مدیریت و کنترل خشم

مدیریت و کنترل خشم

مدیریت و کنترل خشم

خشم يکي از هيجان هاي پيچيده انسان و واکنشي متداول نسبت به ناکامي و بدرفتاري است. همه ما در طول زندگي با موقعيت هاي خشم برانگيز روبه رو شده ايم.

خشم هيجان شايعي است که بيشتر نسبت به دوستان و نزديکاني که نتوانسته اند انتظارات و خواسته هاي ما را برآورده سازند، تجربه مي شود. هيجان هايي که بيشتر با این اختلال همراه است عبارتند از: عصبانيت،خشونت، خصومت، کينه توزي، غضب، تنفر، تحريک، حسادت، رنجش، غرض ورزي، تحقير و ناراحتي.

قبل از اینکه به اصل موضوع بپردازیم ابتدا اجازه دهید بررسی کنیم که مدیریت خشم تا چه اندازه ضروری و جدی است.

مطمعنا خشونت و عصبانی شدن غیر قابل کنترل، نتایج مخربی را بر سلامت ما خواهد گذاشت نتایجی که تعدادی از آن ها،خود را سریع نشان خواهند داد و تعدادی هم پس از چند سال ما را گرفتار خواهند نمود :به عنوان مثال

افزایش مصرف سیگار افزایش وزن فشار خون بالا افزایش ریسک بیماریهای قلبی مصدومیت ها و خطرات در حین کار افسردگی،زخم معده و ده ها مورد دیگر

متاسفانه میتوان گفت این لیست تمامی ندارد بنابراین بر خلاف عدهای که فکر می کنند تنها هدف ما برای مدیریت این اختلال در محیط درمانی رفاه حال بیماران است، باید بگویم که عدم مدیریت صحیح این اختلال ابتدا خود ما و سپس اطرافیان و بیماران را گرفتار می سازد.

مدیریت و کنترل خشم

مدیریت و کنترل خشم

در واقع افرادی که قادر هستند خشم خود را مدیریت نمایند، بیشتر از همه برای سلامت خود ارزش قائل شده اند

عصبانی شدن و خشونت  مانند سایر احساسات امری طبیعی است و راحت ترین اقدام در برابر این حس تبدیل کردن آن به یک عمل همراه با خشونت است اما کنترل این اختلال  نیاز به تمرین و تکرار دارد و دقیقا به همین دلیل است که کمتر شاهد چنین رفتارهایی هستیم.

در ديد كلي، خشم احساس و يا حالتي است كه در گستره رنجـش ملايـم تـا غيض و غضب شديد قرار مي گيرد. بسياري از افراد اغلب خشم و پرخاشـگري را با هم اشتباه مي گيرند. پرخاشگري رفتاريست كه هدف آن آزار و يا آسـيب رساندن به شخص ديگري و يا آسيب به اموال و دارايي هاسـت. به عبـارت ديگـر ستيزه جويي به مجموعه اي از گرايشات و قضاوت هايي بر مي گردد كـه باعـث تحريك رفتار پرخاشگرانه مي شود

چه افرادی قادر به مدیریت خشم خود هستند؟

مسلما افراد در بروز و در مدیریت خشم خود با یکدیگر تفاوت دارند به عنوان مثال ممکن است دو نفر در یک گفت و گو شرایط یکسانی را داشته باشند ولی در زمان خشونت واکنش متفاوتی را از خود بروز دهند ذکر یک نکته ضروری است که همواره از مدیریت این اختلال به عنوان مهارت مدیریت خشم یاد می شود و همان گونه که می دانید مهارت های مختلف اکتسابی هستند و می توان با تمرین و تکرار در یک حیطه به سطح ایده آل و قابل قبولی رسید.

مدیریت و کنترل خشم

مدیریت و کنترل خشم

البته برخی افراد با توجه به استعداد بیشتری که در یک مهارت دارند ممکن است با تمرین کمتر و زحمت کمتر به نتیجه برسند ولی سایر افراد نیز می توانند به همان جایگاه و حتی بالاتر از آن دست یابند اما نیاز به تمرینات بیشتری دارند بنابراین با تمرین و تکرار هر شخصی و در هر موقعیتی می تواند مهارت مدیریت خشم خود را بهبود بخشد.

مسکن های مدیریت خشم کدامند؟

اغلب راهکارهایی که برای مدیریت این اختلال توصیه میشود روش هایی هستند که بیشتر شبیه به مسکن عمل می کنند یعنی شما عصبانی می شوید و سپس به این راهکارها عمل می کنید تا عصبانیت خود را کنترل نمایید.

 

جهت مشاوره ، هماهنگی کلاس و برگزاری سمینار با شماره تلفن 02144023001 در ارتباط باشید.   
قبلی «
بعدی »

2 دیدگاه ها

  1. بسیار عالی
    برای من تمرین بسیاری لازمه این موضوع است فعلا با ترک کردن مکانهای تنش زا سعی در کنترل خودم دارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.