سلامت روان چیست و چه اهمیتی در جامعه دارد؟

سلامت روان

سلامت روان

سلامت روان حالتی از رفاه است که در آن فرد توانایی هایش را  را باز می شناسد و قادر است با استرس های معمول زندگی مدارا کند.

سلامت روان به عبارتی دیگر به این معناست که فرد از نظر شغلی مفید و سازنده و برای جامعه ی خود نقش ایفا کند و با دیگران مشارکت و همکاری داشته باشد.

سلامت دو نوع تعریف دارد: طبق تعریف منفی، سلامت عبارت از فقدان بیماری و طبق تعریف مثبت سلامت با ارتقاء ( promotion ) بهداشت مرتبط می شود.

حتی در افراد سالم سلامت سطوح مختلفی دارد:

بهداشت روان چیزی فراتر از فقدان یا نبود بیماری روانی است. بعد مثبت بهداشت روان که سازمان بهداشت جهانی روی آن تاکید دارد :سلامتی را یک حالت رفاه جسمی، روانی و اجتماعی است و نه فقط فقدان بیماری و یا ناتوانی، وهیچ کدام بر دیگری برتری ندارد مفهوم سلامت روان شامل آسایش ذهنی ، احساس خود توانمندی ،کفایت و شناخت توانایی خود در محقق ساختن ظرفیت های عقلی و هیجانی خویش است.

سلامت روان

سلامت روان

سلامت روان شامل افزایش توانایی های افراد و جامعه و قادر سازی آنها در دستیابی به اهداف مورد نظر می باشد که به همه ی ما مربوط است نه فقط به کسانی که از بیماری های روانی رنج می برند. هیچ گروهی و طبقه ای از بیماری روانی مصون نیست ولی افراد بیکار، فقرا، نوجوان، زنانی که قربانی خشونت هستند و… بیشتر در معرض خطرند و متاسفانه در تمام دنیا به بهداشت روان و بیماری های روانی به اندازه ی سلامت جسمانی و بیماری جسمی اهمیت داده نمی شود و مورد بی توجهی و غفلت قرار گرفته است.

ازمهمترین مسائل مربوط به بهداشت  روان بحث پیشگیری  و ارتقاء میباشد که هدف ان کاهش بروز، کاهش طول مدت و کاهش ناتوانی ماندگار اختلالات روانی است

که عبارتند از:

۱- پیشگیری سطح اول:

که جلوگیری از بروز بیماری یا اختلال ودر نتیجه کاهش میزان بروز است ازطریق حذف عوامل سبب ساز، کاهش عوامل خطر ساز، جلو گیری از سرایت بیماری محقق میشود.

۲- پیشگیری سطح دوم:

عبارت است از شناسایی زودرس و درمان سریع بیماری یا اختلال به منظور کاهش شیوع اختلال از طریق کوتاه کردن مدت آن.

۳- پیشگیری نوع سوم:

هدفش کاهش شیوع نقایص وناتوانی های باقیمانده ناشی از بیماری یا اختلال است .در این نوع پیشگیری افراد دچار بیماری مزمن را قادر می سازد به عالی ترین سطح ممکن عملکرد خود دست یابند.

در جهان شیوع تمام عمر اختلالات روانی بیش از ۲۵ درصد و در هر مقطع زمانی حدود ۱۰ درصد در جمعیت بالغ تخمین زده می شود در ایران شیوع تمام عمر اختلالات در جمعیت بالای ۱۵ سال کشور بیش از ۲۰ درصد برآورده می شود که در این میان اختلالات خلقی و اضطرابی بیشتری شیوع را دارد. شیوع در هر مقطع زمانی بیش از ۱۰ درصد است.

سلامت روان

سلامت روان

اهمیت بهداشت روان بر جامعه

بهداشت روان جامعه از ۲ بعد: ۱) سلامت روان جمعیت عمومی ۲) بهداشت روانی گروه های خاص مورد توجه است.

از بعد نیازمندی های بهداشت روان برای گروه های خاص مهمتری گروه مورد توجه در ایران جمعیت نوجوان و جوان می باشند .

حدود یک میلیون عدم قبولی در کنکور در هر سال ، وجود بیش از هزاران زندانی، بیش از میلیونها معتاد و تغییرات شدید و سری الگوی مصرف موادمخدر ، شیوع بالای خودکشی، میلیونها بیکار، قرار داشتن حدود ۲۰ درصد از جمعیت زیر خط فقر مطلق، افزایش آمار دختران فراری ، و…از شواهد بارز اهمیت و ضرورت توجه به نیازهای بهداشت روان گروه های خاص است.

فعالیت ها و خدمات بهداشت روان:

۱- شناسایی ،درمان و پیشیگیری اختلالات روانی / رفتاری کودکان.

۲- ارزیابی تکامل کودکان و مشاوره به والدین

۳- ارزیابی روانی / رفتاری در مدرسه ، مشکلات تحصیلی و روانشناختی دوران بلوغ

۴- شناسایی ،درمان و پیشیگیری اختلالات روانی بزرگسالان شامل:افسردگی، اختلالات اضطرابی و…

۵- مداخلات لازم برای سایر مسایل روانی :یائسگی، زایمان و اختلالات روانی بعد از زایمان، استرس و سوگ

۶- شناسایی، درمان و پیشیگیری اختلالات دوران سالمندی شامل :دمانس و و اختلالات روانی و پیشیشگیری از آن

۷- اقدامات پیشگیرانه  شامل آموزش مهارت های زندگی، مهارت های فرزند پروری، مداخله در بحران و بلایا

 

جهت مشاوره ، هماهنگی کلاس و برگزاری سمینار با شماره تلفن 02144023001 در ارتباط باشید.   
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.