آشنایی با معلولیت و نیازهای آن ها

معلولیت محدودیت نیست. 

معلولیت محدودیت نیست. 

معلولیت پدیده ای جهانی است که همیشه و همه جا مطرح بوده و می باشد اما در جوامع مختلف از نظر شدت، نوع و نحوه ی مقابله و برخورد با آن، شرایط متفاوتی دارد.

معلولیت محدودیت نیست.

آنچه مسلم است این که ناتوانی و معلولیت حقیقی در کلیه جوامع و در طول تاریخ اجتناب ناپذیر بوده است. عواملی مانند جنگ، تکنولوژی، رشد روز افزون جمعیت پ، عدم رعایت بهداشت، فقدان آموزش و پیشگیری و … موجب شده اند که تعداد معلولین در جهان افزایش یابد به طوری که این معضل اجتماعی به عنوان یکی از مسایل پیچیده و مهمی در آمده است که جوامع با آن مواجه هستند.

بر اساس تحقیقات انجام شده در کشور، حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر دچار انواع معلولیت ها هستند.

با این وجود، پیشرفت های پزشکی ، اجتماعی و اقتصادی جوامع نه تنها از میزان بروز معلولیت کم نکرده ات بلکه با به وجود آمدن امکان درمان بیماران با مراقبت های خاص و ویژه، جمع بیشتری از معلولین امکان بقا و ادامه زندگی ر به همراه بسیاری از ناتوانی ها پیدا کرده اند. بدیهی است در این میان خانواده به عنوان محل زندگی فرد دارای معلولیت نقش حیاتی و حساسی بر عهده دارد.

بنابراین اولین مواجه با معلولیت در خانواده صورت می پذیرد. چه هنگامی که والدين معمولا منتظر کودکی زیبا ، سالم و با استعداد هستند و با کودکی دچار ناتوانی و معلولیت روبرو می شوند و چه هنگامی که به دلایل اکتسابی همچون بیماری یا حوادث ، فرد دچار معلولیت می شود.

معلولیت محدودیت نیست. 

معلولیت محدودیت نیست.

واکنش های متفاوت والدين و اعضای خانواده یکی از تعيين كننده های اصلی در وضعیت فرد برای آینده خواهد بود.

انکار واقعیت، عدم پذیرش معلول بودن فرد، خشم و پرخاشگری، افسردگی، احساس گناه و فدا شدن زندگی و آمال و آرزوها، اختلال در روابط زناشویی، ترحم و دلسوزی، شرمساری و خجالت و .. از جمله مهمترین تاثیرات عاطفی بر روی والدین و اعضای خانواده می باشد.

از سوی دیگر به واسطه حضور فرد معلول در خانواده، ارتباطات اجتماعی، خانوادگی، حضور در جلسات و مهمانی ها، رابطه با اعضای فامیل و دوستان و فعالیت های اجتماعی خانواده ها دچار اختلال جدی می شود.

همچنین مراقبت های پزشکی، درمانی و توانبخشی از فرد معلول، هزینه های رفت و آمد به مراکز درمانی و توانبخشی، هزینه های دسترسی به امکانات خانگی و شهری و نیز وسایل کمک توانبخشی مورد نیاز به طور جدی بر هزینه های اقتصادی خانواده تاثیرگذار می باشد.

با توجه به این که انسان اصالتا موجودی اجتماعی است و نیازها و استعدادهایش فقط از طریق تعامل و ارتباطات اجتماعی می تواند ارضا شود و فعلیت یابد و با عنایت به این که فرد معلول نیز بدلیل ناتوانی، یا کم توانی در برقراری ارتباطات اجتماعی نمی تواند مانند افراد سالم، عمل نماید.

لذا ضرورت دارد به پیامدهای اجتماعی  توجه بیشتری گردد تا با شناخت و آگاهی بهتر نسبت به این پیامدها، بتوان به رفع یا کاهش موانع ارتباط اجتماعی افراد معلول با سایر افراد نائل آمد. چرا که یک فرد معلول، تنها قربانی نقص فیزیکی خودش نیست بلکه بسیاری از عوامل اجتماعی و محیطی قابل تغییر وجود دارد که خارج از شعاع نقص فیزیکی است و در مقوله ی این ناتوانی تاثیر می گذارد. چنانچه این عوامل به خوبی شناسایی شوند می توان اصلاحات فراوانی را جهت بهبود معلولیت و تعاملات اجتماعی انجام داد.

معلولیت محدودیت نیست. 

معلولیت محدودیت نیست.

تعریف معلولیت

در طبقه بندی بین المللی ناتوانی کارکردی و سلامت،  به عنوان یک اصطلاح چتری برای آسیب ها، محدودیت های کارکردی و مشارکتی مطرح شده است. بنابراین تعریف عدم معلولیت و معلولیت بر اساس یک الگوی زیستی، روانی و اجتماعی تبیین می شود چرا که معلولیت نشانه ی یک اختلال یا ناتوانی است که انجام یک یا چند نقش طبیعی که مبتنی بر سن، جنس و سایر عوامل اجتماعی و فرهنگی است می کاهد یا جلوگیری می کند.

تعریف معلول

معلول به فردی اطلاق می شود که ضایعه ی جسمی، ذهنی ناشی از توارث یا محیط، در سلامت و کارایی او به طور مستمر اختلال قابل توجهی به وجود آورد به طویپری که این اختلال از استقلال وی در زمینه های فردی، اجتماعی و اقتصادی کاسته است.

علل معلولیت

معلولیت اکتسابی: در اثر تصادفات، حوادث یا بلاهای طبیعی، جنگ، آتش سوزی، مسمومیت ها و یا بیماری های مزمن و عوارض ناشی از آنها، فرد ممکن است دچار این معلولیت گردد.

معلولیت های های مادرزادی: این علل  را به طور کلی به دو دسته تقسیم می کنند:

عوامل دوران بارداری نظیر عوامل ژنتیکی، سوء تغذیه مادر، سن بالای مادر، رعایت نکردن بهداشت دوران بارداری، اشعه، دارو، بیماری مادر، استعمال دخانیات.

عوامل هنگام زایمان: زایمان مشکل و طولانی، زایمان های غیر بهداشتی، ضربات وارده به نوزاد هنگام تولد.

معلولیت محدودیت نیست. 

معلولیت محدودیت نیست.

گروه بندی معلولان جسمی

  • نقص عضوها
  • ضایعه ی نخاعی
  • ناهنجاری های مربوط به اسکلت
  • اختلالات بیولوژیکی و متابولیسمی
  • نابینایان
  • ناشنوایان
  • سالمندان

نیازهای معلولان جسمی

نیاز های احساس شده : منظور از نیازهای احساس شده، انتظارات فرد معلول و خانواده های آن است.

نیاز های بیان :  این نیازها عبارت است از اقداماتی که فرد معلول و خانواده های آنها برای دریافت کمک انجام می دهند.

نیاز های ارزیابی شده : نیازهایی است که توسط متخصصان تعیین می شود.

راه های پیشگیری از معلولیت

  • پرهیز از ازدواح های فامیلی
  • مراقبت های دوران بارداری
  • تغذیه ی صحیح مادر
  • اجتناب از باردار شدن در سنین بالای ۳۵ سال و زیر ۱۸ سال
  • مصرف نکردن دارو در دوران بارداری
  • اجتناب از در معرض اشعه قرار گرفتن و انجام زایمان در شرایط کاملا بهداشتی
جهت مشاوره ، هماهنگی کلاس و برگزاری سمینار با شماره تلفن 02144023001 در ارتباط باشید.   
قبلی «
بعدی »

1 دیدگاه

  1. به نام یزدان پاک
    از شما بابت تمامی زحمات شما تشکر می‌نمایم.
    لطفا از کمپین زیر حمایت کنید و در باز نشر آن به ما کمک کنید تا بتوانیم به معلولان آنگونه که شایسته هست در خصوص اشتغالزایی خدمت رسانی نماییم.
    اینک و نام کمپین:
    افزایش وام اشتغال معلولان برای کارفرمایان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.