تاثیر ناتوانی جسمی در روحیه فرد معلول

فردی که دچار قطع نخاع کمری

فردی که دچار قطع نخاع کمری

فردی که دچار قطع نخاع کمری شده است در معرض آسیب های روحی، روانی و عصبی قرار دارد که ممکن است این آسیب ها را با نشان دادن رفتارهای مختلف برای غلبه بر ضعف جسمانی خود بروز دهد.

فردی که دچار قطع نخاع کمری و ناتوانی جسمی شده است در مرحله ی اول نیاز به همدلی و همدردی دارد.

من دکتر بیژن نوذری هستم مشاور شما در وب سایت yaresevom.com

سوال کردند که شوهرم چند سال است به دلیل تصادف دچار قطع نخاع کمری شده است و توانایی راه رفتن روی پاهایش را از دست داده است پس از این اتفاق او یکی دو سال در حالت افسردگی به سر می برد اما سپس آغاز کرد شخصیت دیگری را از خودش بروز دهد. در حال حاضر او در مورد تمام کارهایی که حتی به او مربوط نیست اظهار نظر می کند و بیش از اندازه در امور دیگران مداخله می کند تا جایی که گاهی باعث خجالت من می شود. پرسش من این است که آیا این منش و رفتار ربطی به ناتوانی او دارد؟

فردی که دچار قطع نخاع کمری

فردی که دچار قطع نخاع کمری است

پرسش بسیار ظریفی است و البته من تا زمانی که با خود همسر گرامی ایشان ملاقات نکنم نمی توانم جواب دقیقی به این پرسش بدهم. اما می توانم کلیاتی را در این مورد بیان کنم، کلیاتی که ممکن است در این مورد خاص هیچ مصداق نداشته باشد اما در مواردی صادق است.

اغلب ما زمانی که نوعی ناتوانی پیدا می کنیم، ناخودآگاهانه تلاش می کنیم با توانمندی های دیگر بر ناتوانی خودمان غالب شویم.

این یک مکانیزم کاملاً طبیعی و ناخود آگاه انسانی است: مکانیزم جبران. مانند هر مکانیزم دیگری، جبران هم تا اندازه ی معقول سالم و اگر از اندازه ی معقول خارج شود آنگاه به شکلی ناسالم بروز می کند.

یک مثال که می توانم بزنم در مورد ناتوانی های جسمی در یکی از اعضای بدن و در نتیجه تقویت کردن عضو دیگری از بدن است. مثلا افرادی هستند که دستانشان ناتوان است حتی برخی از افراد بدون دست متولد شده اند اما از پاهایشان کاملاً به عنوان دست استفاده می کنند و همه ی کارهایی را که افراد دارای دست با دست انجام می دهند، این عزیزان با پا انجام می دهند و ناتوانی حاصل از نداشتن دست را با پا جبران می کنند.

خب این کاری طبیعی و بسیار سالم است. اما اگر مثلا همین فردی که بدون دست متولد شده است بخواهد ناتوانی خودش را از طریق پرخاش کردن به دیگران و کنترل کردن دیگران جبران کند این جبران ناسالم خواهد بود در هر دو حال به طور ناخود آگاهانه ای فرد تمایل به جبران دارد اما در حالت اول به یک سمت سالم و متعادل حرکت می کند و در حالت دوم به یک سمت ناسالم و غیر متعادل.

فردی که دچار قطع نخاع کمری

فردی که دچار قطع نخاع کمری

زمانی که چنین اتفاقی می افتد ما باید فرد را به سمت جبران سالم هدایت کنیم سرزنش کردن فایده ای ندارد.

راهنمایی کردن بدون اینکه با فرد همدلی کنیم فایده ای ندارد بلکه باید با همدلی و با درک آن فرد را به سمت یک جبران سالم هدایت کنیم باید این را درک کنیم که نیاز به جبران دارد برای اینکه می خواهد به نحوی احساس قدرت داشته باشد و این کاملا برای یک انشان طبیعی است که بخواهد قدرت به دست گرفتن زندگی اش را درونش احساس کند.

در صورت لزوم می شود در این موارد از متخصصین هم کمک گرفت خصوصاً متخصصینی که با آن نوع ناتوانی بیشتر آشنا هستند و با افرادی که داری آن ناتوانی هستند بیشتر کار می کنند البته باز هم متذکر می شوند که ممکن  است پاسخ من برای این دوست عزیز خیلی مصداق نداشته باشد و اگر مشکل ادامه پیدا می کند حتما همان طور که گفتم به متخصص مراجعه تا علت یابی و ایجاد راه حل و اجرای راه حل برای شما ممکن شود.

تاثیر ناتوانی جسمی در روحیه فرد معلول

تاثیر ناتوانی جسمی در روحیه فرد معلول

جهت مشاوره ، هماهنگی کلاس و برگزاری سمینار با شماره تلفن 02144023001 در ارتباط باشید.   
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.