ارتقای استقلال در افراد مبتلا به اختلال روانی

اختلالات رواني

اختلالات رواني

اختلالات رواني را می توان از طریق علائمی مثل اختلال در کلام، خلق و احساسات، اختلال در تفکر و اختلال در رفتارهای اجتماعی و به طور خلاصه از طریق تغيير قابل ملاحظه در رفتار يا داشتن افكار عجيب و غريب تشخيص داد.

همان طوري كه بدن دچار بيماري می شود؛ ذهن انسان هم مي تواند بیمار شود که نام اختلالات رواني يا بيماري هاي رواني بر آن ها نهاده شده است. غالبا افراد مبتلا به اختلالات رواني مشكلات رفتاري را از خود نشان مي دهند كه به راحتي براي همه ما قابل تشخيص است. هنگامی که فرد دارای رفتار طبيعي به صورت تدریجی و يا به طور ناگهاني عجيب يا غير عادي رفتار نماید؛ ممکن است که از یک بیماری روانی در رنج باشد. اختلالات رواني نيز درست مثل بيماري هاي جسمي كه لازم است تحت درمان قرار گيرند نيازمند درمان مي باشند.

در صورتی که بيماري رواني فرد به موقع شناسايي شود و تحت درمان مداوم و مراقبت کافی قرار گيرند اکثراً تحت كنترل قرار میگيرند و فرد ميتواند عملكردي نظیر دیگران را درعرصه ی جامعه داشته باشد.
اختلالات رواني و بيماري هاي جسماني هر دو مي توانند انواع مختلف ناتواني را ايجاد كنند. این بدان معناست كه بيماري تغييراتي را در فرد پدید می آورد كه در نتيجه آن وی قادر به انجام برخي وظايف و مسئوليت هاي معمول مورد انتظار از وی در جامعه نمي باشد.با این وجود، شناخت نقاط قوت و توانايي هاي همه بيماران امری مهم و ضروري در بهبودی است، از این رو افراد دچار ناتوانی روانی به توانبخشي نياز دارند.

افراد داراي اختلالات رواني نيز به كمك ما نياز دارند. آنان به وسايل پيچيده نياز ندارند بلكه به عاطفه، درك و کمک بيش تر ما نياز دارند تا از این طریق
حتي الامکان به سوي زندگي عادي تر رهنمون شوند.

اختلالات رواني

اختلالات رواني

تشخيص اختلالات رواني، به ویژه در مراحل اوليه کارآسانی نيست.

همه ما افراد مبتلا به اختلالات رواني رابه چشم ديده ايم، اما ممكن است متوجه بیماری روانی آنان نشده باشيم. هر جامعه اي نام های متفاوتي را به اين اختلالات اطلاق میکند. معمولا مردم اين افراد را ديوانه، مجنون، تسخير شده توسط  ارواح شيطاني و غيره مي نامند.

علائم اختلالات روانی

افراد مبتلا به اختلال رواني انواعي از تغييرات رفتاري را نشان مي دهند كه بيشتر آن ها به سادگی قابل تشخيص هستند. شما ممكن است فردي را درجامعه خودتان ببينيد كه برخي يا همه علائم زير را نشان می دهد:

اختلال در گفتار:

فرد ممكن است کلماتی را برزبان آورد كه غیر واقعی باشند، خيلي زياد یا خيلي كم صحبت كند، اصلا صحبت نكند يا طوري سخن بگوید که هیچ کس قادر به فهم آن نباشد.. گاهي اوقات فرد ممكن است حتي زماني كه هيچكس در كنارش نيست با خودش حرف بزند و يا آنچه مي گويد به نظر برسد بي معني است.

اختلال در خلق و احساسات:

ممکن است دیده شود که برخی ازافراد مدام با خود می خندند یا گریه می کنند و بدون هيچ دليلي بسیار تحريك پذير و عصباني می شوند. وقتي ازآن ها علت را مي پرسيد ممكن است نتوانند دليلي قانع کننده درباره رفتارشان ارایه نمایند. فرد بيمار ممكن است خيلي غمگين باشد وحتی به دلایل خيلي جزيي زیرگريه بزند. این افراد احساسات خودشان را از دست داده اند و احساساتی را بروز می می دهند که با شرایط و موقعیت متناسب نیست.

اختلال در گفتار

اختلال در گفتار

اختلال در تفکر:

برخی از افراد عقاید عجيب و غريبي ازخود بروز می دهند كه با شيوه معمول تفكر آن ها همسان نیستند. آنان ها ممكن است براين باور باشند یا فكر كنند كه ديگران از آن ها نفرت دارند يا مي خواهند به طریقی به آنها صدمه بزنند در حالی که اطرافیانشان می دانند این موضوع صحت ندارد. آن ها ممكن است به افراد آشنا يا غریبه بدگمان باشند، فکر کننددیگران سعي دارند آن ها را مسموم کنند يا پولشان را بالا بکشند.

اختلال در شنیدن:

برخي از بيماران رواني صداهايي مي شنوند كه با آن ها سخن می گویند، حتي زماني كه كسي در اطرافش ان نيست ممكن است با اين صداها گفتگو کنند. اين صداها براي آن ها بسيار واقعي جلوه میکند و هنگامی که صداها به بیمار دستوراتي را درمورد انجام كاري مي دهند به آن عمل می کنند. بنابراین در برخی از موارد فرد دست به رفتارهای عجیبی می زند که در نتیجه پیروی از صداهایی است که به وی دستور انجام آن رفتارها را می دهند. این اختلال ممکن است به گونه ای اتفاق بیفتد که به عملکردهای دیگر بیمار صدمه وارد نکند.

اختلال در رسیدگی به سر و وضع و بهداشت فردي:

بعضي از بيماران رواني علاقه به رعايت بهداشت فردي اوليه مثل شستن دست ها يا حمام كردن يا شانه كردن موهايشان را از دست مي دهند. آن ها ممكن است روزهای متوالی لباس هاي كثيفی را بپوشند و حتي ممكن است لباسشان را آلوده كنند. ظاهر ژولیده ی آن ها علیرغم اینکه به نظر دیگران ناراحت کننده یا غیرقابل قبول می رسد، برای بیماران روانی مایه ناراحتی نمی گردد.

اختلال در رسیدگی به سر و وضع و بهداشت فردي:

اختلال در رسیدگی به سر و وضع و بهداشت فردي:

اختلال در رفتار اجتماعی:

بعضي از افراد مبتلا به بيماري رواني طوري رفتار مي كنند كه پذيرش چنین رفتارهایی براي جامعه دشوار است. آن ها ممكن است فحاشي كنند و به افراد دور و برشان حمله نمایند به ویژه وقتي كه از کوره در می روند؛ این در شرایطی است که قبلا در موقعيت های مشابه، به اين شكل تحريك‌ پذیر نمي شدند، آن ها ممکن است در طول روز هیچ کاری انجام ندهند و بیکار پرسه بزنند.

به نظر می رسد که این افراد قادر نیستند خط فکری روشنی را دنبال کنند.

آن ها ممکن است اشیاء بیهوده و بی ارزش و آشغال جمع کنند و آن ها را در خانه خود نگهداري كنند يا اشیاء عجيب و غريبی را در كيف خود گذاشته و همه جا با خود حمل کنند.

علل این اختلالات :

ما درباره علل بيماري رواني اطلاعات خیلی اندکی داریم. گاهي اوقات علت آن ارثي است. در مورد علت بيماري های روانی مطمئن باشيد كه نه والدين، نه ارواح شيطاني و نه خود افراد، هیچ کس تقصیری ندارد.

درمان این اختلالات:

افراد بسياري هنوز براين باورند كه بیماری های رواني را نمي توان درمان نمود. از اين رو بسياري از اين افراد را براي درمان نمي آورند و بی جهت به همراه خانواده هايشان در رنج ناشی از بیماری به سر مي برند.

در صورت دیدن چنین افرادی برای درمانشنان اقدام کنید زیرا با تجویز دارو از طرف پزشک این اختلال قابل بهبود و درمان است.

دارو درمانی

دارو درمانی

شیوه های درماني:

درمان دارویی:

رايج ترين نوع درمان اختلالات رواني استفاده از داروهاست. اين داروها معمولاً در مراکز اولیه ارایه خدمات بهداشتي وجود دارند يا مي توان آن ها را از داروخانه تهيه كرد. این داروها به صورت قرص، شربت یا آمپول در دسترس می باشند. دانستن اين موضوع بسيار مهم است كه داروها بايد به طور مرتب و طبق تجویز پزشك به مدت طولانی مصرف شوند. ممكن است لازم باشد بیمار درخصوص اطمینان از نحوه و زمان مصرف داروها تا هر زمان که ایجاب نماید تحت نظارت پزشک قرار گیرد، برخي افراد ممكن است تا آخر عمر به دارو نياز داشته باشند.

مشاوره:

در تمامی اختلالات رواني لازم است صحبت های فرد بیمار و خانواده را به خوبی گوش داده و درك کنیم و سپس درباره چگونگی برخورد با مشکلاتشان به آن ها مشورت دهیم. در غالب مواقع شما می توانید با خوب گوش دادن به سخنان یک فرد بیمار و خانواده اش بدون قضاوت کردن درباره افکار و اعمالشان به آن ها کمک های شایانی نمایید. با این وجود اگر قادر به ارایه کمک به آن ها نباشید، می توانید از پزشک با فرد با تجربه ای بخواهید به بیمار مشاوره دهد.

توانبخشی و تفریح درمانی

جهت مشاوره ، هماهنگی کلاس و برگزاری سمینار با شماره تلفن 02144023001 در ارتباط باشید.   
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.