هوش اجتماعی چیست و چرا اهمیت دارد ؟

هوش اجتماعی

هوش اجتماعی

هوش اجتماعی در واقع میزان تبحر لازم برای ایجاد، حفظ و گسترش ارتباطات بین یکدیگر می باشد که هوش اجتماعی مانند هوش هیجانی قابل تقویت است.

هوش اجتماعی بالا باعث می شود که افراد در اجتماع از روابط اجتماعی بالایی برخوردار باشند زیرا این افراد از شعور بالای اجتماعی برخوردار هستند.

آیا تصور اینکه با خویشاوندان همسر آینده تان کمی صحبت کنید فکرتان را آزاد می دهد؟

آیا تصور قدم زدن در یک مهمانی در حالی که بسیاری را نمی شناسید برایتان سخت است؟

آیا تا به حال پیش آمده به کسی معرفی شوید و نتوانید ارتباط خوبی با آن شخص برقرار کنید؟

آیا دوست دارید در یک مصاحبه شغلی اثر خوبی از خودتان بر جای بگذارید؟

آیا دوست دارید که با خوشحالی ارتباط برقرار کنید و دیگران از مصاحبت با شما لذت ببرند؟

هوش اجتماعی

هوش اجتماعی

کسانی که هوش اجتماعی بالایی دارند ضمن اینکه خوش صحبت هستند، شنونده های ماهری نیز هستند و قادرند ارتباط موفقی با دنیای پیرامونشان برقرار کنند.

این افراد با کسانی که گذشته, سن, فرهنگ و یا عملکردهای متفاوتی دارند؛ رفتارهای متفاوتی دارند و کنش و واکنش های خود را به خوبی، با توجه به شرایط مختلف تنظیم می کنند.

 به همین خاطر قادرند کاری انجام دهند که دیگران در کنارشان احساس راحتی و خوشحالی داشته باشند

مغز انسان پیچیده ترین و پیشرفته ترین ارگانی است که در جهان شناخته شده است  در نتیجه سر و کار داشتن با تعداد زیادی مغز کار بسیار سختیست و برقراری ارتباط خوب با آنها نشانه نبوغ است.

خبر خوب اینکه هوش اجتماعی شامل مهارت های مختلفی میشود که قابل یادگیری و رشد هستند.

یک داستان هشدار آمیز از هوش اجتماعی

 در دوران نوجوانی فکر می کردم که راه مشهور شدن ؛ باهوش و شایسته بودن است. به جلسه های گوناگونی می رفتم و ضریب بالای هوشی خود را به رخ دیگران می کشیدم، اشتباهات دیگران را تحلیل می کردم، وارد بحث ها می شدم تا به رقیبانم ثابت کنم که آنها اشتباه می کنند و حق با من است و سرسختی خودم را به آنها نشان می دادم. به این ترتیب تعداد دشمنانی که ناخواسته برای خودم ایجاد می کردم را افزایش می دادم.

هوش اجتماعی

هوش اجتماعی

پدرم به من آموخت که برنده شدن در بحث ها و مناظره ها، راه رسیدن به موفقیت اجتماعی نیست.

هنگامی که در بحث و جدالی برنده می شدم پدرم قطعه شعر کوچکی برای من می خواند و می گفت : ” کمکت می کنم تا آگاهی خود را بهبود ببخشی ” . مفهوم شعر این بود که لازم نیست همیشه ثابت کنیم که حق با ماست. پس از آن شروع به گشتن به دنبال آدمهایی در اطرافم کردم که از نظر اجتماعی موفق بودند و با مشاهده آنها دریافتم که آنها کارهایی را انجام میدهند که کاملاً برای من بیگانه است. مشهورترین و خوشحال ترین مردم کسانی بودند که همیشه لبخند می زدند، می خندیدند و جوک می گفتند. آنها بسیار خوش رفتار و گشاده رو بودند. در رابطه با دیگران با مالحظه بودند همچنین از بحث و جدل دوری می کردند.

در مقایسه رفتار آنها با خودم متوجه شدم که آنها همیشه و بیشتر از من راحت بودند، اعتماد به نفس بیشتری داشتند ودر جذب کردن دوستی و محبت دیگران از من موفق تر بودند. با شناخت و قبول این تفاوت ها که بین رفتارم با آنها وجود داشت، کم کم امیدهایی در دلم زنده شد و متوجه شدم که من هم می توانم شروع به گسترش هوش اجتماعیم کنم.

برای موفق شدن در گرداب فعل و انفعالات زندگی و تعاملات اجتماعی روزمره، بسیار مهم است که ریزه کاری های این هوش خارق العاده را بشناسید و درک کنید تا بتوانید به مرور بر آنها تسلط پیدا کنید. این نه تنها برای خودتان بلکه برای اطرافیانتان نیز سودمند است. در یک تحقیق علمی که توسط “شلدون کوهن” روانشناس دانشگاه” ملون کارنگی” صورت گرفت نشان داده شد؛ کسانی که روابط اجتماعی بیشتر و موفق تری دارند، بدنشان از سیستم ایمنی قوی تری برخوردار است و کمتر به بیماری های مسری مبتلا می شوند.

جهت مشاوره ، هماهنگی کلاس و برگزاری سمینار با شماره تلفن 02144023001 در ارتباط باشید.   
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.