اختلال پُرخوری عصبی

 پُرخوری عصبی

 پُرخوری عصبی

 پُرخوری عصبی نوعی اختلال روانی است که فرد برای کاهش اضطراب و استرس خود تمایل به خوردن غذا دارد که فرد در برابر غذا خوردن نمی تواند مقاومت کند.

 پُرخوری عصبی ممکن است برای مدت زمان کوتاهی احساس خوشایندی به افراد بدهد و باعث اضافه وزن و چاقی این افراد شود.

من دکتر بیژن نوذری هستم مشاور شما در وب سایت yaresevom.com

سوال پرسیدند که دحتر ۳۰ ساله ی من حدود ۳ سال است مبتلا به اختلال خوردن شده است. او پُرخوری عصبی دارد و بسیار وزن زیاد کرده است. از سوی دیگر دچار بیماری افسردگی نیز است و داروهای ضد افسردگی نیز موجب چاقی بیشتر او شده است از یک سو بسیار غذا می خورد و از سوی دیگر به دلیل چاقی خودش را سرزنش می کند. من واقعاً نمی دانم چه رفتاری با او کنم؟ لطفاً من را راهنمایی کنید.

 پُرخوری عصبی

پُرخوری عصبی

این جا موضوع اختلال خوردن است.

در واقع یک جوری سوء مصرف غذا، اغلب افراد غذا را سوء مصرف می کنند تا از اضطرابشان کم کنند و بیشتر افرادی که بیشتر دچار اختلالات خوردن هستند یک مشکل زمینه ای اضطرابی دارند.

به نظر برخی از محققین این مشکل زمینه ای اضطرابی به احساس عدم ارزشمندی آنها برمی برگردد. در واقع گفته می شود که این افراد غذا را سوء مصرف می کنند تا اضطراب ناشی از احساس کم ارزشی خودشان را برطرف کنند.

اگر ما به روشی با اراده یا اجبار این افراد را از غذا خوردن منع کنیم به دنبال سوء مصرف چیزی دیگر خواهند رفت چون زیر ساخت مشکل که همان اضطراب است هنوز حضور دارد بنابراین منع کردن این افراد از خوردن چاره ی کار نیست بلکه کار کردن روی زمینه ی اضطرابی چاره ی کار ما است و اینجاست که مراقب نقش خودش را باید ایفا کند اگر مراقب مدام آن فرد را سرزنش کند از بابت خوردن، از بابت چاقی مدام برگردد به آن بگوید وای تو چه قدر غذا می خوری، چاق شدی، زشت شدی، این نه فقط کمکی نمی کند بلکه به اضطراب هم دامن می زند و در نتیجه فرد بیشتر خواهد خورد تا اضطرابش را برطرف کند.

اما اگر ما به عنوان مراقب به زمینه ی این مشکل که همان احساس کم ارزشی است توجه کنیم می توانیم مسیر درست و سالم را در این جا پیدا کنیم.

البته این جا مراقب در کنار کار تخصصی باید فعالیت کند، زمانی که درمانگر، مشاور و متخصصی که دارد کار می کند با آن فرد روی اضطراب و احساس کم ارشی اش کار می کند ما هم در کنار آن باید بع التیام آن احساس بپردازیم، باید به رفتارهای تحسین آمیز واقعی نه تحسین آمیز غیر واقعی که درواقع بسیار ناسالم هستند و ممکن است نتیجه ی عکوس داشته باشند بپردازیم.

 پُرخوری عصبی

پُرخوری عصبی

دستاوردهای وجودی فرد، دستاوردهای زندگی فرد را به او گوشزد کنیم. نکات مثبتش را مدام تاکید کنیم و آن را از زاویه ی نکات مثبت ببینیم، مهم این است که یک مراقب باید خالصانه برخورد کند اگرنه آن مراقبت تاثیر معکوس داردو هرگز به نتیجه نخواهید رسید. باید خالصانه آن فرد را از زاویه ی مزایا و نکات مثبتش ببینیم و تحسینش کنیم و در او یک فردی را ببینیم که می تواند به خودش کمک کند. این را من قبلا در مورد اصول مراقبت سالم گفته ام، نگاه ما به فرد باید نگاه به یک فردی باشد که در مسیر سلامتی و بهبودی است.

اگر ما آن فرد را در مسیر سلامتی و بهبودی نبینیم هر کلامی هم به کار ببریم فایده ای نخواهد داشت پس مراقب باید نگاهش را تغییر دهد. این مادر را دعوت می کنم به تغییر نگاه به فرزندش و اینکه او را یک فرد ارزشمند، یک فرد توانمند، یک فرد مقتدر ببیند که در حال چالش و روبه رویی با یک مشکلی است و می تواند از پس این مشکل بربیاید زمانی که این نگاه را داشته باشیم رفتارمان و کلاممان خود به خود تنظیم می شود برای کمک کردن به فردی که دچار مشکل است.

جهت مشاوره ، هماهنگی کلاس و برگزاری سمینار با شماره تلفن 02144023001 در ارتباط باشید.   
قبلی «
بعدی »

4 دیدگاه ها

  1. یکی از عوارض مهم پرخوری اضافه وزن است که موجب فشار زیاد روی زانو و ستون مهره می شود.
    آرتروز زانو و دیسک کمر بیماری های دردناکی هستند که بهتر است در جوانی با سبک زندگی مناسب پیری را بیمه کرد.

      • از اینکه دیدگاه بنده ویرایش شده در سایتتان قرار گرفته است رضایت ندارم و همین باعث خواهد شد دیگر در سایت شما فعالیتی نداشته باشم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.