احساس خوشبختی و امید از نگاه نیک وی آچیچ

امید داشتن به زندگی

امید داشتن به زندگی

امید داشتن به زندگی منجر به آغاز رویاها می شود و باعث می شود انجام کارهای بزرگ در جهان به واسطه ی امید اتفاق بی افتد.

امید داشتن از دید نیک وی آچیچ موهبتی الهی است و پنجره ای است که نگاه ما را به زندگی باز می کند.

من دکتر بیژن نوذری هستم مشاور شما در وب سایت yaresevom.com

امروز به خواندن  ادامه ی کتاب زندگی بی حد و مرز اثر نیک وی آچیچ به ترجمه ی آقای مسیحا برزگر خواهم پرداخت. این کتاب در سال ۱۳۹۴ توسط نشر ذهن آویز به چاپ رسیده است.

به ادامه ی خواندن بخشی از فصل اول اگر در زندگی تو معجزه ای رخ نمی دهد تو خودت معجزه ی زندگی خود باش می پردازیم.

امید داشتن به زندگی

امید داشتن به زندگی

با تمام وجود

شاید تو هم هنوز در مسیر پیدا کردن معنای زندگی خود باشی اما گمان نمی کنم بدون کمک کردن به دیگران بتوانی به چنین معنایی برسی. همه ی ما دوست داریم استعدادهای خود را برای چیزهای با ارزش تر از امور روز مره ی زندگی به کار بگیریم. امروزه گرچه ممکن است نسبت به خلا معنوی زندگی خود آگاه باشیم و پوچی دستاوردهای صرف مادی را دانسته باشیم اما باز باید کسی باشد که ارزش های معنوی را به ما یادآوری کند.

آدم ها برای رسیدن به احساس کامیابی راه های بسیار عجیب را درپیش می گیرند، بعضی ها به پر خوری پناه می برند، بعضی ها به مشروب و مواد مخدر، بعضی ها کامیابی را در اندامی زیبا جست و جو می کنند، بعضی ها در ماشین و ویلا اما آدم های آگاه می دانند که احساس کامیابی و خوشبختی نتیجه ی داشته ها نیست بلکه نتیجه ی شیوه ی بودن ماست.

اگر به لحظات زود گذر زندگی تکیه کنی فقط به طور گذرا ارضا می شوی.

زندگی عرصه ی اندوختن داشته ها نیست بلکه عرصه ی بودن است، ممکن است غرق پول باشی و با پول خویش بتوانی چیزهای بسیار بخری اما باز احساس بدبختی و درماندگی کنی. من آدم هایی با اندام زیبا را می شناسم که به اندازه من احساس خوشبختی نمی کنند چرا چنین است؟ تو فقط زمانی احساس خرسندی خواهی کرد که با تمام وجود خود و شورمندانه زندگی کنی، اجازه نده شهوت داشتن تو را اسیر کند و گمان نکن اگر فلان و بهمان چیز را داشتی آنگاه خیلی خوشحال تر از حالا می بودی این نگرش بر وهم مبتنی است و پایه و اساس واقعی ندارد.

امید داشتن به زندگی

امید داشتن به زندگی

هنگامی که میان اشیا به دنبال خوشبختی می گردی هرگز آن را پیدا نمی کنی، به اطراف نگاه کن، به درون نگاه کن، اگر هدف عمده ی زندگی خویش را پیدا کنی به همه چیز رسیده ای، به تو اطمینان می دهم که تو نیز چیزهای با ارزش بسیاری داری که می توانی آنها را با دیگران سهیم شوی شاید اکنون آن هدف را پیدا نکرده ای اما اگر ان هدف نبود تو نمی توانستی وجود پیدا کنی و به دنیا بیایی. من به یقین می دانم که خدا اشتباه نمی کند، خدا معجزه می کند من یکی از آن معجزه ها هستم و تو معجزه ای دیگر.

و حالا بخش هایی از فصل دوم: نه دست، نه پا و نه محدودیت

من قدرت بی کران روح آدمی را در زندگی مشاهده کردم، من به وقوع معجزه ها ایمان دارم اما معتقدم معجزه فقط برای کسانی رخ می دهد که رشته ی مفید را پاره نمی کنند.

امید چیست؟

امید جایی است که رویاها آغاز می شوند، امید صدای هدف توست، امید به تو می گوید که شاید وقوع رویدادها دست تو نباشند اما واکنش تو به رویدادها دست توست.

مارتین لوتر کینگ گفته است هر کار بزرگ در جهان به واسطه ی امید انجام شده است من یقین دارم تا زمانی که نفس می کشی امید نیز در دسترس تو است، من و تو انسانیم ما نمی توانیم آینده را پیش بینی کنیم در عوض ما می توانیم امکانات موجود در آینده را تصور کنیم.

امید داشتن به زندگی

امید داشتن به زندگی

تنها خدا است که می داند زندگی چه چیزهایی برای ما در چنته دارد. امید موهبتی الهی است، امید پنجره ای است که ما از آن به زندگی نگاه می کنیم، ما نمی توانیم بدانیم خدا چه چیزهایی را برای ما مهیا کرده است به خدا اعتماد داشته باش، امید را در دل زنده نگه دار و حتی در مواجه با بدترین وضعیت ها نیز چنان عمل کن که گویی خود را برای بهترین وعضیت های پیش رو آماده می کنی البته گاهی دعاهای ما بی پاسخ می ماند، گاهی علی رغم نیایش های ما حوادثی غم بار برای ما روی می دهد حتی بهترین و خوش قلب ترین آدم ها هم گاهی دچار مصیبت می شوند.

زلزله های ویرانگر هائیتی، مکزیک، شیلی و چین گواه این مطلب اند که زندگی از حادثه های غمبار خالی نیست.

در آن فجایع طبیعی هزاران نفر مردند، امید ها و رویاهای آنها نیز با آنها به زیر خاک رفتند، بسیاری از مادران فرزندان خود را از دست دادند، بسیاری از کودکان والدین خود را از دست دادند با وجود این مصایب چگونه می توان امید خود را حفظ کرد؟ در این مواقع چیزی که باعث می شود من امید خود را از دست ندهم این است که هنگام وقوع فجایع طبیعی هنوز هستند آدم های خوبی که داوطلب کمک می شوند و بی دریغ به کمک آسیب دیدگان می شتابند.

دانش آموزان، دانشجویان، پزشکان، مهندسان، کارگران، سربازان و بسیاری دیگر خود را وقف کسانی می کنند که آسیب دیده اند. در سخت ترین شرایط زندگی امید پدیدار می شود تا بر حضور خداوند گواهی بدهد گرچه دردهای من در قیاس با غم و دردهای بسیاری دیگر چیزی به حساب نمی آید اما من هم داغ عزیزی را بر دل دارم. پسر عمویی داشتم  که برایم حکم برادر را داشت، او ۲۷ ساله بود که در اثر ابتلا به بیماری سرطان مُرد.

امید داشتن به زندگی

امید داشتن به زندگی

از دست دادن کسی که تا به این حد به تو نزدیک است دل تو را می شکند به همین دلیل است که امید مهم است.

امید به ما امکان می دهد تا پس از عبور به رگبار تند مصیبت باز به نفع زندگی رای بدهیم، امید من از کرانه های وجود مادی من فراتر می رود. امید نهایی همه ی ما خدا است حتی در شرایطی بسیار سخت که گمان می کنیم که از حد تحمل ما فرارتر می رود باز خداست که می داند دل ما تا کجا می تواند طاقت بیاورد.

زندگی ما در اینجا موقتی است، در دنیا است که ما خود را برای زندگی ابدی آماده می کنیم خوب و بدی های زندگی دنیایی ما در زندگی ابدی ما منعکس می شود. من همواره از بدترین شرایط نیز ایمان دارم که خدا توان رویارو شدن با دشواری ها را به من عطا خواهد کرد و روزهای بهتر در پیش است در بدترین شرایط همواره زیر لب زمزمه کردم که روزهایی بهتر نیز در راه است. وقتی دعایم مستجاب نمی شود مأیوس نمی شوم، فوراً به کمک کسانی می شتابم که به کمک من محتاج اند.

امید داشتن به زندگی

امید داشتن به زندگی

اگر از غم رنج می بری دل غمگینی را شاد کن.

اگر از بی پولی رنج می بری در حد توان اندکی خود به کسی کمک مالی کن، اگر از افسردگی رنج می بری به کسی امید بده به کسی که امیدش را از دست داده است، به دیگران کمک کن تا آنها احساس کنند خدا دعایشان را مستجاب کرده است و کسی را برای کمک به آنها فرستاده است، همدلی پیشه کن، عشق بورز، ببخش، دوست بدار، بخند و بخندان. هنگامی که احساس تنهایی می کنی دوست کسی باش که همدلی ندارد، امید ببخش آن گاه که خود بیش از همه به امید محتاجی.

من جوان هستم و تظاهر نمی کنم که پاسخ تمامی پرسش ها را می دانم اما این را خوب می دانم که در ایام ناامیدی، تنگ دستی، بی کسی بهترین کار آن است که از خود ببخشیم.

بخشش استجابت دعای ما است، خدا هست جای نگرانی نیست.

امید داشتن

امید داشتن

جهت مشاوره ، هماهنگی کلاس و برگزاری سمینار با شماره تلفن 02144023001 در ارتباط باشید.   
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.