلمات قدرتمند هستند. آنقدر به خودتان بگویید تا باورتان شود.

و در آخر…

همانطور که قبال هم شنیده اید، انسانها بنده ی عادات خود هستند؛ اما این موضوع نباید باعث شود شما زندانی عادات خود شوید. خودتان را بشناسید و بدانید که قادر به انجام خیلی از کارها هستید. از نکات گفته شده استفاده کنید و عادات بد خود را کنار بگذارید، فراموش نکنید که قدرت در درون خود شما است.

جهت مشاوره ، هماهنگی کلاس و برگزاری سمینار با شماره تلفن 02144023001 در ارتباط باشید.   
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.