تاثیرات بازنشستگی بر سبک زندگی

بازنشستگی

بازنشستگی

بازنشستگی یک تغییر بسیار مهم و تاثیر گذار در سبک زندگی یک فرد به حساب می آید که وارد شدن به این مرحله می تواند باعث سوگواری فرد شود.

بازنشستگی فقط به معنای اتمام کار نیست بلکه  فرد احساس می کند که دیگر برای انجام کاری مفید نیست.

من دکتر بیژن نوذری هستم مشاور شما در وب سایت yaresevom.com

سوالی پرسیدند و آن این است که شوهر من پس از بازنشستگی به شدت غُر غُرو شده است و سر هر موضوع کوچکی غُر می زند و گلایه می کند این موضوع باعث شده است که من به فردی غمگین و عصبی تبدیل شوم لطفا من را راهنمایی کنید.

باید در جریان باشیم که بازنشتگی یک تغییر بسیار شدید در زندگی یک انسان است.

تغییری که می تواند فرد را وارد واکنش سوگواری کند، تغییری که افراد بازنشسته باید پیش از آغاز دوران بازنشستگی شان برای آن آماده شوند، بازنشستگی فقط از دست دادن یک شغل نیست.

بازنشستگی

بازنشستگی

بازنشستگی برای یک فرد احساس های بسیار متنوعی را پدید می آورد اینکه ممکن است دیگر نتواند مفید باشد، اینکه درآمد او کاهش خواهد یافت، اینکه قدرت و توان مدیریتش دیگر کاربردی نخواهد داشت، نمی تواند از دانشش استفاده کند، حتی احساس اینکه دور انداخته شده یا نادیده گرفته شده است همه ی این ها برای فردی که وارد دوران بازنشستگی می شود درناک و رنج آور است، ما ناگزیر هستیم که شرایط فردی را که وارد این دوران شده است به خوبی درک کنیم تا بتوانیم با او یک برخورد سالم داشته باشیم، اصلا نمی توانیم انتظار داشته باشیم که روحیه ی فرد در این دوران مانند گذشته باشد باید خودمان را آماده کنیم نه فقط خود فرد برای باز نشستگی اش آماده شود بلکه اطرافیان نیز باید برای بازنشستگی عزیزشان آمادگی پیدا کنند.

در دوران فعالیت شغلی ما قلمرو داریم، احساس مفید بودن داریم، یک برنامه ی منظم داریم که پس از بازنشسته شدن همه ی اینها را ناگهان از دست می دهیم.

توصیه ی ما این است که پیش از آغاز این دوران فرد شروع کند به پیدا کردن جایگزین هایی برای فعالیت شغلی، جایگزین هایی که به ما احساس مفید بودن بدهند، جایگزین هایی که ما را در جریان زندگی اجتماعی نگه دارند و ترجیحاً جایگزین هایی که در آمدزا باشند و در عین حال با توانمندی های ما در تناسب باشند.

بازنشستگی

بازنشستگی

لازم است که پیش از آغاز دوره ی بازنشستگی ما پیوندهای خانوادگی را تحکیم کنیم، زمان های فراغت و استراحت در کنار هم بگذرانیم که این تغییر خیلی شدید و ناگهانی و ضربه زننده اتفاق نیوفتد.

یک نکته ی مهم که توجه خانم مطرح کننده پرسش را لازم است به آن جلب کنم این است که باید باب صحبت و مذاکره در منزل اگر بسته شده است حتما باز شود. اکثراً افراد زمانی غُر می زنند که احساس می کنند باب صحبت باز نیست شاید قبلاً زمان برای صحبت کردن به اندازه ی کافی نبوده، دغدغه های فکری وجود داشته، دغدغه های کاری وجود داشته اما پس از باز نشسته شدن بهترین زمان برای صحبت کردن و از دل گفتن است.

اگر انسان ها حرف دل همدیگر را بشوند دیگر نیازی به غُر زدن باقی نمی ماند بگذارید همسرتان حرف بزند و وارد مذاکره ی با معنا، سودمند و عاقلانه با ایشان شوید.

بازنشستگی

بازنشستگی

جهت مشاوره ، هماهنگی کلاس و برگزاری سمینار با شماره تلفن 02144023001 در ارتباط باشید.   
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.