علت افسردگی ناشی از بیکاری در جوانان تحصیل کرده

افسردگی فارغ التحصیلی

افسردگی فارغ التحصیلی

افسردگی فارغ التحصیلی علت های گوناگونی دارد که یگی از این علت ها، از دست دادن هویت است که راه های زیادی برای غلبه بر این علائم و علل ها وجود دارد.

افسردگی فارغ التحصیلی به خصوص در جوانانی که در خارج از کشور تحصیل کرده اند و در کشور خودشان به دنبال کار هستند شایع تر است زیرا وقف دادن خودشان یا فرهنگ کاری کشورشان کار سختی است.

من دکتر بیژن نوذری هستم مشاور شما در وب سایت yaresevom.com

سوال پرسیده اند که پسر ما پس از ۶ سال تحصیل در خارج از کشور به تازگی به ایران بازگشته است. متاسفانه به دلیل رشته ی تحصیلی او جایی امکان کار برایش فراهم نشده است، تغییر فرهنگی که او در این سال ها تجربه کرده است به علاوه ی بیکاری به مشکل بزرگ ما تبدیل شده است و نگران هستیم که دچار بیماری افسردگی بشود دلیل کار چیست؟

افسردگی فارغ التحصیلی

افسردگی فارغ التحصیلی

به نظر من برای افرادی که به تحصیل یا زندگی در خارج از کشور می پردازند باید به صورتی فعال شود تا آنها بتوانند به این فضای کسب و کار و این فضای فرهنگی که در کشور ما وجود دارد برگردند و بتوانند خودشان را در این فضا پیدا کنند.

یک دوره ی انتقالی و گذار وجود دارد که حتما باید به فرد کمک شود تا آن دوره را بگذراند.

اگر آن دوره را نگذرانیم دچار نوعی برخورد فرهنگی و نوعی برخورد فضاهای کسب و کار می شویم که در کشور ما یک مقداری با دیگر کشورها متفاوت هستند.

فرد باید این تحول و انتقال را از نوع پوشش گرفته است تا رفتار در محیط کار و فضاهای کسب وکاری تجربه کند اگر علناً نمی تواند در این محیط کاری جا بیوفتد.

بسیاری از افرادی که سال ها خارج از کشور بودند و خصوصاً در سنین جوانی به خارج از کشور رفتند، آن جا تحصیل کردند و باز گشتند تا به کشورشان خدمت کنند درگیر چنین تحولی می شوند؛ اگر که این تحول و این انتقال اتفاق نیوفتد فرد به نحوی در ذهنش موضوع بازگشت به کشوری در آن تحصیل کرده است یا زندگی کرده است برطرف نمی شود و دائم نگاهش به آن سمت است و بسیاری از اوقات هم برمی گردند و این افراد به کار و زندگی در همان کشور سابق می پردازند.

افسردگی فارغ التحصیلی

افسردگی فارغ التحصیلی

همان طور که اگر ما به همان کشور خارجی برویم احساس غربت می کنیم همین طور هم امکان دارد کسی که در این مدت در خارج از کشور تحصیل یا زندگی کرده است وقتی که به کشور خودش برمی گردد به نوعی احساس غربت و از این احساس غربت نیاز به حتی کمک تخصصی داشته باشد.

بهترین کسانی که می توانند در این زمینه کمک کنند افرادی هستند که خودشان این مرحله را از سر گذراندند و این دوره ی انتقالی را با موفقیت طی کرده اند.

اگر چه باید این هم در نظر داشته باشیم که برخی از خصلت ها و عاداتی که ما در یک بُرهه ای از جوانیمان کسب می کنیم به سختی قابل تغییر هستند اما می توانیم انتظار داشته باشیم که این عزیزان بتوانند با سازگاری خوبی در کشور خودشان زندگی کنند مهم این است که ما این صورت مسئله را بدانیم و به آن آگاه باشیم، انتظار زیادی نداشته باشیم. انتظار نداشته باشیم به محض اینکه فرزندمان فوق لیسانسش را گرفت از یک کشور خارجی برگشت در عرض مدت کوتاهی بتواند با شرایطی که در این کشور زادگاهش است سازگار شود.

مطرح کردن مشکلات و احساسات و همین طور از این طرف همدلی کردن ما می تواند به سلامتی این دوره ی انتقال کمک کند.

افسردگی فارغ التحصیلی

افسردگی فارغ التحصیلی

جهت مشاوره ، هماهنگی کلاس و برگزاری سمینار با شماره تلفن 02144023001 در ارتباط باشید.   
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.