بررسی علل و عوامل افزایش افسردگی در زنان

افسردگی در زنان

افسردگی در زنان

افسردگی در زنان ممکن است در دوره های مختلف زندگی پدیدار شود. افسردگی فقط یک دوره ی کوتاه نیست که در آن احساس ناراحتی کنید بلکه اختلالی است که زندگی روزمره را می تواند تحت تاثیر قرار دهد.

افسردگی در زنان نشانه های گوناگونی دارد از قبیل؛ علاقه نداشتن به انجام دادن فعالیت های رایج مانند سرگرمی، عدم تمرکز، عصبانیت و تحریک پذیری غیر معمول، علائم بدنی مانند افزایش وزن و سردرد.

آمارها مي گويند میزان افسردگي در زنان و دختران افزایش یافته است البته بازگفتن علل این افزایش در شرح وظایف آمار و ارقام نیامده است، اما کارشناسان خبره این علل را برمي شمارند.

مشکلات اقتصادي و شکافهاي عظیم طبقاتي، افزایش آگاهي هاي زنان و نتیجتا افزایش مطالبات سياسي و اجتماعي آنان از يك سو و عدم دریافت پاسخ مناسب، این مطالبات از سوي دیگر، سهیم شدن زنان در مناسبات اقتصادي جامعه و برخورد با تنش ها و نوسانات معمول آن و … اینها و علل و عوامل بسیار دیگر ناشي از پیچیده شدن روزافزون روابط اجتماعي وحضور گسترده زنان در این روابط، در افزایش افسردگي زنان دخیلند.

افسردگی در زنان

افسردگی در زنان

 افسردگي چيست و به چه صورت در زنان و دختران نمود پیدا مي کند؟

افسردگي يك اختلال عاطفي است که در بعد عواطف فرد اختلال ایجاد مي کند. افسردگي مي تواند هم دلايل بيروني و محيطي و هم علل ژني و دروني داشته باشد. به لحاظ ژني هورمونها تغييراتي در بدن ایجاد مي کند. از آنجا که زنان به سبب طبیعت شان بیشتر از مردان در معرض تغییرات هورموني هستند، طبیعتا بیشتر از آنها دچار افسردگي مي شوند.

دوران بلوغ، ازدواج، بارداري، شيردهي و حتي سقط جنين شرايطي ايجاد مي کند که زن را در معرض بيماري افسردگي قرار مي دهد.

نمودهاي جسماني این افسردگي عبارتند از: کمردرد، سردرد، سرگیجه، تغییر در میزان خواب و اشتها و نمودهاي رواني آن نیز لذت نبردن از فعاليتهاي روزمره زندگي، خلق تحريك پذير، میل به خودکشي و مرگ (در حد اندیشیدن) هستند.

اما در بسیاری از موارد افسردگي زنان کاملا زاییده محيط بيروني شان است.

زماني که زن احساس کند در زندگي به بن بست رسیده است و توان و امکان تغییر این شرایط و همچنین راه حلي براي آن ندارد، چاره اي جز افسردگي براي او باقي نمي ماند. زنان، خواہ خانه دار و خواه شاغل، در سمت هاي مختلف استاد، مدیر، مادر، همسر و… ایفای نقش مي کنند اما جامعه و به ویژه خانواده زنان را تنها گذاشته اند.

افسردگی در زنان

افسردگی در زنان

همه این طور فکر مي کنند که تربیت فرزندان تنها در گرو دستان توانمند مادران است و پدران عملا نقشي ندارند و این زن است که در همه مسئولیت ها به تنهایی بار دشوار فرزند پروري را بر دوش دارد. حالا که ما او را این چنین در بحران هاي خانوادگي، مشکلات اقتصادي، فرزندپروري و مسائلی که نیاز به حضور زن و مرد در کنار یکدیگر است تنها مي گذاریم و عملا جاي مردان و اعضاي دیگر خانواده در این میان خالي است، زنان یاد می گیرند افسرده باشند.

تأثیراتی که افسردگي دختران جوان و زنان مي تواند در بعد خانواده و اجتماع داشته باشد چیست؟

 يك زن افسرده نمي تواند در فعاليتهاي زندگي به خوبی عمل کند و با فرزندان و همسر خود ارتباط مناسب داشته باشد. فرزندان تحت تاثیر این حالات روحي مادر تفکر منفي پیدا خواهند کرد و نظام فکري آنها مبتني بر بدبيني رشد مي يابد و بر فعاليت هاي مدرسه اي، در رفتار و بازي با همسالان و تأثیر منفي برجاي خواهد گذاشت. ضمن آنکه منشا بسیاری از اختلافات خانوادگي و جدایی ها به افسردگي زنان و دختران برمي گردد.

افسردگي ابعاد بسیار گسترده اي دارد و در طرز تفکر افراد به جهات مختلف اثر مي گذارد. ممکن است بسیاری از رفتارها از فرد سر بزند اما احساس نکنیم که ناشي از افسردگي است. چه بسیار دختران افسرده که از خانه و مدرسه فرار مي کنند و یا دست بر اعمال خلاف اجتماع، خشونت، قتل و خودکشي مي زنند. مادر سبب شناسي بسياري از مسائل به افسردگي بر مي خوريم.

افسردگی در زنان

افسردگی در زنان

نقش چه افراد و چه مسائلی در خانواده و اجتماع مي تواند زمینه ساز افسردگي زنان باشد؟

پدر، همسر و بطور کلي افرادي که نقش جنس مخالف را در زندگي افراد دارند در ایجاد افسردگي مؤثرند. ازدواج ها و زندگي هاي تحميلي و ظلم به زنان در محیط خانواده زنان را افسرده خواهد کرد. ناهماهنگی بین ارزشهاي اجتماعي و ارزشهاي حرفه يي زنان شاغل مي تواند عامل دیگری در تشدید افسردگي آنها باشد. درصد بالايي از مشاغل جامعه را زنان عهده دار هستند.

برای اینکه بیشترین بهره وري را از این نیروی عظیم کار در جامعه داشته باشیم باید بین این ارزش ها هماهنگي ایجاد شود. اگر استادي شغل مقدسي است باید به همان اندازه به نقش زن شاغل در این حرفه اعتبار دهیم. در اجتماع بسياري از مردان هستند که حالت زن ستیزی دارند و زن را به عنوان شهروند درجه دوم به حساب مي آورند.

این موضوع به نوع تربیت مردان در دوران کودکي (پسرسالاري) و نقص فرزند پروري خانواده برمي گردد.

بسياري از مردان هستند که نمي توانند با زنان خوب حرف بزنند یا در مشکلات به جاي ايستادگي حالت قهر و پرخاش به خود می گیرند و حتي در بعد اجتماعي بسياري از مشاغل برعهده زنان گذاشته نمي شود که این خود نوعي زن ستیزي است. به دلیل همین شرایط که در اجتماع ایجاد می کنیم و بطورکلي وقتي از لحاظ اجتماعي عاطفي و مدني با زنان برخورد درستي نمي شود، در چنين شرايطي زمینه افسردگي براي زنان فراهم مي شود.

افسردگی در زنان

افسردگی در زنان

 چه راهکارهايي مي تواند در خانواده و اجتماع در نظر گرفته شود تا افسردگي زنان و دختران کاهش یابد؟

تغییر تفکر مردان نسبت به زنان با اموزش آنها در ارتباط با شناخت موجودیت يك زن، تجدیدنظر در روشهاي فرزند پروري، شناخت نیازهاي زن در عرصه اجتماع و ارزشگذاري مقام زن به وسیله وارد کردن او در جامعه دادن مسئولیت بیشتر به مردان در خانواده، ضمن آنکه ما می توانیم با کاهش ساعات کار زنان شاغل بدون تغییر در دستمزد یا بازنشستگي زودهنگام با حقوق کامل و مزایا اجبار به استفاده از امکانات ورزشي و تفريحي ادارات و سازمانها و وجود مشاوران متمرکز در ادارات و تخصیص بودجه ویژه زنان توسط دولت در این زمینه قدم برداریم.

چرا که خانواده متعلق به اجتماع است افسردگي زنان هم در اجتماع و هم در بعد خانواده در کنشوري عملكرد و بازدهي زنان و به تبع آن دیگر افراد جامعه تاثیرگذار است اگر جامعه پي داراي افراد افسرده باشد جامعه سالمی نیست و در درازمدت دچار عقب ماندگي در مرحله تولید، صنعت و فن آوري خواهد شد.

جهت مشاوره ، هماهنگی کلاس و برگزاری سمینار با شماره تلفن 02144023001 در ارتباط باشید.   
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.