مراقبت کردن از فرد مبتلا به بیماری آلزایمر

مراقبت از فرد آلزایمری

مراقبت از فرد آلزایمری

مراقبت از فرد آلزایمری از اصولی پیروی می کند که بدون توجه به آنها نه تنها نتیجه مطلوب حاصل نخواهد شد بلکه بیمار یا مراقب و یا هر دو آسیب جدی خواهند دید. شما نیز میتوانید با رعایت این اصول کلی به آرامش خود و بیمارتان کمک نمایید.

مراقبت از فرد آلزایمری نیاز به یادگیری اصول مراقبت سالم هم از بیمار و هم از خود فرد مراقبت کننده دارد.

من دکتر بیژن نوذری هستم مشاور شما در وب سایت yaresevom.com

امروز به خواندن ادامه ی کتاب آشنایی با دمانس و بیماری آلزایمر ادامه می دهیم.

این کتاب توسط انجمن آلزایمر ایران برای صندوق بازنشستگی کشوری به چاپ رسیده است.
آیا شما از یک فرد مبتلا به بیماری آلزایمر مراقبت می کنید؟

مراقبت از فرد آلزایمری

مراقبت از فرد آلزایمری

مراقبت کردن از فرد مبتلا به بیماری آلزایمر می تواند بسیار طاقت فرسا باشد.

حتی در صورت برخورداری از نیروی جوانی و سلامتی کامل مراقبت کننده، مراقبت وظیفه ای دشوار بوده و نیاز به زمان و نیروی بسیار دارد بنابراین برای تداوم در امر مراقبت مهم است که با شناخت علائم فشارهای عصبی و دانستن راهکارهایی جهت تعدیل این فشارها از خود مراقبت نموده، ضربه هایی را که دراین مسیر بر جسم و عواطف وارد می شود کاهش دهید.

فهرست زیر شامل علائم شایع فشارهای عصبی در افراد مراقبت کننده می باشد، لطفاً به این فهرست توجه کنید:

  • عدم پذیرش بیماری و اثرات آن بر فرد مبتلا:

من می دانم که مادرم بهتر می شود حتما در تشخیص بیماری او اشتباه کرده اند.

  • خشم نسبت به فرد مبتلا و دیگران:

اگر این سوال را دو مرتبه تکرار کند جیغ می زنم.

  • دوری از جمع:

دیگر مایل نیستی با دوستان خود تماس داشته و در فعالیت هایی که قبلا از آن ها لذت می بردی شرکت کنی. من دیگر مایل نیستم در جمع دوستان شرکت کنم.

مراقبت از فرد آلزایمری

مراقبت از فرد آلزایمری

  • اضطراب برای روبه رو شدن با آینده:

من نگران روزی هستم که دیگر نتوانم از عزیزم نگه داری کنم.

بسیاری از اوقات شما نگران و نا امید و غمگین هستید. من دیگر هیچ چیز برایم مهم نیست

  • خستگی مفرط:

شما دیگر نیروی لازم برای اتمام کارها را ندارید، من دیگر توان انجام هیچ کار را ندارم.

نصفه شب بیدار می شوی، ممکن است کابوس یا خواب آشفته دیده باشید من به ندرت تا صبح می خوابم، مرتب گوش می دهم که نکند پدر از جایش بلند شده باشد.

  • عکس العمل های احساسی:

با کوچک ترین مسئله ناراحت می شوی و خیلی از اوقات عصبی هستید. وقتی غذایش را نخورد بی اختیار داد می زنم.

  • عدم تمرکز:

قادر نیستی بر چیزی تمرکز کنی و برای انجام کارها دچار مشکل می شوید، من قبلا می توانستم جدول حل کنم حالا اگر انس بیاورم یک چهارم آن را بتوانم حل کنم.

مراقبت از فرد آلزایمری

مراقبت از فرد آلزایمری

  • مشکلات سلامتی:

ممکن است چاق یا لاغر شوید، بیشتر مریض شوید، سرما خوردگی، آنفولانزا و یا دچار ناراحتی های مزمن شوید مانند سردرد، افزایش فشار خون و… من از بهار تا به حال یا سرما خوردم یا آنفولانزا گرفتم از دست هیچ کدام خلاصی ندارم.

اگر این علائم در شما وجود دارد بهتر است به روانشناس یا پزشک متخصص اعصاب و روان مراجعه کنید و برای استفاده از خدمات حمایتی به کلاس های آموزشی مراقبین تماس بگیرید.

چگونه فشارهای عصبی فرد مراقبت کننده از بیمار مبتلا به آلزایمر را کاهش دهیم؟

راهکارهایی برای احساس بهبودی:

فهرست زیر شامل پیشنهاداتی است که می تواند در مسیر بیماری آلزایمر از شدت فشارهای عصبی بکاهد:

 از روش های مختلف استفاده کنید، ممکن است راهکارهای دیگری پیدا کنید که شما را بهتر یاری دهد.

  • درباره ی بیماری آلزایمر اطلاعات کسب کنید.

و چگونگی مراقبت از فرد مبتلا را بیاموزید و این اطلاعات را در اختیار دیگر افراد خانواده نیز قرار دهید. آشنایی هر چه بیشتر با بیماری آلزایمر و روش های صحیح مراقبت باعث می شود که آمادگی لازم را برای تحمل مسیر این بیماری پیدا کنید.

درک چگونگی اثرات بیماری بر روی فرد مبتلا شما را کمک می نماید که تماس خود را با او حفظ کنید و خود را با تغییرات او وفق دهید. انتقال این اطلاعات به اعضای خانواده و دوستان باعث خواهد شد تا آنها در جریان پیشرفت بیماری قرار بگیرند و خدمات لازم را برای شما انجام دهند.

مراقبت از فرد آلزایمری

مراقبت از فرد آلزایمری

  • واقع بینانه به بیماری بنگرید.

بسیار مشکل است که واقع بینانه به بیماری و اثرات آن بنگریم، بیماری آلزایمر پیش رونده است و به تدریج وضعیت فردی که از او مراقبت می کنید بدتر می شود وقتی شما واقعیت را قبول کنید برایتان آسان تر خواهد بود تا با وضعیت فرد مبتلا خود را وفق دهید.

  • نسبت به خود واقع بینانه عمل کنید.

مراقبت از یک فرد مبتلا به بیماری آلزایمر به زمان و انرژی زیادی نیاز دارد و این در حالی است که توان شما محدود است باید تصمیم بگیرید که کدام کار ارجعیت دارد، بیشتر به چه چیزی بها می دهید؟ قدم زدن با فردی که از او مراقبت می کنید، زمانی مختص به خودتان یا یک خانه ی مرتب؟ فقط شما می دانید که در چه زمانی برای شما چه چیز مهم تر است به غیر از انتخاب این موارد شما باید حد و مرزی برای انجام کارها در یک روز برای خود بگذارید.

شاید مشکل باشد که اعتراف کنید همه ی کارها را نمی توان انجام داد. نه گفتن سخت است ولی باید دانست که بیش از یک حد معین نمی توان کار انجام داد. درباره ی توان خود کمی فکر کنید و هرجا لازم دانستید کمک بگیرید.

  • احساسات خود را قبول داشته باشید.

وقتی از یک فرد مبتلا به بیماری آلزایمر مراقبت می کنید احتمالاً احساسات متفاوتی را تجربه خواهید نمود ممکن است در یک روز احساس رضایت، خشم، گناه، خوشحالی، افسردگی، خجالت، ترس و یا ناامیدی به سراغ شما بیاید با وجود اینکه این احساسات می توانند گیج کننده و غیرقابل کنترل باشند این حالت طبیعی است. نکته ی مهم آ ناست که بدانید معنی احساسات منفی این نیست که شما مراقبت کننده ی خوبی نیستید بلکه معنی این احساسات این است که شما انسان هستید با توانایی محدود.

مراقبت از فرد آلزایمری

مراقبت از فرد آلزایمری

  • احساسات خود را با دیگران در میان بگذارید.

بسیار حائز اهمیت است که درباره ی احساسات خود و یا مواردی که شما را ناراحت می کند با یک نفر که با او راحت هستید صحبت کنید این فرد می تواند دوست نزدیک یا یکی از اعضای خانواده و یا یکی از اعضای گروه حمایت کننده در انجمن آلزایمر ایران باشد.

  • نکات مثبت را جست و جو کنید.

نگرش شما می تواند بر احساسات شما اثر به سزایی داشته باشد، سعی کنید که نکات مثبت مسائل را ببینید، توجه کنید که فرد مبتلا چه کارهایی را می تواند انجام دهد هنوز می توانید اوقات خوب و با ارزشی را برای او و خودتان به وجود بیاورید.

سلامتی شما بسیار اهمیت دارد هرگز آن را نادیده نگیرید خوب غذا بخورید و سعی کنید به طور منظم ورزش کنید. راه هایی پیدا کنید که خود را آرام کنید و به اندازه ی کافی استراحت کنید، به طور منظم به پزشک خود مراجعه کنید تا وضعیت شما را زیر نظر بگیرد و بررسی کند این روش باعث خواهد شد که شما فشارهای عصبی را کنترل کنید و بتوانید مراقبت خوبی برای فرد مبتلا باشید همچنین شما برای رسیدگی به کارهای خود به تعطیلات منظم احتیاج دارید، نگذارید فرسوده شوید و بعد برنامه ریزی کنید، برای علاقه ی خود وقت بگذارید، این فعالیت ها باعث می شوند که شما نیروی کافی پیدا کنی و از تنها ماندن و منزوی شدن شما نیز جلوگیری شود.

  • نکات با مزه و جالب.

بیماری آلزایمر بیماری بسیار جدی می باشد ولی دلیلی ندارد که شما در هر حالت به طور جدی با آن برخورد کنید. دیدن نکات طنز آمیز در بعضی از مواقع از اهمیت مراقبت خالصانه شما نمی کاهد.

مراقبت از فرد آلزایمری

مراقبت از فرد آلزایمری

  • کمک بگیرید.

شما احتیاج دارید تا فکر و احساسات خود را در میان بگذارید تا احساس آرامش کنید، می توانید از یک شخص حرفه ای مشاور کمک بگیرید یا در گروه های حمایت کننده شرکت کنید اگرچه ممکن است تقاضا برای کمک یا کمک دیگران مشکل باشد اما مهم است که بدانید تقاضا برای کمک به ان نیست که شما مراقب خوبی نبوده اید باید متوجه باشید که به تنهایی نمی توانید از یک فرد مبتلا به بیماری آلزایمر مراقبت کنید، از اعضای خانواده و دوستان کمک بخواهید. خیلی ها با کمال میل به شما کمک خواهند کرد، تصمیم بگیرید که به چه کمکی نیاز دارید و افراد را مطلع کنید.

  • برنامه ریزی برای آینده.

برنامه ریزی برای آینده می تواند فشارهای عصبی را کم کند وقتی هنوز فرد مبتلا به بیماری مبتلا به آلزایمر وضعیت شناختی و جسمانی خوبی دارد مروری بر وضع مالی او نمایید و طبق آن برنامه ریزی نمایید، مسائل مربوط به وضع سلامتی و مراقبتی آینده او باید در نظر گرفته شود، تصمیمات لازم برای آنها اتخاذ شود و حتی اگر لازم باشد یادداشت شود همچنین چنانچه شما نتوانستید به مراقبت خود ادامه دهید باید برنامه ی دیگری در دست داشته باشد تا در صورت لزوم طبق آن عمل شود.

مراقبت از فرد آلزایمری

مراقبت از فرد آلزایمری

جهت مشاوره ، هماهنگی کلاس و برگزاری سمینار با شماره تلفن 02144023001 در ارتباط باشید.   
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.