• صفحه خانگی
  • >
  • صوت
  • >
  • آسیب های مراقبت از فردی که توان مراقبت از خودش را دارد

آسیب های مراقبت از فردی که توان مراقبت از خودش را دارد

سوء استفاده از مراقب

سوء استفاده از مراقب

سوء استفاده از مراقب در امر مراقبت باعث می شود که مراقب احساس کند که منابع حقیقی زندگی اش از جمله شادی، احساس سر زندگی، جوانی و وقت خودش را از دست می دهد.

سوء استفاده از مراقب زمانی اتفاق می افتد که فرد برای منابعی که در دسترسش است ارزش قائل نباشد مثل وقت و هزینه ای که برای مراقبت صرف می کند.

 من دکتر بیژن نوذری هستم مشاور شما در وب سایت yaresevom.com

در ادامه ی مباحث آسیب های مراقبت می خواهم امروز برای شما از موردی صحبت کنم که اساساً فرساینده است اما مراقبتی است بدون رعایت اصول اولیه و حتی معنای مراقبت.

سوء استفاده از مراقب

سوء استفاده از مراقب

ما گفتیم مراقبت یعنی یاری کردن از جنبه های مختلف به افرادی که خودشان توان یاری کردن به خودشان را ندارند حالا اگر کسی توان مراقبت از خودش را داشته باشد اما ما برای او نقش مراقب ایجاد کنیم آن وقت آیا می توانیم بگوییم که یک نوعی مراقبت است طبیعتاً خیر، اما چه چیزی اتفاق می افتد که ما نقش مراقب را در مقابل کسی ایفا می کنیم که واقعاً توان رسیدگی به امور خودش را دارد و نکته اینجاست که توانایی داشتن یک موضوع است و پذیرش مسئولیت خود موضوع دیگر.

در این جا در واقع یک رابطه ی دو جانبه وجود دارد.

یک فردی وجود دارد که دوست ندارد مسئولیت خودش را برعهده بگیرد و با اینکه می تواند از پس زندگی اش بربیاید اما ترجیح می دهد که از یاری گری دیگران استفاده کند و از سوی دیگر ما هستیم زمانی در این چنین رابطه ای وارد می شویم که نیاز به مراقبت کردن از فردی را در خودمان احساس می کنیم و در نتیجه عملاً یک رابطه ی استثمارگری و کم و بیش انگلی شکل می گیرد در واقع در چنین مواردی ما به میزبان تبدیل می شویم و اجازه می دهیم که یک فرد غیر مسئول مصرف کننده توان های ما را و حضور ما را به مصرف برساند.

سوء استفاده از مراقب

سوء استفاده از مراقب

نشانه ی مورد مصرف قرار گرفتن این است که ما کم کم این احساس را می کنیم که در حال از دست دادن منابع حقیقی زندگیمان هستیم.

منابعی مانند شادی، احساس سرزندگی و نشاط، اشتیاق، احساس انرژی، جوانی و مهم ترین سرمایه ی وجودی ما وقت! همه ی اینها را ما را در یک رابطه ای که در آن مصرف می شویم گویی از دست می دهیم. فردی که با ما ارتباط سو استفاده و ارتباط انگلی برقرار می کند در واقع فرد ناتوان نیست و بنای آن بر مصرف کردن منابع دیگران استوار است این منابع البته فقط به موارد یاد شده مربوط نمی شوند یکی از مهم ترین منابعی که ما در این ارتباط اغلب از دست می دهیم منابع مالی ما است.

آرامش، عزت نفس و ارتباطات عاطفی که داریم از منابع دیگری هستند که ممکن است آنها را از دست بدهیم.

به یاد داشته باشید زمانی می شود منابع ما را تصرف کرد و از منابع ما سو استفاده کرد که ما برای آنها ارزش واقعی قائل نباشیم مثلا من برای وقت و زمانم ارزش قائل نیستم برای دستاوردهای مادی ام ارزش قائل نیستم، برای عواطفم ارزش قائل نیستم پس اجازه می دهم آنها به راحتی مورد سو استفاده و بهره کشی قرار بگیرد.

البته در سوی دیگر فردی قرار گرفته است که متاسفانه زندگی را بر تصرف منابع دیگران استوار کرده و برای بهره کشی و سو استفاده و تغذیه از ما برنامه ریزی می کند و یکی از بخش های این برنامه ریزی تحریک برخی از کمبود ها و خواسته های ما است. در حقیقت ما در ابتدا تصور می کنیم که این پرداخت منابع را داریم در مقابل ازا و چیزی ارزشمند انجام می دهیم اما هر چه بیشتر تصور می کنیم بیشتر می بینیم که این تصور باطل بوده و فرد سو استفاده گر عملاً ما را به هیچ منابعی نمی رساند صرفاً با یک سری وعده سعی می کند ما را نگه دارد و بیشتر و بیشتر از ما استفاده و تغذیه کند.

سوء استفاده از مراقب

سوء استفاده از مراقب

یکی از کلید های این رابطه این است که ما فاقد دستاوردهای واقعی هستیم و اگر یک نگاه کنیم در چنین رابطه ای همه ی دستاوردهای ما کم ارزش و پوشالی هستند اما توسط فرد استثمارگر به صورت دستاوردهای با ارزش به ما عرضه می شوند و در حالی که ماهیتاً ارزشمند نیستند و فرد استفاده کننده و سوء استفاده کننده از ما در واقع ما را درحالت محرومیت و خاص نگه می دارد چون در این صورت است که ما مدام به صورت بی پایانی از منابع خود هزینه می کنیم.

بسیار جالب است که اغلب زمانی که ما در چنین روابطی هستیم نسبت به این هزینه ها خیلی آگاه نیستیم و برای آن دستاوردهای غیر واقعی کاذب کم ارزش بهای زیادی قائل هستیم.

در این حالت مثل فردی که در یک خواب طولانی به سر می برد و در یک بی توجهی درازمدت قرار دارد برای مدت طولانی اغلب باقی می مانیم. خیلی از افرادی که از چنین شرایط و مناسبات بیرون می آیند این را گزارش می کنند که پی یک اتفاقی و حتی به صورت خود به خودی ناگهان انگار از خواب بیدار شدند و ناگهان انگار متوجه شدند که در چه شرایطی به سر می برند البته ما در اینجا از افرادی صحبت می کنیم که از چنین مناسباتی بیرون آمدند.

سوء استفاده از مراقب

سوء استفاده از مراقب

کسانی که در چنین مناسباتی باقی می مانند واقعاً هنوز آن لحظه ی بیداری و گشایش را تجربه نکردند و آن را گزارش نمی کنند و نکته این است که تا زمانی که خود فرد به آن لحظه ی حقیقت به آن لحظه ی آگاهی و لحظه ی روشن شدن نسبت به شرایط نرسد هر اقدام بیرونی، هر آگاه سازی بیرونی فقط در آن مقاومت برانگیخته می کند و همان طور که گفتم بسیاری از افرادی که از آنها سوء استفاده می شود مناسبات عاطفیشان را یکی از منابع قدرت انسانی محسوب می شد بسیار پیش می آید که از دست می دهند.

البته این باقی ماندن درازمدت در رابطه ای از ما تغذیه می شود دلایل و مکانیزم های دیگری هم دارد که در گفتارهای بعدی به این دلایل می پردازیم و نیز در مورد برخورد با موضوع سوء استفاده شدن هم در شرایطی که ما در موضع سوء استفاده شدن قرار می گیریم و هم در شرایطی که یک عزیزی در آن موقعیت حضور دارد صحبت خواهیم کرد.

سوء استفاده از مراقبت

سوء استفاده از مراقبت

جهت مشاوره ، هماهنگی کلاس و برگزاری سمینار با شماره تلفن 02144023001 در ارتباط باشید.   
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.