چرا به خواسته ها و اهدافی که در زندگی داریم نمی رسیم؟

هدف گذاری در زندگی

هدف گذاری در زندگی

هدف گذاری و انتخاب درست اهداف یه مسئله ضروری و مهمه و خیلی هم در موردش صحبت شده اما با این وجود بسیاری ازافراد نسبت بهش کم توجه و گاهی بی توجه هستند

هدف گذاری و انتخاب درست اهداف در زندگی نیازمند پیروی از یکسری قوانین است.

بسیاری از افراد با این که اهداف زیادی هم تو زندگیشون دارند اما به خیلی از آنها نمی رسند و به اهدافی هم که می رسند خیلی براش زحمت می کشند وبا سختی ومشقت زیاد موفق می شوند که خواسته ها و اهدافشون را محقق کنند.

تحقیقات نشان داده که تنها ۳ تا ۵ درصد مردم جهان برای زندگیشان هدف دارند و مابقی بدون هدف زندگی می کنند البته نمی توان گفت که بقیه افراد هدف ندارند بلکه این افراد هدف گذاری درست و دقیقی برای کار و زندگیشان ندارند.

هدف گذاری

هدف گذاری

برای رسیدن به اهداف و پشت سر گذاشتن موانع زندگی:

  • مانع گنگ و مجهول بودن هدف:

برای عبوراز مانع اول باید اهدافی دقیق و واضع برای خودت مشخص کنی. مثال اگر ثروت می خواهی دقیق مشخص کن که چه قدر می خواهی؟ چی می خوای؟ اصلا ثروت از نظر تو چیه؟ خوشبختی که می خواهی چیه؟ چه چیزهایی را اگر تو زندگیت داشته باشی ثروتمند وخوشبختی؟

پس شما باید دقیق و واضح بدونی که از زندگیت چی میخوای تا بتونی بهش برسی

  • مانع دنبال کردن اهداف دیگران:

عده زیادی از افراد هستند که در زندگی اهدافی را با جدیت تلاش دنبال می کنند ومسلما موفق هم می شوند. اما مشکل اینجاست که این اهداف اهداف وخواسته های خودشون نیست بلکه اهداف دیگرانه. دارند با تلاش و پشتکارخودشون دیگران رابه خواسته ها واهدافشان می رسونند.

گاهی برخی زمان بازنشستگی و بعد از۳۰ سال کار وزحمت خونه هم ندارند و مستاجرند تازه برای تامین مخارج زندگی سرپیری بجای استراحت وتفریح باید دنبال کاربگرده چرا؟ چون هدفی نداشته برنامه ریزی بلند مدتی برای زندگی وآینده خودش نداشته. مطمئن باش دوست من اگر تو زندگیت هدفی نداشته باشی وخواسته های قلبی خودت را دنبال نکنی دیگران تو رو وسیله ای قرارمیدهند تا به خواسته ها واهداف خودشون برسند.

برخی افراد هم هستند که دیگران اهداف اونها راتعیین می کنند ظاهرا هم اهداف خودشونه اما دیگرانی براشون دیکته می کنند که چه کار کنند و خودشون قدرت تصمیم گیری و انتخاب ندارند.

هدف گذاری

هدف گذاری

به طور مثال دربرخی از خانواده ها ازسردلسوزی در همه امور به جای بچه ها تصمیم میگیرند . پدر ومادرتصمیم میگیرند که این بچه چه لباسی بخره توچه رشته تحصیلی درس بخونه کدام دانشگاه بره کی ازدواج کنه باچه کسی ازدواج کنه چه زمانی بچه داربشه چندتا بچه داشته باشه کجا کارکنه کجا خونه بخره ومتاسفانه قدرت تصمیم گیری وانتخاب درست را ازآنها میگیرند.

پس یاد بگیر برای زندگیت خودت تصمیم بگیر وخیلی خوبه که گاهی هم اشتباه کنی وتصمیمات وانتخابات غلط داشته باشی چون تجربه کسب میکنی و قوی میشی و به مرور تصمیمات با ارزش و سرنوشت سازی برای زندگی و اینده خودت میگیری.

حالا میرسیم سرمانع اصلی ویکی از مهم ترین موانع

  • مانع باورهای غلط و اشتباه:

 گاهی مواقع افراد خواسته های خوب وبا ارزشی دارند وهدف گذاری خوبی را انجام میدهند اما مشکل و مانع بزرگ سرراهشون اینه که باور ندارند که به خواسته ها واهدافشون می رسند خودشون را باور ندارند خودشون را لایق رویاهاشون نمی دونند باورهای غلط آنها جلو موفقیت شون رامیگیره آنها خدا را باور ندارند، آنها استعدادها وتوانایی های خودشون را باور ندارن.

نکته دیگه ای که باید بهش توجه داشته باشی اینه که خواسته ها واهدافت درتضاد با ارزشها وباورهات نباشه چون درنبرد بین باورها واهداف همیشه این باورها وارزش ها هستند که پیروزمی شوند چه باور درست باشه چه غلط.

پس اگر نیازه باورهاتو اصلاح کن و اهدافی را برای خودت تعیین کن که هم جهت با باورها و ارزش هایت باشد.

هدف گذاری

هدف گذاری

  • نمی خواهیم تغییر کنیم

اگربخواهیم زندگیمون تغییر کنه وبهتربشه اول باید خودمون تغییرکنیم بایدخودمون بهتربشیم تا شرایط بهتر را تجربه کنیم اما متاسفانه اکثرمواقع ما درمقابل تغییر مقاومت می کنیم و حاضر نیستیم رفتارها واعتقادات وباورهای غلط خودمان را اصلاح کنیم بعضی مواقع اصلا قبول نداریم که داریم اشتباه می کنیم وروی کارهای اشتباه خودمون هم پافشاری می کنیم پس مطمئن باش تا حاضرنباشی تغییر کنی شرایط هم تغییر نخواهد کرد تاوقتی به این رفتار و باورهای خودت ادامه بدی همین نتایج را کسب می کنی.

  • انتخاب اهداف غلط

گاهی افراد ازاول راه را اشتباه میروند . یعنی چی؟یعنی این که هدفی که انتخاب می کنند غلطه اهداف بد انتخاب می کنند اهداف بی ارزش واشتباهی را برای خودشان انتخاب می کنند مثل این که کسی خواسته اش این باشد که بهترین دزد یا خالف کار شهر بشه . گاهی هم خود هدف درسته اما خواسته ونیت غلطی داریم مثال به چیزهایی می خواهیم برسیم برای پز دادن، برای فخرفروشی.

اگرمی خواهی موفق بشی اگرمی خواهی سعادتمند وخوشبخت بشی باید اهداف با ارزش را انتخاب کنی بایدهدف نهایی توخیر خواهی باشه باید هدف تو به پیشرفت مثبت جهان کمک کنه.

  • نداشتن انگیزه

گاهی تو مسیر رسیدن به اهدافت موانع و مشکلاتی سرراهت سبز میشه که اگر انگیزه قوی نداشته باشی در مسیر رسیدن به هدف متوقف میشی. باید در کل مسیر با انگیزه باشی هم در شروع هم در طول مسیر و تا پایان باید این انگیزه حفظ بشه .

و در آخر نتیجه می گیریم:

وقتی با این موانع آشنا شدی و توانستی خوب آن ها را درک کنی ابتدا بنشین و فکر کن که کدام یک از موانع در تو صدق می کند، خودت را بهتر بشناس، راه های موفقیت را پیدا کن، نقاط ضعف خودت را بشناس، تغییرات را شروع کن و اولین قدم را برای رسیدن به هدفت بردار.

با توجه و رعایت نکات گفته شده می توانی تغییرات بزرگی را در زندگیت ایجاد کنی و به اهداف بزرگی برسی فقط کافیه که بخوای که زندگیت تغییر کنه.

باورداشته باش در هر سن و جایگاهی که هستی و با هر جنسیت و هر تخصصی که داری میتوانی به اهداف و آرزوهات برسی فقط باید ایمان داشته باشی و کمی تلاش کنی.

جهت مشاوره ، هماهنگی کلاس و برگزاری سمینار با شماره تلفن 02144023001 در ارتباط باشید.   
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.