پیشگیری از آسیب دیدن فرزندان در روند طلاق

دادن خبر طلاق

دادن خبر طلاق

دادن خبر طلاق به فرزندان اقدام شوکه کننده ای است که باعث آسیب به آنها می شود، بهتر است برای اعلام این خبر یک جلسه ی خانوادگی با فرزند خود بگذارید یا حتماً از یک مشاور کودک و نوجوان کمک بگیرید.

دادن خبر طلاق به فرزندان یکی از سخت ترین اقداماتی است که ممکن است در زندگی مشترک اتفاق بیافتد.

من دکتر بیژن نوذری هستم مشاور شما در وب سایت yaresevom.com

مادری سوال پرسیده اند که من یک دختر ۹ ساله دارم و ما چند ماه است که با پدرش برای طلاق به توافق رسیده ایم، ما اختلافات زیادی داشتیم اما همیشه نزد فرزندمان ظاهرمان را حفظ کردیم و اجازه ندادیم که او از اختلاف ما با خبر شود مبادا آسیب ببیند یا غضه بخورد حالا واقعا نمی دانم چگونه موضوع طلاق را با او در میان بگذارم ایا باید پیش از این او را از اختلافم با همسرم آگاه می کردم؟ لطفا من را راهنمایی کنید.

دادن خبر طلاق

دادن خبر طلاق

این پرسش بسیار سختی است از یک طرف ما نمی خواهیم فرزندانمان با درگیری ها، اختلافات ما آشنا شود تا احساس آرامش داشته باشد و از سوی دیگر اگر او به این درگیری ها آگاه نباشد ناگهان غافلگیر می شود و ما را به شدت مورد پرسش قرار می دهد.

البته فرزندان طلاق همیشه در برهه ای والدینشان را مورد پرسش قرار می دهند و این حق آنهاست و والدین هم باید به نحوی آماده ی پاسخ گویی به این پرسش ها باشند، یک نکته ی دیگر اینکه ما با خانواده به عنوان یک ارزش مقدس برخورد می کنیم و زمانی که فرزندمان متوجه می شود که خانواده در حال فروپاشی است انگار بخش بزرگی از دنیاش تخریب می شود.

این درک که تا به حال به همراه پدر و ماردم زندگی می کردم اما از این به بعد مجبور هستم همراه پدرم یا مادرم زندگی کنم و آن فضای جمعی صمیمانه دیگر وجود ندارد خیلی برای یک کودک سنگین است.

بچه هایی که در داخل فضای تنش بزرگ شده اند اساساً منتظر رفع تنش از آن فضا هستند اما زمانی که تنش ها را فرزند احساس نکند این سختی اعلام طلاق را به او مضاعف می کند.

دادن خبر طلاق

دادن خبر طلاق

توصیه ی من این است که پیش از هرگونه اقدام برای در جریان گذاشتن فرزندتان شما به یک مشاور کودک و نوجوان مراجعه کنید و شخصاً با او مشورت کنید شاید لازم باشد فرزندتان را پیش او ببریو یک توضیحاتی براش بدهد البته ای کاش شما زودتر به مشاور کودک و نوجوان مراجعه می کردید راجب اختلافتان با همسرتان صحبت می کردید و او به شما راهنمایی می کرد که حالا چگونه برخورد متعادل داشته باشید که در صورتی که چنین اتفاقی افتاد ناگهان بچه ی شما غافل گیر نشود و آسیب جدی و سخت نبیند و در واقع الان بدون آمادگی در معرض شرایطی دارد قرار می گیرد آن کودک که هیچ درکی جز غم، بدبختی، فلاکت، گسستگی، تنهایی، درک شدن، در او به وجود نمی آورد.

او به شما راهنمایی خواهد کرد که چگونه با در نظر گرفتن فضای ذهنی کودک به او اطلاعات بدهید تا هم بتواند درک کند شرایط و تغییر شرایط را و هم به شدت دچار اضطراب نشود البته قاعدتاً شما نمی توانید از آسیب دیدگی فرزندتان جلوگیری کنید و قطعاً فرزندتان در این جدایی آسیب خواهد دید اما شما می توانید راهنمایی شوید تا این آسیب دیدگی را کنترل کنید و تعدیلش کنید و بعد التیام دهید تا فرزندتان آرامش از دست رفته اش را بتواند تا اندازه ای دوباره بازیابی کند.

دادن خبر طلاق

دادن خبر طلاق

جهت مشاوره ، هماهنگی کلاس و برگزاری سمینار با شماره تلفن 02144023001 در ارتباط باشید.   
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.