تاثیر بیماری MS بر زندگی مشترک

بیماری MS

بیماری MS

بیماری MS یک بیماری شایع سیستم خود ایمنی می باشد که بر زندگی مشترک تاثیر یکباره می گذارد و باعث تغییر شیوه ی زندگی خانوادگی می شود.

بیماری MS و نحوه ی برخورد با این بیماران موضوع مهمی است زیرا این افراد در معرض آسیب های روحی و روانی قرار دارند.

من دکتر بیژن نوذری هستم مشاور شما در وب سایت yaresevom.com

امروز می خواهم به پرسش متفاوتی پاسخ بدهم، آقایی پرسیده اند که من ۶ سال پیش با همسرم ازدواج کردم و حدود ۳ سال پیش برای ایشان تشخیص بیماری MS داده شده است در زندگی ما هم مانند زندگی همه ی زن و شوهر ها تنش ها و درگیری هایی وجود داشته است اما از زمانی که همسر من بیمار شده است خانواده اش آن چنان با من رفتار می کنند انگار من مقصر هستم خصوصا هر زمان همسرم دچار اود می شود این رفتار آنان تشدید می شود من واقعا همسرم را دوست دارم و با او همراهی می کنم اما واقعا درمانده شده ام لطفا بگویید که چه باید کنم؟

مایه تاسف است که هر زمان اتفاق می افتد اولین کاری که ما می کنیم به دنبال یک مقصر می گردیم.

بیماری MS

بیماری MS

البته نداشتن دانش تخصصی همیشه به این برخوردهای قضاوت گرانه و سو گیرانه دامن می زند.

اما وقتی پای کلمه ی استرس پیش می آید آن وقت هر یک از ما احساس می کنیم که به نحوی متخصص هستیم، بله استرس باعث تشدید بسیاری از بیماری ها می شود اما این نباید بهانه ای شود که ما افرادی را سرکوب کنیم یا از ابراز احساساتشان جلوگیری کنیم یا بدتر از همه آن ها را مقصر قلمداد کنیم.

خانمی را به یاد می آورم که دچار بیماری سرطان شده بود و تحت درمان قرار گرفته بود و پدر ایشان مدام دامادش را تحدید می کرد که اگر حال دخترم بدتر شود یا بیماری اش زیاد شود من شما را مقصر می دانم. باید با موضوع استرس منصفانه تر برخورد کنیم و در تعارض هایی که در روابط به وجود می آید طرف عدالت را بگیریم.

نکته ی مهم این است که ما هرگز نمی توانیم استرس وارد شده به یک موجود زنده را خصوصا یک انسانی که در این سیاره زندگی می کند به صفر برسانیم.

به عقیده ی بسیاری از دانشمندان این حوزه حتی استرس چیزی است که باعث می شود ما تغییر کنیم، رشد کنیم و پیش برویم از طرف دیگر اگر در زمان پیدایش نظریات مرتبط با استرس موضوع شرایط استرس زا بیشتر مطرح بود امروز مولفین بیشتر روی استرس پذیری و گوارش استرس و نیز انعطاف پذیری و رشد پس از استرس تاکید دارند و شرایط درونی را به شرایط بیرونی مقدم می دانند و مبحثی که مطرح می کنند این است که چه طور می شود که در شرایط استرس زا عده ای از پا در می آیند و عده ای رشد می کنند.

یک واقعیت دیگر این است که در زندگی افرادی که طول عمر سالم دارند ما ردپای استرس ها را حتی ردپای استرس های شدید را می توانید پیدا کنید.

بیماری MS

بیماری MS

 کمتر پیش می آید که شما یک فرد بسیار سالمند سالم را ببینید که زندگی کم استرسی داشته است به نظر می آید گذر سالم از استرس ها ما را حتی توانمند تر می کند و نیروی حیاتی ما را تقویت می کند من فکر می کنم افرادی مثل این آقایی که این پرسش را از ما پرسیدند در شرایط سختی قرار می گیرند البته تا زمانی که جزئیات مطرح نشود ما نمی توانیم خیلی دقیق اظهار نظر کنیم شاید آن میزان تعارضی که آن آقا طبیعی می دانند در اصل مقدار بالایی از تعارض باشد برای یک ارزیابی منصفانه ما باید با جزئیات بیشتری آشنا شویم اما به طور کلی می شود گفت در زمان بیماری عزیزانتان به دنبال مقصر نگردید به دنبال راه حل ها بگردید عوض سرزنش کردن افرادی که عزیز شما عشق می ورزند، ایشان را دوست دارند و در کنارش هستند سعی کیند نکات مثبتش را تقویت کنید تا آن بتواند در خدمت کردن و مراقبت از عزیز شما توانمندتر باشد و در آخر اینکه یادتان باشد که همه ی ما باید دست به دست هم دهیم و در سفر بهبودی به عزیز دلبند خود کمک کنیم.

بیماری MS

بیماری MS

جهت مشاوره ، هماهنگی کلاس و برگزاری سمینار با شماره تلفن 02144023001 در ارتباط باشید.   
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.