مددکاری اجتماعی خانواده چیست

مددکاری اجتماعی خانواده

مددکاری اجتماعی خانواده

 

مددکاری اجتماعی خانواده

مددکاری اجتماعی خانواده

مددکاری اجتماعی خانواده

خانواده بعنوان سنگ بنای تمدن بشری از جایگاه و اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد .

مددکاری اجتماعی خانواده کمک می کند که جامعه از سلامت لازم و کافی  برخوردارشود و رفتار در خانوادها  سالم و متعادل باشد .

خانواده ا ی که در آن اعضاء احساس امنیت کرده و در بین آنان تفاهم ، درستی ، عشق،و صمیمیت حا کم باشد .

دامنه بحث در خانواده و اهمیت آن بسیار گسترده است . در راستای مددکاری اجتماعی خانواده انسان در دامان خانواده قدم به عرصه حیات می گذارد و تا پایان عمر خود عضوی از یک خانواده باقی می ماند . دوام و ثبات بشریت بستگی کا مل به وجود خانواده دارد .

 

پس خانواده اولین محلی است که  شخصیت  کودک در آن شکل می گیرد زیرا کودک در بیشتر حالات از رفتار و کردار  پدر و مادر سر مشق می گیرد . خانواده خوب وسالم می تواند بهترین آمو زشگاه برای کودک باشد.

 

مددکاری اجتماعی خانواده  چیست

مدد کاری اجتماعی خانواده ، کار با خانواده ها ، اطفال ، سا لمندان و نظیر آن است .

سا زمان خدمات اجتماعی اولویت بالا یی برای این گونه مدد کاری اجتماعی قائلند .

بسیاری از مرا جعات به مدد کاری اجتماعی از فقر ، کمبود ها و نظا یر آن ناشی می شود .

همچنین در موارد زیادی مشکلات مر بو ط به روابط اجتماعی افراد در درون خانواده است و این بخش مهمترین زمینه ای است که مدد کاری اجتماعی تحت عنوان مدد کاری خانواده به آن می پردازد.

در سه دهه’ اخیر روش خانواده درمانی family therapy  یاهمان مددکاری خانواده کاربرد زیادی در جوامع مختلف دا شته است .

در این نوع مدد کاری رفتار ا فرد در ارتباط با مسائل و مشکلات آنها مورد مطا لعه قرار می گیرد .

در این روش به اعضاء کمک می شود که چگونه مسائل و مشکلات مطرح در خانواده را مورد توجه  قرار و با درک متقابل برای رفع مشکل خانواده بر نا مه ریزی منطقی انجام می دهند .

 

شناخت پویایی خانواده

تفاوتها و اختلا فاتی مر بوط به نژاد و طبقات اجتماعی فر هنگ و اعتقادات مذ هبی سا ختار مختلفی را برای خانواده ها به دنبال آورده است

به عبارت دیگر نوع پویایی درون خانواده های مختلف تحت تا ثیر عوا مل فوق و سایر عوا مل متفا وت است .

از این رو دو وظیفه مدد کار شنا خت  دقیق سا ختار خانواده است از نقطه نظر مدد کاران اگر یک خانوا ده بتواند بر حسب لزوم انعطا ف لازم را از خود در زمینه های  مختلف نشان دهد کمتر با مشکل مواجه می شود .

یعنی می تواند با توجه به زمان و شرایط  مو جو د خود را با کمبود ها و نیازها ی جدید و نظیر آن تطبیق دهد کمتر با مشکل موا جه می شود .

 

روش برخورد در مددکاری اجتماعی خانواده

 

مدد کاران اجتماعی خانواده در جریان کار خود با خا نواده ها به شکلی منظم چهار مقطع زیر را با ید مورد توجه قرار دهند

 

۱- مقطع رابطه اجتماعی

 

در این مقطع مددکار اجتماعی از اعضا ءخانواده می خوا هند به شکلی که راحت هستند برای مصا حبه و معرفی خود حا ضر شوند

مدد کار خود را معر فی نموده و با تک تک اعضاء آ شنا می شود .

همچنین با ید نسبت به هر گونه غیبتی در ار تبا ط با اعضای خانواده  نیز مطلع گردد .

طرز برخورد ، شیوه نشست و بر خا ست و نظیر آن در این آ شنایی مقد ما تی و مصا حبه اولیه اهمیت زیادی دارد .

 

۲-برخورد با مسئله

در این مقطع مدد کار نسبت به هر گونه مسئله مو جود در آن خانواده سوء ال می کند و از آنها می خواهد که به چه تغییر یا کمکها یی نیاز دارند .

مدد کار اجتما عی در این مقطع باید با دقت به سخنان اعضاء خانواده گوش فرا داده و به نظرات آنها پی ببرد و اطلاعات کلی لازم را در رابطه با خواستها و نیازها ی افراد بدست آورد

بطور خلا صه در این بخش مدد کار اجتماعی مسئله و مشکلی که بر کار کرد خانواده تا ثیر گذار است را به صورت دقیق و علمی مورد توجه و بر رسی قرار می دهد .

 

۳- مقابله

در این مقطع مدد کار اجتماعی محیط مساعد و توام با آرا مش فرا هم می نماید تا اعضاءخانواده به را حتی با یکدیگر به بحث و منا ظره بپردا زند .

مدد کار اجتماعی نباید بحث آنان را قطع کند بلکه در صورت لزوم و مشاهده فا صله گیری اعضاء خانواده از مو ضوع اصلی جلسه آنان را هدا یت نما ید .

در این مقطع مدد کار باید راه حلها یی که خود اعضاء برای حل مشکل خانواده پیشنهاد می کنند استفاده کند در این بخش با تا کید بر مشا رکت اعضاء خانواده ضروری است مدد کاران خانواده ها در این مقطع تمر کز و توجه کافی نسبت به مسئله و ایده ه های اعضا ء خانواده نسبت به حل مسئله یا مسا ئل از خود نشان می دهندمعطوف دارد .

 

۴- مقطع پایانی

در این مرحله مدد کار پس از شنیدن نظرات و پیشنها دات اعضاء خانواده تکا لیف و دستوراتی که در حول مسئله و مشکل بوده وباعث می شود ثبات و آرا مش لا زم مجدداً به سیستم خا نواده بر گردد را ارائه نموده و در صورت لزوم زمان جلسه اینده را مشخص نموده و با خدا حا فظی اعضای خانواده را ترک می کند .

لازم به ذکر است مدد کاران خانواده در تمامی مرا حل اصول عمومی و اولیه مدد کاری را مد نظر داشته با شند و مورد توجه قرار دهند و همچنین در صورت نیاز بر اساس تکنیکها ی مدد کاری فردی بصورت جدا گانه نیز با اعضای خانواده مصا حبه می نما ید .

 

مددکاری اجتماعی خانواده

مددکاری اجتماعی خانواده

 

 

مدد کاری اجتماعی – خدمات و رفاه خانواده :

هدف از مطا لعه و بررسی خانواده از دید گاه مدد کاری اجتماعی کمک به فرد مدد جو و اعضاء خانواده او در بدست آوردن روا بطی هما هنگ در زندگی خانوادگی است .

در سا لهای اخیر تاکید فزا ینده ای بر تعلیم و تر بیت به عنوان یک فرا یند تقویت کننده روابط بین اعضا ی خا نواده و نیز صحبت و  همکاری متقابل بین آنها وجود داشته است .

عده ای  این نوع فعالیتها را تعلیم و تر بیت خانواده نا میده اند که آن تو سط مدد کاران اجتما عی  در سازمانهای خدماتی خانواده به اجرا در می آید.

به هر حال این سازما نها تلا ش خود را برای حفا ظت خانواده از طریق برنا مه های تعلیم و تر بیت بز رگسالان  انجمنها ی تر بیتی وا لد ین ، بحثها ی گرو هی برای زو جها ی جوان تا زه ازدواج کرده ، تا سیس با شگاه هایی به همین منظور ، انجمنهای رفاه خا نواده و ….دنبال می کنند

این فعا لیتها بعنوان روشی که بو سیله آن به مردم ارائه  می شود و به آن  وسیله ادرا ک آنها نسبت  به مسا ئل رشد می یابد از اهمیت خا صی بر خوردار است .

نقش ویژه مدد کار اجتما عی این است که او تمام علا قه و تجربه حرفه ای خود را برای فردی که در مشکل و اضطراب به سر می برد صرف کند و از   منا بعی که جامعه ممکن است در اختیار داشته با شد آگاه باشد .

 

 

جهت مشاوره ، هماهنگی کلاس و برگزاری سمینار با شماره تلفن 02144023001 در ارتباط باشید.   
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.