تشخیص و درمان بیماری آلزایمر

تشخیص بیماری آلزایمر

تشخیص بیماری آلزایمر

تشخیص بیماری آلزایمر، راه های درمان آن و نکاتی برای کمک به این افراد از موضوعات قابل بحث دراین مقاله می باشد.

تشخیص بیماری آلزایمر بسیار تخصصی است و باید توسط پزشک متخصص در این زمینه کمک گرفت.

من دکتر بیژن نوذری هستم مشاور شما در وب سایت yaresesevom.com

امروز می خواهم ادامه ی کتاب آشنایی با دمانس و بیماری آلزایمر را برای شما بخوانم.

این کتاب توسط انجمن آلزایمر ایران با همکاری صندوق بازنشستگی کشوری به چاپ رسیده است.

تشخیص و درمان بیماری آلزایمر

تشخیص بیماری آلزایمر

تشخیص بیماری آلزایمر

چرا باید از تشخیص بیماری آلزایمر مطلع شد؟

شناختن ریشه های علائم به افراد کمک خواهد کرد که منشاء علائم را بشناسند، مراقبت مناسب، درمان و پشتیبانی لازم را دریافت کنند، برای اینده برنامه ریزی کنند.

روش های تشخیص بیماری آلزایمر

روش تشخیص طبی:

تشخیص طبی از طریق سنجش و ارزیابی دقیق و حذف دلایل احتمالی دیگر انجام می گیرد. تشخیص صحیح توسط افراد متخصص که شامل روانشناس، متخصص مغز و اعصاب، روانپزشک می باشد انجام می گیرد.

این افراد با بررسی تاریخچه ی سلامت بیمار و انجام برخی معاینات جسمانی، روانی و آزمایش هایی چون سی تی اسکن، MRI،  MRIمغز، نوار مغزی، آزمایش مایع نخاع و یا آزمون های روانی تست حافظه بیماری را تشخیص می دهد.

سابقه ی پزشکی:

از فرد مبتلا، افراد خانواده و یا دوستان او در مورد علائم بیماری و تغییرات شخصیتی، جسمانی و روانی سوالاتی خواهد شد همچنین در مورد بیماری های گذشته ی شخص، سابقه ی پزشکی و روانی خانواده سوالاتی مطرح می شود.

تشخیص بیماری آلزایمر

تشخیص بیماری آلزایمر

بررسی وضعیت فکری:

در این قسمت شخص را زا نظر درک زمان، مکان و همچنین حافظه و محاسبات ساده بررسی می کنند. این تمرینات شامل به یاد آوردن لغات، اجسام، نقاشی کردن، دیکته و سوالاتی چون الان چه سال چه ماه و چه روزی است می شود.

سنجش حافظه و تست های روانشناسی:

بعضی از علائم مانند از دست دادن حافظه همان ظور که در بیماری آلزایمر مشاهده می شود در بیماری افسردگی نیز مشهود است.

بررسی های روانپزشکی یکی از راهکارهایی است که به تشخیص بیماری کمک می نماید همچنین با استفاده از این بررسی ها می توان وضعیت حافظه، استدلال، نوشتن و… را ارزیابی کرد.

معاینات پزشکی:

برای رسیدن به تشخیص نهایی، یک معاینه ی کامل پزشکی ضروری است. به این منظور پزشک احتمال وجود بیماری های قلب، ریه، کبد، کلیه و تیروئید را که می توانند علائمی مشابه ی بیماری آلزایمر ایجاد کنند بررسی می کند همچنین سیستم عصبی بررسی می شود تا اطمینان کامل حاصل گردد که سایر امراض عصبی باعث اختلالات به وجود آمده نمی باشد به همین منظور پزشک آزمایش هایی بر روی قدرت، کشیدگی و هماهنگی ماهیچه ها، حرکات چشم، تکلم و حس ها انجام می دهد.

تشخیص بیماری آلزایمر

تشخیص بیماری آلزایمر

آزمایش ها و بررسی های پاراکلینیک:

آزمایش کامل خون جهت ردیابی ناراحتی های چون کم خونی، مرض قند، تیروئید و یا عفونت که می توانند علائمی مشابه داشته باشند انجام می گیرد. سایر آزمایش ها مانند EEG، نوار مغزی، سی تی اسکن، پت اسکن و Spect و MRI مغز می باشد که با تشخیص و دستور پزشک متخصص انجام خواهد شد و می توانند در پییدا کردن منشاء علائم کمک کنند.

آمادگی برای سنجش:

در روز ملاقات با پزشک داشتن اطلاعات لازم می تواند مفید باشد. برای این منظور اطلاعات را می توان از قبل نوشت.

سوالاتی که از شما می پرسند:

متوجه چه علائمی شده اید؟ از چه زمانی این علائم ظاهر شد؟ این علائم طی زمان چه تغییراتی کردند؟ ناراحتی های دیگر فرد کدامند؟ در حال حاضر از چه نوع داروهایی استفاده می شود؟ با نسخه و بی نسخه، آیا سابقه ی بیماری آلزایمر، اختلال حافظه در دوران سالمندی، سکته ی مغزی و یا مشکلات اعصاب و روان در خانواده وجود داشته است؟

 سوالاتی که ممکن است شما مایل باشید مطرح کنید:

 چه آزمایش هایی انجام می شود؟ چه مدت طول می کشد تا نتیجه مشخص گردد؟

وظایف خانواده:

در بعضی مواقع فرد مبتلا خود به پزشک مراجعه می کند اما در صورتی که فرد مایل به ملاقات با پزشک نباشد افراد خانواده باشد پزشک را باید از مشکلات فرد مطلع سازند.

تشخیص بیماری آلزایمر

تشخیص بیماری آلزایمر

 

نکاتی برای کمک به فرد مبتلا:

  • برای فرد از پزشک وقت بگیرید
  • روز ملاقات پزشک فرد را به یاد داشته باشید و او را همراهی کنید
  • کمک کنید تا با اطلاعات لازم برای جلسه ی اول آماده شود
  • متوجه باشید که این زمان اوقات ناخوشایندی برای فرد مبتلا می باشد و باید از نظر روانی او را حمایت کنید
  • صبر داشته باشید ممکن است خیلی طول بکشد تا تشخیص طبی داده شود.
  • با تشخیص زود هنگام بیماری آلزایمر می توان سیر به پیشرفت بیماری را کند نموده و معلولیت ناشی از بیماری را ۵ سال به تعویق انداخت.

درمان بیماری

به موازات پیشرفت های علم پزشکی و تحقیقات جدید خصوصاً در سال های اخیر چشم اندازهای سالمی از امید به وجود آمده است اما در حال حاضر فرآیند درمان بیشتر به معنای جلوگیری از پیشرفت بیماری و کنترل علائم و اختلالات روانی و رفتاری ناشی از آن می باشد.

مراجعه به پزشک متخصص مغز و اعصاب (نورولوژیست) جهت درمان دارویی و روانپزشک اعصاب و روان جهت کنترل اختلالات رفتاری توصیه می گردد. به علاوه می توان در کنار درمان دارویی از درمان های تکمیلی و روش های غیر دارویی همچون روان درمانی، گفتار درمانی، کاردرمانی، هنر درمانی به ویژه موسیقی و نقاشی، ماساژ درمانی، لایحه درمانی، عطر استوقدوس، پوست لیمو استفاده نمود.

تشخیص بیماری آلزایمر

تشخیص بیماری آلزایمر

برنامه ریزی برای آینده

میزان پیشرفت بیماری آلزایمر را نمی توان به هیچ وجه از قبل پیش بینی کرد بنابراین بهتر است که هرچه زودتر پس از تشخیص بیماری زمانی که هنوز فرد مبتلا قادر به تصمیم گیری است برای آینده برنامه ریزی نموده و تصمیماتی در این زمینه گرفته شود. این فهرست شامل سوالات اساسی است که جهت برنامه ریزی برای آینده ضروری هستند.

مشکل مراقبت:

پرسش: چه کسی مراقبت کننده ی اصلی خواهد بود؟ وظایف بقیه ی خانواده چیست؟

مشکل محل سکونت:

پرسش: فرد مبتلا در حال حاضر کجا زندگی می کند؟ اگر به تنهایی زندگی می کند آیا محل سکونت او امن است؟ و آیا باید برای محل سکونت او در آینده برنامه ریزی کرد؟

مشکل مالی، حقوقی:

پرسش: چه کسی به جای بیمار برای مسائل مالی او تصمیم می گیرد؟ آیا بیمار وصیت نامه دارد؟

مشکل مراقبت از وضعیت سلامتی

پرسش: چه کسی برای وضعیت سلامتی بیمار و برنامه های درمانی او تصمیم گیری می کند؟

مشکل اورژانس:

پرسش: چنانچه مراقبت کننده ی اصلی نتواند به هنگام بروز وضعیت اورژانس حضور داشته باشد آیا برای چنین وضعیتی پیش بینی های لازم شده است؟ آیا خانواده به همسایه ها از چنین برنامه ای اطلاع دارند؟

تشخیص بیماری آلزایمر

تشخیص بیماری آلزایمر

جبران حافظه ی از دست رفته:

در مراحل اولیه با اتخاذ راهکارهایی می توان به فرد مبتلا کمک کرد تا حافظه ی از دست رفته خود را تا حدودی جبران کند.

طرح موضوع:

چگونه می توان زمان را یادآوری کرد؟

راه حل و پیشنهادات: فرد مبتلا را تشویق کنید تا روزها را روی تقویم خط بزند، از او بخواهیید روز هفته و ساعت پخش برنامه ی دلخواه و کانال آن را با یادداشت و تقویم ثبت کند.

طرح موضوع:

خوردن دارو را کنترل کنید.

راه حل و پیشنهادات: از جعبه های مخصوص برای داروهای مصرفی استفاده کنید و زمان مصرف آن را مرتب یادآور شوید.

طرح موضوع:

به خاطر داشتن شماره تلفن های ضروری.

راه حل و پیشنهادات: شماره تلفن های ضروری را با خط درشت و نصب آن در کنار تلفن به فرد مبتلا یادآوری نمایید. آدرس محل سکونت و شماره تلفن را در جیب یا کیف او قرار دهید.

طرح موضوع:

پیدا کردن لوازم.

راه حل و پیشنهادات: با چسباندن برچسب های نوشتاری یا نقاشی بر روی کشوها و کمدها مثلا جوراب، حوله یا ابزار به او کمک کنید.

طرح موضوع

یادآوری وقایع مهم: راه حل و پیشنهادات: با درخواست از دوستان یا اقوام جهت یادآوری زمان صرف غذا، رفتن به ملاقات شخصی و یا با خوردن دارو به فرد مبتلا کمک کنید.

طرح موضوع

به خاطر سپردن افراد:

راه حل و پیشنهادات: از افرادی که مرتب به ملاقاتش می روند عکس بگیرید و اسامی افراد و نسبتشان را با فرد مبتلا در پشت عکس ها ذکر کنید، با نگاه کردن مکرر به آلبوم نقش افراد در زندگی گذشته را به یادش آورید اما بیماری را به روی او نیاورید.

تشخیص بیماری آلزایمر

تشخیص بیماری آلزایمر

جهت مشاوره ، هماهنگی کلاس و برگزاری سمینار با شماره تلفن 02144023001 در ارتباط باشید.   
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.