اجرایی کردن میثاق در مبحث بهبودی از آسیب های عاطفی

اجرایی کردن میثاق

اجرایی کردن میثاق در این اصل گامی مهم تلقی می شود زمانی که ما میثاق هایمان را اجرایی می کنیم اجازه می دهیم که اولویت بندی زندگی ما با توجه به میثاق ها تعریف و تجدید شود.

اجرایی کردن میثاق به منظور رسیدن به نتیجه ی بهتر نیازمند مکتوب کردن اولویت ها می باشد.

من دکتر بیژن نوذری هستم مشاور شما در وب سایت yaresevom.com

گفتار های ما در زمینه ی آغاز مجدد و اصول بهبودی از آسیب های عاطفی بود. ما در مورد گام های تصمیم برای تغییر، بازیابی ارزش ها و میثاق با ارزش ها برای شما صحبت کردیم. گفتیم که در مرحله ی میثاق با ارزش ها ما به فکر اجرایی کردن تغییر می افتیم، به فکر اجرایی کردن بهبودی می افتیم و در این جا با مقاومت های خودمان روبه رو می شویم.

مقاومت یعنی نشانه برای آغاز تغییر.

فرض کنید که یک کاناپه ی خیلی سنگین در منزل شما هست تا زمانی که تصمیم نگرفته اید که آن را حرکت دهید هیچ وزنی هم احساس نمی کنید، مقاومت های ما هم این چنین هستند تا زمانی که تصمیم به حرکت نگرفته باشیم و در ذهن خود در حال برنامه ریزی برای حرکت نباشیم مقاومت ها خودشان را نشان نمی دهند، اینجاست که زمانی که مقاومت اتفاق می افتد و دیده می شود ما نباید بترسیم بلکه باید استوارتر شویم و به راه خودمان ادامه دهیم چون فقط با ادامه دادن است که می توانیم از مقاومت هایمان عبور کنیم، مقاومت های ما اغلب قالب های ترس و منفعت طلبی را به خودشان می گیرند؛ این دو عامل اغلب مانع تغییر در ما هستند و عبور کردن از آنها به نظر ما هزینه دادن محسوب می شود.

اجرایی کردن میثاق

اجرایی کردن میثاق

تعهد و میثاق کافی نیست ما باید آن میثاق را حفظ کنیم.

زمانی که می خواهیم میثاق خودمان را حفظ کنیم متوجه می شویم که برای حفظ میثاق باید هزینه دهیم چون میثاق ما موجب می شود اولویت ها در زندگی ما تغییر کنند و در واقع هزینه هایی که ما می دهیم نشانه ی این تغییر اولویت بندی است پس گام چهارم پس از میثاق بستن با ارزش های ما در گام سوم شامل این می شود که برای تغییر راهکارهای عملی پیدا کنیم و مهم ترین راهکارهای عملی این است که تجدید اولویت بندی انجام دهیم.

یک چیزهایی قبلاً خیلی مهم بودند آنها در اصل با توجه به اینکه ما می خواهیم ارزش هایمان را حفظ کنیم از اهمیت برخوردار نیستند و یک چیزهایی قبلا دارای اهمیت شمرده نمی شدند ولی به دلیل اینکه نزدیک هستند به ارزشش هایی که ما می خواهیم حفظشان کنیم باید در اولویت ها بالاتر قرار بگیرند.

تجدید اولویت بندی یکی از مهم ترین راهکارهای اجرایی برای تغییر است.

ما همیشه وقتی در مورد تغییر سبک زندگی، تغییر شرایط زیستی صحبت می کنیم قطعاً از این مرحله ی تجدید اولویت بندی حرف می زنیم و در مورد آن برنامه ریزی می کنیم و آن را اجرا می کنیم؛ ابتدا تجدید اولویت بندی به صورت نظری اتفاق می افتد یعنی اینکه از نظر فکری و ذهنی روی آن کار می کنیم به آن فکر می کنیم و شروع می کنیم مکتوب کردن.

بله باید مکتوب کنیم که برای هر اولویتی در زندگیمان تقریباً چه مدتی زمان و انرژی صرف می کنیم مثلا بسیاری از ما وقت گران بهای خودمان را صرف تماشای تلویزیون می کنیم یا در این شبکه های اجتماعی می گردیم؟ آیا این روش مناسبی است برای کسی که اولویت آن آموختن است و اولویتش ایجاد تغییرات عملی در زندگی اش است؟ آیا با این نیات ما حق وقت تلف کردن داریم؟ یا مثلا موضوع بسیار زیادی رسیدگی به خودمان، شاید در اولویت های ما در درجات پایین قرار گرفته باشد به دلیل اینکه ما به آن بی توجه هستیم.

اجرایی کردن میثاق

اجرایی کردن میثاق

مثلا ممکن است که یک مشکل دندانی داشته باشیم و مدت ها است که از رفتن پیش دندان پزشک خودداری می کنیم یا یک مشکل سلامتی احساس می کنیم داریم ولی به بهانه های مختلف به آن رسیدگی نمی کنیم بله تا زمانی که ارزش ها و اقدامات مربوط به آنها را در اولویت بندی زندگیمان بالا نیاوریم عملاً آنها را اجرایی نمی کنیم.

پس ابتدا شروع می کنیم مکتوب کردن و بعد در مورد تغییرات فکر می کنیم.

می توانیم یک جدول تهیه کنیم و به طور مشخص یک مواردی را که به رسیدگی به خودمان و احساس خود ارزشمندی و تعادل درونی خود و نیز به رشد شخصیت عاطفی، معنوی، اجتماعی و شغلی ما برمی گردد در آن یادداشت کنیم.

مثلا می توانیم بنویسیم که در طول هفته چند ساعت ما به یک کار خلاق می پردازیم؟ در طول هفته چند ساعت مطالعه مکی کنیم؟ در طول هفته چند ساعت به فعالیت بدنی مفید می پردازیم؟ به تغذیه ی خود، به وضعیت سلامتی خود در هفته چند ساعت رسیدگی می کنیم؟ همین طور به پیشرف شغلی خود در راستایی که ما به آن علاقه مند هستیم چند ساعت در هفته رسیدگی می کنیم؟ مناسبات معنادار و زیبایی که با نزدیکان با عزیزان خود داریم در هفته چند ساعت به آن رسیدگی می کنیم و نکته ی بسیار مهم که خیلی از اوقات فراموش می کنیم موضوع تفریح و به نوعی فعالیت لذت بخش و خوش گذراندن، فعالیت نشاط آور که بسیاری از ما به آن بی توجهی می کنیم و آن را در اولویت های خودمان قرار نمی دهیم.

ما متوجه می شویم که برای هر کدام از اینها ما در هفته چند ساعت صرف می کنیم و بعد میاییم یک هدف گذاری می کنیم چند ساعت می خواهیم صرف کنیم تا احساس خوبی داشته باشیم؟ در یک برنامه ی یکساله فرض کنیم که می خواهیم به آن هدف برسیم البته اکثر اوقات زودتر می رسیم.

اجرایی کردن میثاق

اجرایی کردن میثاق

یک کار جالبی که توصیه می کنم این است که هدف ماه اولتان را نصف زمان فعلی قرار دهید.

دلیل آن این است که ذهن ما شروع می کند با احساس موفقیت به مسیر تغییر فکر کردن، تغییر را با موفقیت آغاز می کند و در نتیجه ذهن ما احساس قدرت می کند عوض اینکه احساس اضطراب، کمبود و خود سرزنشگری را در خودش پرورش دهد.

ذهن آگاه شدن به این برنامه ی تغییر و حفظ توجه روی این برنامه خصوصا در ابتدا بسیار مفید است و شما کم کم متوجه می شوید که خیلی زودتر از زمانی که تعیین کردید به آن اهداف می رسید یک نکته ی مهم این است که باید ارزیابی درست سالمی از خواسته های خودتان کم کم به دست بیاورید، نگران نباشید انعطاف پذیر باشید و رسیدگی کردن به خودتان را از نخستین گام ها آغاز کنید خصوصاً از رسیدگی به مسائل عاجل سلامتی خود و اختصاص دادن یک وقت ویژه ی روزانه برای خود خودتان.

در گفتار بعدی مبحث بهبودی از آسیب عاطفی را ادامه خواهیم داد

.

اجرایی کردن میثاق

اجرایی کردن میثاق

جهت مشاوره ، هماهنگی کلاس و برگزاری سمینار با شماره تلفن 02144023001 در ارتباط باشید.   
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.