مادری که یک کودک مبتلا به اوتیسم دارد

دانش بدون مهارت اجرایی

دانش بدون مهارت اجرایی

دانش بدون مهارت اجرایی به این معناست که فرد مراقب دانش خودش را بالا می برد اما این توانایی را ندارد که از دانش خود برای حل مشکلاتش استفاده کند فقط برای دیگران مشاور خوبی است.

دانش بدون مهارت اجرایی ممکن است در افراد این توهم را ایجاد کند که در حال اجرای دانش خود برای حل مشکلات هستند.

من دکتر بیژن نوذری هستم مشاور شما در وب سایت yaresevom.com

امروز می خواهم به پرسشی پاسخ بدهم در مورد یک مادر که فرزند مبتلا به اوتیسم دارد.

پرسیدند که خواهر زاده ی من مبتلا به اوتیسم است خواهرم از زمانی که متوجه ی مشکل او شده است مدام وی را به نزد پزشکان مختلف می برد و در این مورد کتاب می خواند. به نظر من دانش زیادی در مورد بیماری اوتیسم کسب کرده است و دیدم که دیگران را نیز به خوبی راهنمایی می کند اما متاسفانه با همه ی این دانش رفتار خوبی با فرزندش ندارد مثلا مدام سر او عصبانی می شود یا از او ایراد می گیرد، هر زمان هم می گوید من خودم بهتر می دانم. به نظر شما چگونه با او برخوردکنیم؟

دانش بدون مهارت اجرایی

دانش بدون مهارت اجرایی

همیشه فاصله ای است بین دانستن و عمل کردن.

مثلا افرادی که سیگار می کشند اکثر آنها می دانند که سیگار برای سلامتی مضر است اما باز هم سیگار می کشند، اینکه ما دانش اطلاعاتی داشته باشیم به این معنی نیست که آنها را اجرایی هم می کنیم البته ممکن است که با داشتن دانش و اطلاعات به دیگران کمک زیادی بکنیم ودیران را رهنمایی کنیم اما برای خودمان اجرایی کردنش چندان آسان نیست.

اغلب به این دلیل که موانع درونی برای این اجرا وجود دارد، یادمان باشد دانستن لازم است اما کافی نیست و داشتن اسلوبی برای اجرای آن دانسته ها است که آن دانستن را به حد کفایت می رساند و آن دانستن را اجرایی می کند.

علاوه بر اینکه ما باید در مقابل یکسری مقاومت ها که از درون ما برانگیخته می شوند تسلیم نشویم و پیش برویم باید مهارت های اجرایی هم داشته باشیم اما یک نکته اینجاست، پیشنیاز همه ی اینها این است که ما ابتدا بپذیریم در حال اجرای آن چیزی که می بینیم نیستیم.

خیلی از اوقات برداشتن همین گام مشکل است.

چون خیلی وقت ها می دانیم پس داریم اجرا هم می کنیم پس باید به این خانم کمک شود تا موانعی مثل اضطراب، انکار، ترس، احساس مظلومیت و قربانی بودن، احساس اجهاف، عدم پذیرش و از غصه ی خودشان عبور کنند و سپس نیاز دارند مهارت هایی را بیاموزند که ختی از آنها را ما در مورد آن صحبت کردیم مثل مهارت همدلی سالم، مهارت مراقبت از خود و در مورد بعضی از آنها صحبت خواهیم کرد مثل مهارت برقراری ارتباط.

دانش بدون مهارت اجرایی

دانش بدون مهارت اجرایی

یک نکته ی دیگر اینکه این خانم باید حد توانمندی خودشان را به درستی تعیین کنند و تشخیص دهند و انتظاراتشان را از خودشان معقول کنند در این مورد ما می توانیم کمک کنیم به این صورت که خودمان از فرد انتظارات بیش از اندازه یا کمتر از حد  نشان ندیم و بتوانیم ظرفیت های آن مراقب را درست تشخیص دهیم و به خوبی کنارش بایستیم و به طور سالم تشویقش کنیم تا بتواند در مسیر عبور از مقاومت ها و کشف مهارت های جدید حرکت کند، این گونه نه فقط ما به فرد مراقبت شونده خدمت کردیم بلکه از آسیب دیدگی فرد مراقبت کننده در درازمدت پیشگیری می کنیم چون چنین تعارضی که در پرسش مطرح شده است حتما در درازمدت برای خود آن خانم آسیب زا است.

مادری که یک بچه ی مبتلا به اوتیسم دارد

مادری که یک بچه ی مبتلا به اوتیسم دارد

جهت مشاوره ، هماهنگی کلاس و برگزاری سمینار با شماره تلفن 02144023001 در ارتباط باشید.   
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.